Njemačka stranka Zelenih snažno se distancirala od prijedloga o vozačkim dozvolama francuske zastupnice Zelenih u Europskom parlamentu Karime Delli nakon što su političari iz njemačkih vladajućih i oporbenih stranaka oštro kritizirali njene prijedloge.
Delli je čelnica Odbora za promet Europskog parlamenta i založila se za velike promjene u prijedlogu Europske komisije o direktivi o vozačkim dozvolama, prema kojoj bi države članice bile obvezne uvesti posebna pravila za vozače početnike, SUV-vozila i starije vozače, piše Euractiv.
Zabrana noćne vožnje, dodatne vozačke, posebne kategorije...
"Prijedlozi kao što su zabrana noćne vožnje za mlade vozače ili dodatna vozačka dozvola za SUV-vozila potpuno su izvan realnosti. Ova besmislica nije stav njemačkih Zelenih ni njemačkih Zelenih u Europskom parlamentu", rekao je čelnik njemačkih Zelenih Omid Nouripour za Augsburger Allgemeine prošlog četvrtaka.
Između ostalog, Delli je predložila uvođenje nove kategorije vozačke dozvole B+ za automobile mase veće od 1.8 tona, kojoj vozači početnici ne bi imali pristup. Istodobno bi vozačke dozvole u standardnoj kategoriji B bile ograničene na vozila ispod te težine. Delli je također predložila da se članicama omogući ograničavanje noćne vožnje za vozače početnike, iako to ne bi bilo obvezno.
Zastupnici Zelenih iz Njemačke u Europskom parlamentu brzo su se distancirali od svoje francuske kolegice, a prometna stručnjakinja Anna Deparnay-Gruneberg rekla je za Euractiv da je "problematično pokušavati popraviti nedostatke koje vidimo u sigurnosnim standardima i klimatskoj politici putem direktive o vozačkim dozvolama".
"Kao njemački Zeleni, izrazili smo snažnu zabrinutost od samog početka", dodala je Deparnay-Gruneberg. Prethodno su prijedlozi izazvali bijes u cijelom političkom spektru u Njemačkoj, a liberalni ministar prometa Volker Wissing (FDP/Renew Europe) objavio je da će se snažno usprotiviti amandmanima koje je podnio izvjestitelj.
Žestoke kritike
Konzervativne oporbene stranke CDU i CSU (EPP), koje su Zelene proglasile svojim glavnim protivnikom u tekućim predizbornim kampanjama u njemačkim pokrajinama Bavarskoj i Hessenu, također su oštro osudile prijedloge.
"Najnoviji prijedlozi o Direktivi o vozačkim dozvolama iz Bruxellesa pokazuju koliko neki zeleni političari žive daleko od problema i potreba običnih ljudi. Prijedlozi francuske europarlamentarke Karime Delli daleko su od života i stavljaju pojedine skupine stanovništva pod sumnju", stoji u priopćenju Thomasa Bareißa, glasnogovornika za prometnu politiku u CDU/CSU u njemačkom Bundestagu.
Prilikom predstavljanja prijedloga na sastanku parlamentarnog Odbora za promet u ponedjeljak (18. rujna), Delli je priznala da je iznijela dalekosežan i ambiciozan tekst, ali je rekla da je to neophodno za smanjenje smrtnih slučajeva na cestama.
"Velik je ulog - ovdje govorimo o sigurnosti na cestama. Ne govorimo samo o hladnoj statistici nego o ogromnoj boli", rekla je Delli dodavši da je prošle godine 20.000 ljudi poginulo na cestama u EU.
"SUV-vozila sve više sudjeluju u nesrećama. Više od manjih vozila. A pješaci imaju dva puta veću vjerojatnost da će stradati u takvim sudarima", dodala je Delli braneći svoj prijedlog nove kategorije B+.
Izmjene Direktive o vozačkim dozvolama, predstavljene kao dio Paketa sigurnosti na cestama u ožujku, naišle su na oštre kritike u Njemačkoj i Austriji od samog početka, uz raširene pritužbe da se čini da nova pravila diskriminiraju starije vozače.
Prvi prijedlozi Komisije
Komisija je u svom prvotnom prijedlogu nastojala uvesti obvezne liječničke samoprocjene za sve koji traže novu vozačku dozvolu ili produljenje postojeće dozvole, uz dodatnu obvezu obnavljanja vozačke dozvole svakih pet godina za vozače starije od 70 godina.
Delli je sada predložila uklanjanje mogućnosti odabira samoprocjene umjesto pregleda kod liječnika i dodatno ograničavanje valjanosti na dvije godine za vozače starije od 80 godina. Njemačko ministarstvo prometa objavilo je da korist od redovitih zdravstvenih pregleda bez posebnog razloga za skupinu starijih građana još nije znanstveno dokazana.
Još jedna točka prijepora je prijedlog za adolescente na razini cijele EU, koji bi im omogućio da dobiju vozačku dozvolu sa 17 godina, pod uvjetom da su u pratnji odrasle osobe na suvozačkom mjestu cijelo vrijeme. To bi se odnosilo i na kategoriju B za automobile i na kategoriju C za kamione do 7.5 tona, što djelomično znači otvaranje mogućnosti karijere za mlade ljude kao vozače kamiona.
Industrija cestovnog teretnog prijevoza u EU trenutno se suočava s velikim nedostatkom vozača, a lobisti industrije pozivaju zakonodavce da smanje dobnu granicu za profesiju kako bi se popunio nedostatak radnika.
Iako je Delli predložila potpuno brisanje dotičnih članaka u prijedlozima, njemačko ministarstvo prometa ističe da je vožnja uz pratnju pravi model uspjeha i trebala bi biti moguća u cijeloj EU u budućnosti.
U Njemačkoj je vožnja pod nadzorom moguća već od 17 godina, ali samo za B kategoriju. Međutim, druge članice upozorile su protiv uvođenja takve sheme, posebice za kamione, a zastupnici iz Nizozemske i Portugala upozorili su u prvoj raspravi o prijedlozima u lipnju da bi to mogao biti sigurnosni rizik.