Bio je zvijezda jedne od najikoničnijih scena u povijesti filmske industrije

Screenshot: YouTube

Lotus Esprit, jedan od najprepoznatljivijih sportskih automobila 20. stoljeća, predstavljao je vrhunac inženjerske vještine i dizajnerske kreativnosti britanskog proizvođača Lotus Cars. Predstavljen 1975. godine, Esprit je brzo stekao status ikone zahvaljujući svom revolucionarnom dizajnu i impresivnim performansama. Proizvodio se gotovo tri desetljeća, a posljednji primjerak sišao je s proizvodne trake 2004. godine.

Dizajn i razvoj

Dizajn prvog Lotus Esprita potpisuje talijanski dizajner Giorgetto Giugiaro, koji je radio za tvrtku Italdesign. Giugiarov "klinasti" dizajn, karakterističan za 1970-e, učinio je Esprit vizualno upečatljivim i modernim automobilom. 

Karoserija od fiberglasa, lagana i aerodinamična, kombinirana je s centralno postavljenim motorom, što je omogućavalo izvrsnu upravljivost i performanse. Prvi model, Esprit S1, pokretao je četverocilindrični motor od 2 litre, koji je razvijao 160 KS.

Tijekom godina Esprit je prolazio kroz brojne nadogradnje. Modeli kao što je Esprit Turbo uveli su turbopunjač, što je znatno povećalo snagu i ubrzanje. Kasniji modeli, poput Esprita V8 iz 1996. godine, opremljeni su 3.5-litrenim V8 motorom s dvostrukim turbopunjačem, koji je razvijao impresivnih 350 KS.

Esprit u popularnoj kulturi

Lotus Esprit postao je globalno poznat zahvaljujući pojavljivanju u filmovima o Jamesu Bondu. U filmu The Spy Who Loved Me (1977.) Esprit S1 ima ključnu ulogu i pretvara se iz sportskog automobila u podmornicu. Ta scena ostala je jedna od najikoničnijih u povijesti filmske industrije i značajno je doprinijela popularnosti modela.

Osim u Bondovim filmovima, Esprit se pojavljivao i u drugim medijima, uključujući videoigre (Gran Turismo i Forza Horizon) i televizijske emisije, čime je dodatno učvrstio svoj status kultnog automobila.

Tehnologija i performanse

Lotus Esprit bio je poznat po svojoj inovativnoj tehnologiji i vrhunskim performansama. Korištenje laganih materijala, poput fiberglasa i aluminija, omogućavalo je izvanrednu agilnost i ubrzanje. Modeli s turbopunjačem, kao što je Esprit Turbo iz 1980-ih, mogli su ubrzati od 0 do 100 km/h za samo 5.6 sekundi, što je za to vrijeme bilo iznimno impresivno.

Kasniji modeli, poput Esprita V8, bili su opremljeni naprednim sustavima upravljanja i elektronikom, što ih je činilo konkurentnima najboljim sportskim automobilima svog vremena. V8 motor s dvostrukim turbopunjačem bio je jedan od najsnažnijih u klasi, a Esprit je bio jedan od rijetkih automobila koji su mogli konkurirati supersportskim modelima iz Italije i Njemačke.

Kraj proizvodnje

Zanimljivo je da je posljednjih 95 Esprita (broj nije službeno potvrđen) bilo namijenjeno američkom tržištu. Ovi modeli, poznati kao Esprit Final Run Edition, imali su neke modifikacije u odnosu na standardne verzije, uključujući Bilstein amortizere s pojačanim postavkama i Eibach opruge.

Tijekom 28-godišnje proizvodnje Lotus je napravio ukupno 10.675 primjeraka Esprita. Ova relativno mala proizvodnja čini Esprit rijetkim i cijenjenim automobilom među kolekcionarima.

Posljednji Lotus Esprit sišao je s proizvodne trake 20. veljače 2004. godine. Lotus je više puta najavljivao nasljednika Esprita, ali do danas nijedan model nije uspio ponoviti uspjeh svog prethodnika.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.