Učenica rasturila na natjecanju, ostala bez izravnog upisa na MIOC. Tko je kriv?

Foto: Index; AZOO

Na prošlogodišnjem državnom natjecanju iz informatike za osnovne i srednje škole jedna je učenica iz Zagreba osvojila treće mjesto u kategoriji Razvoj softvera. To je trebalo biti dovoljno za direktni upis u zagrebačku XV. gimnaziju, popularni MIOC. Međutim, nedavno je saznala da joj osvojenu nagradu neće priznati.

Naime, nakon što je prošlo više od godine dana od natjecanja i svega ju je nekoliko dana dijelilo od upisa u željenu srednju školu, saznala je da se ne može direktno upisati u MIOC i to zato što je sudjelovala u timu u kojem je ona bila jedini član.

Na koncu je učenica samo dan ranije saznala da će trebati pisati prijemni ispit za koji se, dakako, nije stigla pripremiti u 24 sata, a i sama, kako nam je kazala, nije zadovoljna kako ga je riješila. Njezin otac kazao nam je da je bila izložena velikom pritisku i stresu.

Nakon što smo provjerili Poseban pravilnik o natjecanju za informatiku od prošle godine, koji je dostupan na službenim stranicama Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO), i sami smo se uvjerili u kontradiktornost pravila koja ondje stoje. 

>> Učenica rasturila na natjecanju, ne može izravno u MIOC: "Bila u timu sama sa sobom"

AZOO dio odgovornosti usmjerava na mentoricu. Ravnatelj MIOC-a ne komentira slučaj

Iz AZOO-a, ujedno i jedine institucije koja nam je odgovorila na upite, kazali su nam kako im je "iznimno žao zbog situacije u kojoj se našla učenica i njezini roditelji." Kažu da je to zbog nepravovremene informiranosti, dezinformiranosti od pojedinaca i neprecizne komunikacije zbog koje učenica nije ostvarila izravan upis u željenu školu.

Ipak, kažu kako moraju napomenuti da je upis u srednje škole u nadležnosti škole, a ne Agencije. Dio odgovornosti upućuju i na mentoricu. 

"Učenica je sudjelovala u Natjecanju iz informatike u kategoriji Razvoj softvera OŠ, održanom u školskoj godini 2022/2023. (prošle školske godine). Mentorica učenice, koja je učenicu prijavila na natjecanje, trebala ju je upoznati s pravilima natjecanja", kazali su nam.

"Dobila je dva boda za upis" 

Nadalje, istaknuli su kako posebna pravila i propozicije za Natjecanje iz informatike izrađuje Državno povjerenstvo za natjecanje iz informatike.

"Član Državnog povjerenstva za natjecanje iz informatike je ujedno i ravnatelj XV. gimnazije koji je sudjelovao u donošenju posebnih pravila, a u koju roditelji učenice traže izravan upis. 

Predsjednik Državnog povjerenstva rezultate državnog natjecanja upisao je u aplikaciju natjecanja.azoo.hr. Rezultati su upisani 9. svibnja 2023. u 17:13. Aplikacija je automatski generirala sustav bodovanja i učenica je za osvojeno treće mjesto u toj kategoriji dobila dodatna dva boda za upis u srednju školu.

Mentorica, odnosno učiteljica učenice, preko školskog administratora za rad u aplikaciji ima mogućnost pristupa istoj te je već nakon prošlogodišnjeg natjecanja imala mogućnost uvida u rezultate i iskazane bodove.

Svaki učenik koji se natjecao u ovoj školskoj godini kao učenik završnog razreda osnovne škole, a govorimo o učenici koja se natjecala u prošloj školskoj godini, već 27. svibnja 2024. godine, kada je započela prijava redovitih kandidata u sustav NISPUŠŠ imala je mogućnost vidjeti i provjeriti sve svoje podatke, upisane ostvarene bodove s natjecanja itd. 

Već je tada učenica mogla vidjeti da nije ostvarila direktan upis u navedenu školu, već su joj za osvojeno treće mjesto u kategoriji Razvoj softvera za OŠ dodijeljena dva dodatna boda za upis", kazali su nam iz AZOO-a.

Pokušali smo dobiti komentar i ravnatelja MIOC-a, no njegov odgovor na naš upit nije stigao do zaključenja ovog teksta. Mentorica učenice također nije htjela dati izjavu za medije.

Pravila su kontradiktorna, AZOO ih pokušava opravdati

Sami smo proučili posebna pravila i propozicije za prošlogodišnje Natjecanje iz informatike te se uvjerili u njihovu kontradiktornost. Na početku tog Pravilnika, pod odjeljkom "Natjecatelji" piše sljedeće:

"U svim kategorijama natjecanja, osim u kategorijama Razvoj softvera OŠ i SŠ, učenici se natječu samostalno."

Dakle, u tom dijelu piše da se učenici u kategoriji Razvoj softvera, u kojoj se natjecala i djevojka koja je osvojila treće mjesto, mogu natjecati samo u timu. 

