Treće izdanje međunarodnog festivala rakija, likera i finih pića ZGrappa powered by Bumbar održano je 7. i 8. studenoga u Stil Event prostoru Zagrebačkog Velesajma, a kroz dva dana okupilo je više od 80 destilerija iz cijelog svijeta – od Hrvatske i Srbije do Italije, Francuske, Japana, pa čak i Kostarike i Meksika. Ove godine festival je dobio i posebnog partnera – Italiju, čime je ZGrappa dodatno potvrdila svoj međunarodni status.
Festival su svečano otvorili nj. e. Paolo Trichilo, veleposlanik Italije u Hrvatskoj, i Marin Levaj, osnivač i organizator ZGrappe. U zajedničkom govoru naglasili su važnost povezivanja kultura kroz tradiciju destilacije i uživanja u piću.
Trichilo je istaknuo zadovoljstvo što je Italija prva zemlja partner festivala te dodao kako to pokazuje sve veći hrvatski interes za "Made in Italy“. Najavio je i niz događanja koje će Veleposlanstvo uskoro organizirati s talijanskim sustavom "Sistema Italia“, u sklopu Tjedna talijanske kuhinje u svijetu.
Italija se na ZGrappi predstavila u punom sjaju – uz podršku Talijanskog instituta za vanjsku trgovinu (ICE) i udruženja AssoDistil, posjetitelji su mogli kušati proizvode poznatih talijanskih destilerija poput Bonaventure Maschio, Bonolla Umberto, Castangera, Baldonija, Mazzettija d’Altavilla i Rossija d’Angere. Održane su i masterclass radionice koje je vodio Leonardo Pinto, jedan od vodećih europskih stručnjaka za rum.
Talijanski prostor na festivalu predstavljen je kao platforma za promociju jakih alkoholnih pića, a Italija je u prvoj polovici 2025. već postala glavni dobavljač destilata za hrvatsko tržište, s udjelom od oko 21 posto.
Festival se ne zaustavlja u Zagrebu – već 26. studenoga slijedi edukativni dan u Sisku, u suradnji s međunarodnim kulinarskim institutom KULIN. Cilj je nastaviti graditi zajednicu destilera i ljubitelja jakih pića, uz edukaciju i razmjenu znanja.
ZGrappa ni ove godine nije prošla bez svog najvjernijeg partnera – Bumbara. Njihova impozantna instalacija od 242 staklene boce u obliku monumentalnog slova "B“ bila je jedan od najfotografiranijih kutaka festivala. Bumbar je ponovno osigurao i čaše te pokazao zašto ga organizatori zovu ZGrappinim najvećim prijateljem.
Publika je i ove godine birala najbolje u četiri kategorije:
Tijekom dva dana održano je desetak predavanja i radionica. Najviše pažnje privukao je Leonardo Pinto s talijanskim lekcijama o tradiciji destilacije, dok je Dario Grabarić predstavio istrijanske destilere kroz suradnju s udrugom "Lambik“. Vrutak je publici donio rum Ron Centenario iz Kostarike i talijansku grappu Sibona, dok je ALCA predstavila meksičke rakije.
U programu su se istaknuli i:
Tradiciju festivala potvrdio je i Dejan "Rakija“ Veljović, koji je predstavio novu šljivovicu od crvene ranke, odležanu sedam godina u hrastu.
Razgovarali smo s Marinom Levajem, osnivačem i organizatorom ZGrappe, koji nam je otkrio kako festival iz godine u godinu raste i postaje sve važniji događaj na mapi ljubitelja destilata.
Na pitanje što je najveća razlika između prve ZGrappe i ovogodišnje, Levaj kaže kako je rast vidljiv na svim razinama. “Najveća razlika je u broju izlagača – ove godine smo imali preko 80 destilerija. Sudjelovanje Italije kao zemlje partnera te otvaranje festivala od strane njihova ambasadora dalo je izrazito na težini ovome što radimo. Prodali smo i preko 1500 ulaznica, što je za jedan nišni projekt jako puno.
Konačno smo sazreli do te mjere da ne moramo više nikome ništa objašnjavati – izlagači se sami javljaju i prepoznaju dodatnu vrijednost koju dobivaju sudjelovanjem”, rekao je Levaj. Dodao je kako se nada da će festival uskoro prepoznati i turistička zajednica, Grad Zagreb te nadležna ministarstva, jer smatra da ZGrappa “unaprjeđuje međudržavne suradnje, ekonomiju i turizam”.
Pitali smo ga i kada su shvatili da je festival postao ozbiljan međunarodni projekt, a Levaj odgovara da su od samih početaka imali globalne ambicije. “Od prve godine smo međunarodni festival i s godinama broj država samo raste. S obzirom na to da smo jedini festival ove vrste u Hrvatskoj, smatramo da bi se sve tvrtke koje se bave destilatima na bilo koji način trebale uključiti u ovaj projekt.
Naš je cilj vratiti destilatima slavu koju odavno zaslužuju. Vrijeme je da se više ponosimo regionalnim brendovima, pogotovo u ugostiteljstvu. Naše ambicije su velike i ubuduće želimo uključiti još više država i izlagača.”
Kad je riječ o domaćoj publici, Levaj ističe da se ona u protekle tri godine znatno promijenila. “Iz godine u godinu svijest potrošača raste i naši izlagači od prve ZGrappe govore kako su naši posjetitelji izrazito educirani. Ne dolaze se opijati, već kušati, učiti i upoznavati tajne proizvođača.
Puno je hobista među njima i budućih sjajnih destilera. Sve je manje ljubitelja susjedove broje i, što me posebno raduje, ljudi sve više vjeruju ozbiljnoj edukaciji. Tradicija je jedno, ali moramo se pametno odmaknuti od onoga što su naši djedovi propagirali.”
Ove godine festival je, kaže, privukao više publike nego ikad prije. “U dva dana ZGrappu je posjetilo preko 2000 ljudi, od toga je prodanih 1500 ulaznica, a ostale su podijeljene za B2B potrebe. Moramo početi razmišljati o proširenju prostora za ZGrappu 4 jer smo ove godine rasprodali i izlagačka mjesta i ulaznice.”