Foto: Hina
Vijest o smrti toga važnog srednjeuropskog medijskog umjetnika potvrđena je na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti (ALU), gdje je Galeta bio dugogodišnji profesor i gdje je, njemu u spomen, već stavljena crna zastava.
Prerano smo izgubili umjetnika u punoj snazi, fenomenalnog edukatora i ljubitelja umjetnosti koji je znao prenijeti umjetnost na nove generacije, rekao je Tihomir Milovac iz Muzeja suvremene umjetnosti (MSU), kustos njegove retrospektive iz 2011., a koja je do kraja veljače ove godine postavljena i u mađarskom gradu Paksu.
Galeta je imao nešto što ga je odvajalo od bilo kakvih trendova i umjetničkih krugova, a njegovi filmovi, multimedijalni radovi i fotografije ostat će enigma koju ćemo pokušavati riješiti što bez njega neće biti lako, istaknuo je.
Ivan Ladislav Galeta rođen je 1947. u Vinkovcima, a studij iz pedagogijskih znanosti završio je na Filozofskome fakultetu u Zagrebu. Od 1977. do 1990. je vodio Multimedijski centar SC-a, stvorivši od njega najjačega prikazivača alternativnih filmskih i video programa u Hrvatskoj.
Od 1993. predavao je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na smjeru Multimedija.
Galeta je bio osnivač i urednik programa "artKINO" Filmoteke 16 i poznat je po aktivnoj borbi za prostore u kojima bi se kinotečni i umjetnički filmski program prikazivao nasuprot komercijalnom. Djelovao je na više područja audiovizualnih umjetnosti, a najpoznatiji je po eksperimentalnim filmovima te instalacijama, fotoinstalacijama i zvukovnim projektima.
Dobitnik je više nacionalnih i međunarodnih priznanja, a djela su mu otkupljena u više svjetskih galerija i muzeja. Glavna tema njegovih djela je začudna percepcija, i na njoj temeljena transcendentna duhovnost.
U likovni svijet Galeta se uključuje tijekom 60-tih godina u okviru takozvane "nove umjetničke prakse", a filmom i videom autorski se bavi od 1968. istražujući filmski prostor i vrijeme projekcije.
Galetin je rad na istraživanjima jezika medija fotografije, filma, televizije i videa, te u novije vrijeme i mogućnosti interneta, priznat u europskim i izvaneuropskim krugovima medijske umjetnosti. Filmovi su mu prikazivani na prestižnim filmskim i umjetničkim manifestacijama i festivalima eksperimentalnog filma.
Na retrospekti MSU-a prikazani su njegovi radovi od 1968. godine do danas, počevši od prvog filmskog uratka "Metanoia", preko svojevrsne rekonstrukcije izložbe "Kretanje", njegove prve izložbe održane u Galeriji SC-a 1974. do niza scenarija koje je razvio u samodostatnu umjetničku formu te nezaobilaznih eksperimentalnih remek-djela, "Dva vremena u jednom prostoru“, 1976.-1984., „PiRaMidas 1972.-1984." (1984.), "sfaira 1985.-1895." (1984.), "Water Pulu 1869.-1896." (1987./88.) i "WAL(L)ZEN" (1989.) i "END ART".
Informacije o njegovom posljednjem ispraćaju bit će objavljene naknadno.