Međutim, u opisu natjecanja u kategoriji Razvoj softvera stoji ovo:

"U kategorijama Razvoj softvera OŠ i SŠ učenik se može natjecati samostalno ili u timu s još najviše dva učenika iz svoje kategorije natjecanja, ukupno maksimalno tri učenika. Svaki tim između sebe bira voditelja projekta, tj. osobu zaduženu za prijavu projekta i objavu na mrežnim stranicama natjecanja."

Dakle, ostaje nejasno mogu li se ili ne mogu učenici u ovoj kategoriji natjecati samostalno.

Otac učenice prošli je tjedan u razgovoru za Index kazao kako su mu iz AZOO-a rekli da je Razvoj softvera isključivo timska kategorija i da bez obzira na to što je njegova kći sudjelovala samostalno a ne kao dio tima, smatraju da je ona bila "u timu sama sa sobom" i da zbog toga nema pravo na direktan upis.

On smatra da je uspjeh njegove kćeri tim bolji i veći, s obzirom na to da se sama natjecala i osvojila treće mjesto, dok su se drugi natjecali u timovima. 

AZOO: Ova kategorija je uvijek bila isključivo timsko natjecanje

Na naše upite da nam pojasne ova dva kontradiktorna pravila natjecanja, iz AZOO-a su nam kazali kako je kategorija Natjecanja iz informatike Razvoj softvera za osnovne i srednje škole oduvijek u Pravilima za natjecanje iz informatike isključivo definirana kao timsko natjecanje. 

"Nikada učenici koji su osvojili jedno od prva tri mjesta u navedenoj kategoriji Natjecanja iz informatike nisu mogli ostvariti pravo izravnog upisa u srednju školu, ni direktan upis na fakultet, bez obzira na broj članova tima", kazali su nam.

Još jednom su potom ponovili kako je kategorija Razvoj softvera OŠ u aplikaciji natjecanja.azoo.hr definirana kao timska kategorija te da su i učenica i mentorica učenice, koja je podatke za prijavu natjecanja dostavila školskom administratoru zaduženom za unos prijava u aplikaciju za školsku razinu natjecanja, od samoga početka bile upoznate, ili su to, kako kažu, trebale biti, s jasnim pravilima da se učenica natječe u kategoriji koja je definirana kao timska i rezultati učenika koji se natječu u toj kategoriji boduju se kao timski rezultati. 

Na upit zašto onda u opisu kategorije Razvoj softvera piše da se učenik može natjecati samostalno ili u timu s još najviše dva učenika iz svoje kategorije natjecanja, iz AZOO-a kažu da je takvo pravilo doneseno kako da bi učenicima koji nisu dio ekipe omogućili sudjelovanje na natjecanju u navedenoj kategoriji, uz jasnu napomenu da se radi o natjecanju tima. 

"Može se dogoditi i da u timskom natjecanju imate samo dva člana. Jedan bude bolestan te samo jedan član sudjeluje u svojstvu tima", kazali su nam. 

Već je dolazilo do ovakvih situacija?

Index neslužbeno doznaje da je ranijih godina došlo do istog slučaja, ali da je učenik na koncu ipak upisan u MIOC. Službenu potvrdu toga tražili smo i od ravnatelja škole i od ministarstva, no odgovor do završetka ovog članka nismo dobili. 

Evo kako su iz AZOO-a odgovorili na taj naš upit:

"Ako je takvih slučajeva bilo za vrijeme dok nije bilo aplikacije za upis, postupak je nezakonit i navedeni slučaj je u nadležnosti prosvjetne inspekcije. Agencija za odgoj i obrazovanje nije nadležna za upis učenika u srednje škole. 

Iz medija smo saznali za slučaj upisa učenice u XV. gimnaziju prije korištenja aplikacije za natjecanje i to izravnim upisom. To je postupak koji nije u našoj nadležnosti, već u nadležnosti ravnatelja škole."

Iz AZOO-a kažu kako postoji mogućnost da je škola napravila propust 

Iz AZOO-a kažu kako su svi sudionici Natjecanja iz informatike, učitelji i učenici, upoznati s navedenim pravilima na početku natjecanja i da do ove godine nikada nije bilo problema s njihovim tumačenjem. 

Kazali su i da postoji mogućnost da je škola napravila propust te da učenicu nisu upoznali s pravilima natjecanja.

"I na kraju, napominjemo da u kategoriji Razvoj softvera OŠ u školskoj godini 2022/23., kada je spomenuta učenica sudjelovala, prvo mjesto u toj kategoriji su zauzela dva učenika koja su činila tim, drugo mjesto je osvojio pojedinac u istoj kategoriji, a treće mjesto navedena učenica. Unaprijed propisana Pravila su jednaka za sve natjecatelje i ostali ih natjecatelji poštuju!" kazali su iz AZOO-a Indexu. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.