U TVORNICI SMARTVILLE u francuskom Hambachu svira se posmrtni marš. Nakon više od četvrt stoljeća, posljednji Smart Fortwo sišao je s proizvodne trake na ničijoj zemlji između Francuske i Njemačke.
Nakon 25 godina i preko dva milijuna automobila, Mercedes je podvukao crtu ispod možda najuzbudljivijeg, ali nedvojbeno najbolnijeg – i najskupljeg – poglavlja u novijoj povijesti tvrtke.
Revolucija mobilnosti
A imali su tako velike planove za mališana. Htjeli su pokrenuti ništa manje od revolucije mobilnosti i utrti put električnom automobilu mnogo prije izvjesnog Elona Muska.
Eksperimentirati s prvim minimobilom za velike gradove počeli su još 1980-ih, a usprkos svemu, mora se priznati kako je ovaj koncept vozila za lokalni prijevoz svojim radikalnim pristupom doista nadmašio sva očekivanja.
Presudni trenutak dogodio se kada je inovativnog Nicolasa G. Hayeka odbio VW, kojem je genijalni švicarski inovator došao s prijedlogom za automobil sa znakom Swatcha.
Zatim je došao pokucati u Stuttgart, i švicarski dobročinitelj došao je u pravo vrijeme. Zajedno su pokrenuli revoluciju sa svojim ultrakompaktnim dvosjedom, koji je sa svojom plastičnom karoserijom jarkih boja izgledao više kao Swatch nego kao Mercedes S-klase: Smart debitira na IAA sa sloganom "Smanjite na max".
Godine 1997. u Frankfurtu, a nedugo zatim u Hambachu, Jacques Chirac i Helmut Kohl dali su znak za početak proizvodnje.
Revolucija u pokretu
Bilo je puno toga u vezi s ovim automobilom što je doista bilo revolucionarno, iako je električni pogon tada ostao u drugom planu. Povrh svega, format je inicijalno dugačak samo 2.49 metara, što je jamstvo da nema problema kod traženja parkirnog mjesta. Ili koncept sigurnosti. Bonsai Benz je bio toliko krut da mu čak ni sudar S-klase nije mogao nauditi.
Ali u isto vrijeme, mnoge su stvari bile toliko gore nego što bi se moglo prihvatiti s Mercedesovim modelom - koliko god malen bio. Uostalom, Smart je u startu koštao impresivnih 16.480 maraka i samim time bio skuplji od VW Pola koji je imao samo dvoja vrata, ali pet sjedala.
Ne samo da su motori zvučali jadno, mjenjač je natjerao putnike da skakuću poput uskrsnih zečeva, bilo je potrebno mučnih 18.9 sekundi da se postigne 100 km/h. Prvi Smartovi izgledali su kao nešto što je ispalo iz stroja za žvakaće gume ili Kinder jajeta.
Uvijek egzotika
Međutim, Mercedes nije odustao i nastavio je osnaživati koncept. Da, bilo je kušnji i nevolja kao što su različiti pokušaji za automobil s četvera vrata, prvo s Mitsubishijem, a zatim s Renaultom. Roadster i Coupé bili su neuspješni pokušaji da se nekako ostvare količine, baš kao i izvoz u SAD, Australiju ili Kinu, gdje je Bonsai Benz uvijek bio egzotičan.
Ali s prvih 100 električnih Smartova za prometni test u Londonu imali su pravi nos, baš kao i s ulaskom u sustav najma automobila Car2go.
Serijski početak proizvodnje električnog automobila omogućen je Teslinim baterijama, a nešto kasnije, 2019., i Smart je postao prvi europski proizvođač koji je u potpunosti izbacio motor s unutarnjim izgaranjem.
Sve je završilo još 2019. godine
Jer nakon što je Mercedes, godinu za godinom i kroz sve tri generacije, u Smart uložio mnogo više nego što je iz njega mogao dobiti, tadašnji šef Daimlera Dieter Zetsche povukao je kočnicu za hitne slučajeve i u proljeće 2019. odveo marku u suradnju s Geelyjem.
Dok je dizajnerski suverenitet bio i ostao u Stuttgartu, Kinezi bi u Hangzhou trebali voditi brigu o razvoju, prodaji i proizvodnji. “Zajedno ćemo dizajnirati, razviti i izgraditi sljedeću generaciju električnog Smarta u Kini za globalno tržište”, kredo je suradnje.
No čak i ako su s najmanjim automobilom napravili najveće gubitke, očito ga ne žele potpuno pustiti.
Barem ne Dirk Adelmann. On je europski šef u Smartu i ne dopušta da bilo što pođe po zlu s Fortwoom.
Možda nije sve gotovo
"Bio je ispred svog vremena - nekonvencionalan i inovativan u isto vrijeme. Koncept kompaktnog dvosjeda pokazao se posebno uspješnim u europskim tržišta", uvjeren je i stoga iznenađen izjavom koja daje hrabrosti u minijaturnoj zemlji čudesa: "Sasvim je zamislivo da u bliskoj budućnosti ponovo počnemo ovdje."
Ono što se nekoć nazivalo Fortwo sada se zove "Project Two" i čvrsto je ukorijenjeno u planu proizvoda:
"Trenutno razvijamo vlastitu platformu u i za Smart koja će podržavati takav dvosjed", potvrđuje Adelmann i nastavlja. “A budući da takve kompaktne električne arhitekture nema nigdje drugdje u svijetu, ona nije zanimljiva samo ostatku obitelji Geely, nego također razgovaramo s drugim tvrtkama u Kini i ostatku svijeta.”