Unatoč kontroverzama oko desničarske politike Elona Muska koje su naštetile prodaji u drugim dijelovima Europe, Tesla u Norveškoj bilježi procvat. U prvoj polovici ove godine prodaja je porasla za 24 posto, a analitičari to pripisuju dubokim vezama tvrtke s Norveškom i promotivnim akcijama usred sve veće konkurencije, piše Reuters.
Kao i mnogi Norvežani, Espen Lysholm danas nije obožavatelj Elona Muska. Neugodno mu je zbog skretanja najbogatijeg čovjeka na svijetu u desničarsku politiku, no unatoč tome, voli njegove automobile.
"Bit ću iskren, pomalo je dvosjekli mač imati Teslu", rekao je Lysholm, koji je u svibnju kupio Model Y – svoju treću novu Teslu u manje od desetljeća.
Muskovi politički stavovi – pomogao je financirati pobjedu Donalda Trumpa na američkim izborima prošle godine i podržavao je europske krajnje desničarske stranke – izazvali su snažnu reakciju potrošača. No, dok je taj bijes potaknuo vandalizam i naveo nekad lojalne kupce da napuste marku, prodaja u Norveškoj cvjeta.
"Razmišljao sam malo o svemu što se događa s tvrtkom i markom", rekao je Lysholm. "Ali stvarno se sve svodi na infrastrukturu za punjenje i besprijekornu tehnologiju automobila. Nitko se ni približno ne približava."
U prvoj polovici ove godine, dok je prodaja Tesle pala za pola ili više u Njemačkoj, Švedskoj, Danskoj i Nizozemskoj, u Norveškoj je porasla za 24% u odnosu na prethodnu godinu, čineći zemlju od 5,5 milijuna stanovnika drugim najvećim europskim tržištem tvrtke. Intervjui s norveškim vlasnicima Tesle i stručnjacima ističu 12-godišnji odnos koji je stvorio lojalnost marki i zaštitio je od negativnih posljedica.
"Na mnogo načina, moglo bi se reći da je Norveška pomogla izgraditi Teslu", rekla je Christina Bu, glavna tajnica Norveškog udruženja za električna vozila. "Svatko u Norveškoj poznaje nekoga tko posjeduje Teslu. Osobnije je."
Norveška ima i simboličnu važnost za marku. Bila je to prva zemlja izvan Sjeverne Amerike koja je 2013. primila Teslin Model S, a tvrtka je ondje izgradila i svoju prvu Supercharger mrežu izvan SAD-a. Zauzvrat, Norveška je Tesli dala globalnu pozornicu, a Musk je često hvalio njezinu politiku poticaja za električna vozila.
Model S brzo je postao najprodavaniji automobil u Norveškoj, gdje električna vozila sada čine 94% svih prodanih novih vozila.
Ipak, ta dominacija je sada izazvana. Volkswagen je privremeno preuzeo prvo mjesto u prvom kvartalu, a ponuda električnih vozila tvrtke Volvo Cars također brzo osvaja norveške vozače. Uz to, kineski proizvođači poput BYD-a, XPenga i MG-a zajedno su u lipnju zauzeli 12,3% udjela u novoj prodaji.
Tesla se zasad uspješno brani. Nakon pada prodaje prošle godine, Norvežani su razgrabili osvježeni Model Y, kao i jeftiniju verziju objavljenu u svibnju.
"Lakoća korištenja, automobil koji ispunjava vaše potrebe i to po vrlo pristupačnoj cijeni, to je norveškom kupcu automobila mnogo važnije od suočavanja s 'Teslinom sramotom'", rekao je Oyvind Solberg Thorsen, voditelj Norveške cestovne federacije (OFV).
Promotivna akcija u svibnju, koja je nudila financiranje bez kamata i besplatno superpunjenje, vjerojatno je pridonijela skoku od 213% u registracijama novih Teslinih automobila. "To je praktički besplatan novac, pa sam ga zgrabio", rekao je Lysholm.
Veliko je pitanje za Teslu hoće li lojalnost Norvežana potrajati. Istraživanje agencije Norstat iz veljače pokazalo je da 40% norveških vlasnika Tesle vjeruje da Muskov politički aktivizam šteti marki, iako je više od polovice reklo da namjerava kupiti još jednu Teslu.
Odd Bakken, vlasnik Tesle od 2014. koji se nekoć divio Musku kao vizionaru, neće biti jedan od njih.
Rekao je da i dalje voli tehnologiju, no nakon što je Musk počeo podržavati Trumpa i krajnje desničarske pokrete u Europi, odlučio je da Norvežani moraju pokazati nezadovoljstvo svojim novčanicima.
"Da bismo spasili Teslu, moramo bojkotirati Teslu", rekao je. To, međutim, ne znači da ne bi kupio rabljeni model. "Jer tvrtka ne profitira od toga što mi kupujemo njihove rabljene automobile", objasnio je.