RYANAIR, vodeći europski avioprijevoznik, konačno dolazi u Zagreb, odakle će imati 12 izravnih linija prema velikim europskim gradovima.
Te su destinacije, kako smo već pisali, Bruxelles, Dortmund, Frankfurt, Karlsruhe, Memmingen, Milano, Rim, Podgorica, Oslo, Göteborg, Pariz i London. Irski avioprijevoznik će u bazu u Zagrebu uložiti čak 200 milijuna dolara.
> Ryanair u Zagrebu: Obećali gomilu linija, karte od 150 kuna
"Ryanair, europska broj 1 aviokompanija, danas, 30. ožujka, najavljuje otvaranje nove baze u Zagrebu s 2 zrakoplova, 36 tjednih letova i 12 novih ruta, povezujući Zagreb s mnoštvom međunarodnih ruta diljem Europe. Nova baza pojačat će zračni promet i turističku industriju u regiji, uz nastavak programa cijepljenja i otvaranja Europe na vrijeme za ljetne praznike", priopćili su iz Ryanaira prošlog tjedna.
Posebno je zanimljiva promotivna akcija koju je ovaj "low-cost" (niskotarifni) avioprijevoznik najavio, s cijenama letova od samo 151 kune po sjedalu, koje se moglo rezervirati do 1. travnja.
Croatia Airlines ove godine povlači 10 međunarodnih linija
S druge strane, hrvatski avioprijevoznik Croatia Airlines ne samo da ne širi svoju ponudu već otkazuje međunarodne linije. Kako je objavio specijalizirani portal Croatian Aviation, hrvatska aviokompanija će ukinuti čak 10 međunarodnih linija iz zagrebačke zračne luke: Barcelona, Bukurešt, Lisabon, Mostar, Milan, Prag, Oslo, Stockholm, Helsinki i St. Petersburg.
> Croatia Airlines iz prodaje povukla 10 međunarodnih linija iz Zagreba
Iz Croatia Airlinesa poručili su za Hinu da tvrtka "prilagođava intenzitet letenja tržišnoj potražnji i epidemiološkoj situaciji, a usporedba reda letenja s razdobljem prije pandemije i 2020. godinom nije realna". Istaknuli su da tijekom pandemije ne ukidaju linije, nego ih postupno ponovo uspostavljaju, prateći svakodnevno aktualnu epidemiološku situaciju i konkretnu tržišnu potražnju, čemu se stalno prilagođavaju.
Međutim, za očekivati je da će dolazak povoljnije konkurencije predstavljati dodatni udarac za domaćeg avioprijevoznika koji je već godinama u ozbiljnim problemima. Prošle godine zabilježio je gubitke od čak 358.2 milijuna kuna, što je primarno posljedica pandemije, odnosno koronakrize, budući da je imao 54% manji broj letova sa 72% manje prevezenih putnika.
> U Croatia Airlines smo utrpali stotine milijuna kuna. Što kada dođe Ryanair?
Godinama gomila gubitke, pandemija ih uvećala
No Croatia Airlines je, kako je Index također pisao, i 2019. imala gubitke od 79.4 milijuna kuna, zbog čega je intervenirala država. Vlada je tada pokrenula postupak pronalaska strateškog partnera, no ta potraga za sada je stavljena u mirovanje upravo zbog pandemije koronavirusa. U međuvremenu, vlada je krajem prošle godine odobrila čak 600 milijuna kuna pomoći domaćem gubitašu.
Stručnjaci također upozoravaju da će širenje Ryanaira u Hrvatskoj itekako naštetiti Croatia Airlinesu budući da naš nacionalni avioprijevoznik, po svemu sudeći, naprosto ne može cijenama parirati vodećem europskom avioprijevozniku, poznatom po tome da nemilosrdno uništava konkurenciju u svim zračnim lukama gdje je prisutan.
Usporedili smo cijene letova iz Zagreba, Zadra, Pule i Splita
Kako bismo provjerili je li ta percepcija točna, usporedili smo cijene letova Croatia Airlinesa i konkurentskih avioprijevoznika za neke od najprometnijih europskih destinacija - iz Zagreba, Splita i Dubrovnika. U tabličnom prikazu u nastavku navodimo letove između hrvatskih i nekih od najvećih europskih gradova s usporedbom cijena karata Croatia Airlinesa i konkurentskih avioprijevoznika s najpovoljnijim cijenama karata za taj let.
Usporedili smo letove iz Zagreba za London, Frankfurt, Rim i Pariz, zatim između Dubrovnika i Frankfurta odnosno Beča, između Splita i Dublina odnosno Londona, iz Frankfurta, Beča i Londona za Zadar te iz Pule za London.
Treba napomenuti da Ryanair, koji leti u niz europskih gradova, često slijeće na aerodrome koji su nešto udaljeniji od tih metropola od aerodroma na koje slijeću avioprijevoznici poput Lufthanse i Croatia Airlinesa.
Riječ je o povratnim letovima među kojima predviđeno trajanje u nekim slučajevima drastično varira, ovisno o tome radi li se o izravnom letu ili letu s presjedanjem koje može uključivati i čekanje preko noći za nastavak leta. Na letovima s presjedanjem navedena su oba avioprijevoznika, pri čemu Croatia Airlines u pravilu ima let između polazišta i Zagreba ili između Zagreba i konačnog odredišta u Hrvatskoj. Na onim letovima na kojima je uvršten i Ryanair datum polaska i odlaska su odabrani prema njihovim povratnim letovima.
Ryanair daleko najpovoljniji, Croatia Airlines u većini slučajeva najskuplji
Kao što se može vidjeti, Ryanair je na relacijama na kojima ima letove uvjerljivo najpovoljniji, ali treba napomenuti da se kod njihovih letova radi o fleksibilnim cijenama, što znači da se one mogu znatno mijenjati - u pravilu tako što poskupljuju što se kasnije rezerviraju. Također, u njih u pravilu nije uključena cijena prtljage.
S druge strane, kao što se može vidjeti, Croatia Airlines na većini navedenih letova ima najskuplju cijenu karte. Primjera radi, dok povratni let Split-London u srpnju stoji 694 kn u aranžmanu EasyJeta, a 1180 kn u aranžmanu British Airwaysa, ako želite letjeti našim nacionalnim prijevoznikom, morat ćete platiti 1349 kn.