Trump je prisilio Volvo na drastičnu promjenu

ŠVEDSKI automobilski div Volvo najavio je drastične rezove u svojoj ponudi za američko tržište, odlučivši se u potpunosti fokusirati na crossovere i SUV-ove. Ovaj strateški zaokret izravna je posljedica visokih carina koje je uvela administracija predsjednika Donalda Trumpa, a koje su prodaju automobila iz uvoza učinile gotovo neisplativom.
Prema izvješćima vodećih automobilskih medija, Volvo, koji je u vlasništvu kineskog Geelyja, bio je prisiljen na radikalan potez kako bi osigurao profitabilnost u Sjedinjenim Američkim Državama. Tvrtka koja je desetljećima nudila prepoznatljive limuzine i karavane, sada ih u potpunosti napušta zbog pada potražnje, ali prvenstveno zbog komplikacija izazvanih uvoznim nametima.
Glasnogovornik tvrtke potvrdio je za Automotive News da će Volvo od modelske godine 2026. prestati s prodajom limuzine S90, koja se proizvodi u Kini, te karavana V60, koji stižu iz tvornica u Švedskoj i Belgiji. Nakon ovih rezova, jedini model u američkoj ponudi koji nije SUV ostat će V60 Cross Country.
Spas u domaćoj proizvodnji
Odluka dolazi u trenutku kada su SAD uvele carine od 27,5 % na europske automobile i čak 100 % na električna vozila uvezena iz Kine, što je prisililo proizvođače da preispitaju svoje poslovne strategije. Unatoč tome, izvršni direktor Volvo Carsa, Håkan Samuelsson, odlučno je poručio kako se tvrtka "zasigurno neće" povući s američkog tržišta na kojem je prisutna već 70 godina. Rješenje je, kaže, prebacivanje proizvodnje u SAD.
"Naš je primarni cilj u potpunosti iskoristiti kapacitete tvornice u Južnoj Karolini. Ona mora postati strateški adut kakvim smo je i zamislili", izjavio je Samuelsson. "Sada, s ovim carinama, potpuno je logično da ovdje počnemo proizvoditi model koji se prodaje u velikim količinama. Zato uvodimo proizvodnju SUV-a XC60", pojasnio je.
Proizvodnja modela XC60 u SAD-u trebala bi započeti početkom 2027. godine. Iako je tvornica u Južnoj Karolini trenutačno zadužena za modele EX90 i Polestar 3, prošle je godine proizvela tek oko 20.000 vozila, što je samo 13 % njezina ukupnog kapaciteta. "XC60 će donijeti značajne količine i, zajedno s povećanjem proizvodnje modela EX90, omogućit će tvornici puno bolju iskoristivost", dodao je Samuelsson. Financijski direktor Fredrik Hansson napomenuo je da trošak prilagodbe neće biti visok, jer je tvornica već proizvodila limuzinu S60, koja dijeli mehaničku platformu s modelom XC60.
Apel Europskoj uniji
Nakon što je tvrtka u drugom kvartalu 2025. zabilježila operativni gubitak od milijardu dolara, Samuelsson je pozvao Europsku uniju da smanji carine na uvoz automobila iz SAD-a dok Bruxelles radi na trgovinskom sporazumu s Trumpovom administracijom.
"Ako se Europa zalaže za slobodnu trgovinu, trebala bi prva predvoditi primjerom i sniziti carine", rekao je Samuelsson za Reuters, ističući kako europskim proizvođačima nije potrebna zaštita od američke konkurencije. "Smatram da je to potpuno nepotrebno, europska autoindustrija se definitivno ne treba štititi od američkih proizvođača."
Podsjetimo, SAD je ranije imao carinu od 2,5 % na automobile iz EU, dok je EU na američka vozila primjenjivao carinu od 10 %. Međutim, predsjednik Trump zaprijetio je podizanjem carina na uvoznu robu iz EU na čak 30 %. Samuelsson ipak priznaje da kao poduzetnik ima ograničen utjecaj. "Možemo poduzeti mjere koje su pod našom kontrolom, a što se tiče carina, možemo samo izraziti svoje mišljenje, kao i svi drugi", zaključio je.
Borba za svakog kupca
Bill Wallace, vlasnik zastupništva Volvo na Floridi, slikovito je opisao situaciju na terenu. U luksuznom segmentu, gdje se Volvo natječe, kupci vrlo brzo odustaju ako cijena postane previsoka. "Na kraju dana, čak i kod luksuznog modela, kupac će usporediti mjesečnu ratu s onom za BMW ili Lexus. Ako je vaša samo malo viša, jednostavno ćete izgubiti posao", rekao je Wallace.
Njegove riječi pogađaju u srž problema. Iako Volvo ima reputaciju proizvođača atraktivnih i kvalitetnih hibridnih luksuznih SUV-ova, natječe se na iznimno zasićenom tržištu. Dodatni problem je što se glavni konkurenti, poput Mercedesovih i BMW-ovih SUV-ova, već proizvode u Sjedinjenim Državama. Odluka o preseljenju proizvodnje ključnih modela u SAD čini se kao jedini logičan potez, no svaki budući korak tvrtke mora biti pomno proračunat ako Volvo želi opstati na zahtjevnom američkom tržištu.

bi Vas mogao zanimati
Izdvojeno
Pročitajte još
bi Vas mogao zanimati