STEVEN SPIELBERG jedan je od najznačajnijih redatelja u povijesti. Nakon brojnih uspješnih filmova napokon je snimio jedan o sebi. Riječ je o filmu The Fabelmans koji je poluautobiografski. Zbog tog filma Spielberg je odnio pobjedu u kategoriji najboljeg redatelja na ovogodišnjoj dodjeli Zlatnih globusa, a The Fabelmans je dobio kipić za najbolji film.
Pogled na Spielbergovo djetinjstvo
Kroz ovu dramu Spielberg je donio intimni pogled na svoje djetinjstvo. Film prati mladića koji otkriva potresnu obiteljsku tajnu koja ga gurne u svijet filmova. Dok Sammy otkriva svoj filmski poziv, svjedoči sve dubljoj majčinoj nesreći i očevoj nesposobnosti da se nosi s tim. Scenarij je napisao Spielberg uz pomoć Tonyja Kushnera, dobitnika Pulitzerove nagrade, s kojim je redatelj surađivao i na ranijim filmovima.
Gabriel LaBelle glumi 16-godišnjeg ambicioznog redatelja Sammyja Fabelmana, Michelle Williams je njegova majka Mitzi, Paul Dano je otac Burt, Seth Rogen glumi očeva najboljeg prijatelja Bennieja, a Judd Hirsch je ujak Boris. Film je premijeru doživio na Filmskom festivalu u Torontu.
Kad je pokušao definirati glumce koji bi trebali glumiti njega i njemu bliske osobe, Spielberg je shvatio da neće moći primijeniti svoj uobičajeni pristup odabiru glumačke postave. Umjesto na njihova postignuća, ovaj se put morao osloniti na osjećaj.
"Tražio sam sjajne glumce, ali su mi trebali glumci koji su mi se već u drugim filmovima činili slični meni i mojim roditeljima. Trebao sam već osjetiti da me nešto u vezi s njom podsjeća na mamu, a nešto u vezi s njim na tatu. Moj se konačni izbor sveo na sjajne glumce Paula Dana i Michelle Williams. Dvoje najboljih glumaca s kojima sam ikad radio", rekao je Steven u razgovoru za The New York Times.
Teško mu je bilo govoriti i pisati o osobnim temama
Spielbergova majka preminula je 2017. godine u 97. godini, dok je otac preminuo 2020. u 103. godini. Redatelj ističe da je bilo teško progovoriti o ovako osobnim temama i iskustvima, ali još je teže bilo pisati o njima.
"U teoriji, bilo je lako razgovarati s Tonyjem Kushnerom o tome, ali kad smo počeli pisati, postalo je jako teško. Tony je napravio dobar posao pružajući mi neku vrstu utjehe koja mi je bila potrebna dok smo se bavili nekim trenucima u mom životu, tajnama između mene i moje majke o kojima nikad, nikad nisam namjeravao govoriti. Ni u pisanoj autobiografiji, što nikad nisam ni napisao, ni na filmu."
Otkrivanje obiteljske tajne bilo je prekretnica. "To je bila jedna od najtežih stvari koju sam morao odlučiti razotkriti jer je to bila najmoćnija tajna koju smo mama i ja dijelili otkako sam je otkrio sa 16 godina", govori Spielberg i ističe da je tada bio premlad da shvati da su i njegovi roditelji ljudi i da im to ne može zamjeriti.
"Snimanje filmova mi je bilo poput čarobne pilule"
Spielberg se prisjetio i svojih filmskih početaka, kada mu je kao osnovnoškolcu kamera zapravo značila ulaznicu u društvo popularnih klinaca.
"Isprva su moji prijatelji mislili da je to pomalo čudno", govori Spielberg o sjećanjima iz razdoblja kad je u školi počeo snimati prva filmska ostvarenja. "Bilo je to na neki način bez presedana. Nitko nije imao kamere osim japanske 8-milimetarske kamere koju su obično kontrolirali roditelji, a koristile su se samo za obiteljske kućne filmove i slične stvari. Ali u biti sam svoj društveni život naoružao kamerom kako bih se dodvorio toj atletski građenoj, popularnoj djeci koja su na kraju sva htjela biti u mojim filmovima.
Na neki način kamera mi je bila društvena putovnica. Strastveno sam pričao priče, ali također sam strastveno pripadao nečemu čemu nikad prije nisam bio pozvan pripadati. Dakle, snimanje ovih malih filmova je na neki način bilo poput čarobne pilule."