Zapadni saveznici kupili su otprilike 2 milijarde dolara vrijedno gorivo napravljeno od ruske nafte u prvoj polovici 2024., koristeći rupu u sankcijama koja zapravo omogućuje Moskvi da financira svoj rat u Ukrajini, pokazalo je izvješće koje je podijelio Politico.
Analiza, koju će idućeg tjedna zajednički objaviti Centar za istraživanje energije i čistog zraka i Centar za proučavanje demokracije, utvrdila je da su isporuke benzina, dizela i drugih proizvoda proizvedenih od ruske sirove nafte porasle posljednjih mjeseci kao rezultat uvoza iz tri turske rafinerije.
Uvoz je tehnički legalan zbog dobro poznate rupe u donošenju sankcija nakon početka ruske invazije na Ukrajinu u veljači 2022. Dok su EU i njeni zapadni saveznici davno zabranili gotovo sav uvoz ruske nafte, zemlje i dalje mogu kupovati gorivo ruskog podrijetla ako se prvo preradi u drugoj zemlji, poput Turske.
Zaobilazni putevi preko Turske
Prema izvješću, Turska i zapadne tvrtke koje kupuju gorivo od nje sve više iskorištavaju ovakvu situaciju, unatoč ponovljenim molbama Ukrajine da se ovakva praksa prekine.
Samo u prvoj polovici 2024., EU, SAD, Ujedinjeno Kraljevstvo i drugi zapadni saveznici kupili su oko 2 milijarde dolara goriva proizvedenog od ruske nafte u tri turska postrojenja, pokazalo je izvješće. Turska je u međuvremenu zaradila na popustima od 5 do 20 dolara po barelu iz Moskve, povećavši svoju kupnju iz Rusije godišnje za 34 posto 2023. te nevjerojatnih 70 posto ove godine.
"Kada EU uvozi benzin iz Turske, on je 10 posto jeftiniji nego što bi bio iz Saudijske Arabije", rekao je Vaibhav Raghunandan, analitičar Centra za istraživanje energije i čistog zraka. “Ali te se uštede uopće ne prenose na potrošače, profitiraju samo tvrtke i trgovci. Netko ubija od ove trgovine, ali to nisu obični ljudi", kaže.
Dok su kreatori politike EU-a i SAD-a branili aranžman sankcija, tvrdeći da uskraćuju Moskvi "premije za rafiniranje" na njezina goriva, industrija fosilnih goriva ostaje slamka spasa za ruski ratni stroj. Prema analizi, porezni prihodi koje Moskva prikuplja od goriva prodanog zapadnim zemljama omogućili bi Rusiji da regrutira dodatnih 6200 vojnika mjesečno za rat u Ukrajini.
Devet od deset barela ide na Zapad
Zapadne zemlje također ne mogu tvrditi da ne znaju za pravo podrijetlo goriva.
Prema autorima izvješća, jedna od turskih rafinerija, Star Aegean u vlasništvu Azerbajdžana, 98 posto ovisi o ruskoj sirovoj nafti, a oko 73 posto opskrbe dolazi od ruskog energetskog diva Lukoila, kojem su SAD uvele sankcije. Ipak, gotovo devet od 10 barela iz rafinerije odlazi zapadnim saveznicima koji u ratu podupiru Ukrajinu.
Prošle godine, Oleg Ustenko, tadašnji gospodarski savjetnik ukrajinskog predsjednika Volodimira Zelenskog, rekao je da bi G7 trebao uvesti "zabranu za sve rafinirane proizvode koji idu u zemlje G7" kako bi se suzbila zarada Kremlja preko posrednika poput Turske, Indije i Kine.
"Ono što se događa izravno je kršenje duha zakona o sankcijama", rekao je Martin Vladimirov, energetski stručnjak u Centru za proučavanje demokracije. "Naša je preporuka da EU i zemlje G7 trebaju zabraniti uvoz naftnih proizvoda rafiniranih iz ruske nafte, to je vrlo jednostavno", zaključuje.