Novi francuski ministar prometa nije bio na poslu ni tjedan dana kada se sastao s pariškom gradonačelnicom Anne Hidalgo u posljednjem pokušaju da je natjera na preispitivanje kontroverzne politike: spuštanja ograničenja brzine na glavnoj pariškoj obilaznici.
Odluka kojom se ograničenje smanjuje na 50 kilometara na sat temelji se na nastojanju da se poboljša kvaliteta zraka u vrlo zagađenoj francuskoj prijestolnici i da se smanji zagađenje bukom oko ceste, u četvrtima u kojima obično žive obitelji s nižim primanjima, piše Politico. Međutim, to prisiljava vozače da poštuju znatno nižu brzinu nego na sličnim obilaznicama u drugim većim europskim gradovima.
Usporavanje Périph'a, kako ga Parižani zovu, dio je sveobuhvatnijeg nastojanja lijevocentristički orijentirane Hidalgo da izbaci automobile iz grada, što je izazivalo podjele u francuskoj politici. Neki je hvale zbog nastojanja da Pariz učini zelenijim gradom, a drugi je mrze zato što je smatraju elitisticom odvojenom svakodnevice građana kojima trebaju njihovi automobili da spoje kraj s krajem.
Čini se da napori ministra prometa Françoisa Durovraya nisu bili uspješni. Unatoč njegovoj javnoj kritici tog poteza i isforsiranog sastanka s Hidalgo, ograničenje brzine postupno će se uvoditi na Boulevard Périphérique od utorka do 10. listopada.
"Žalim zbog ove odluke koja će utjecati na milijune ljudi u pariškoj regiji. Nadam se da će buduće javne politike koje se odnose na obilaznicu koju koriste stanovnici regije Île-de-France, a ne samo Parižani, zauzeti uravnoteženiji pristup", rekao je Durovray nakon sastanka. Durovray, međutim, nije bio usamljen u svojoj kritici.
Kontroverzna pravila
Neistomišljenici Anne Hidalgo već su izrazili svoje nezadovoljstvo kad se prijedlog prvi put pojavio. Valérie Pécresse, konzervativna predsjednica pariške regije Île-de-France, nazvala je novo ograničenje brzine "uskraćivanjem demokracije". Ministrica kulture Rachida Dati, koja planira izazvati Hidalgo na sljedećim izborima za gradonačelnika 2026. godine, rekla je da odluka nije utemeljena na zdravorazumskoj znanosti.
Dvojica ministara prometa koji su prethodili Durovrayju također su se protivili prijedlogu. Durovray je, međutim, iz konzervativne stranke Les Républicains i član je najdesnije orijentirane vlade koju je Francuska imala u posljednjem desetljeću. Čini se da je Hidalgo pobijedila u ovoj rundi. Ali sada se prvi put suočava s desnom nacionalnom vladom, što znači da bi se njezin zeleni program mogao suočiti s najjačom opozicijom otkako je 2014. postala gradonačelnica.
Pravila o automobilima i brzini uvijek su bila kontroverzna pitanja u Francuskoj. Slično smanjenje brzine od 10 km/h na regionalnim cestama 2018. godine, koje je uveo tadašnji premijer Édouard Philippe, izazvalo je burne reakcije diljem zemlje.
Velik dio kontroverzi oko Périph'a proizlazi iz činjenice da ga ne koriste isključivo Parižani: studija iz 2021. koju je naručio grad Pariz pokazala je da većina vozača koji ga koriste živi izvan granica glavnog grada Francuske.
To su ljudi koji žive u udaljenim predgrađima i svakodnevno putuju u Pariz, isti oni koji su se osjećali ignoriranima predloženim povećanjem poreza na gorivo koje je pokrenulo prosvjede Žutih prsluka početkom mandata francuskog predsjednika Emmanuela Macrona.
Ni stanovnici nisu sretni
Hidalgo se nije bojala razljutiti ih, budući da je svoj križarski pohod protiv automobila učinila ključnim dijelom svog mandata. Prije nego što je "usporila" Périph', Hidalgo je ranije ove godine pokrenula referendum kojim su povećane naknade za parkiranje teških vozila poput SUV-ova; zatvorila obale rijeke Seine za promet i ograničila pristup središnjoj dijelu Rue de Rivoli - ulice koja prolazi pokraj gradske vijećnice i Louvrea – samo na vozila s posebnom dozvolom; te postavila ograničenje brzine na 30 km/h na većini cesta u gradu.
Neki od ovih poteza pokazali su se popularnima među Parižanima, posebno zatvaranje obala Seine - gdje su ceste koje su nekoć bile pune automobila sada popularna mjesta za obitelji, trkače i turiste.
"Svi potezi Hidalgo, poput zatvaranja cesta duž obala Seine, izazvali su bijes, ali činjenica je da ni bilo koji od njezinih protivnika ne bi povukao ove odluke", rekao je jedan bivši francuski parlamentarni zastupnik, koji je zatražio anonimnost kako bi podijelio svoju neuljepšanu perspektivu.
No, vizija Pariza bez automobila očito je uzela danak na popularnosti Anne Hidalgo diljem zemlje. Kad se kandidirala za predsjednicu 2022. godine, dobila je samo 1.7 posto glasova, što je bio najlošiji rezultat za nekog kandidata Socijalističke partije. Ona je, rekao je francuski parlamentarni zastupnik, jedna od francuskih ličnosti koja izaziva najžešće reakcije.