DAVANJE instrukcija jedan je od brzo rastućih tržišnih segmenata u Hrvatskoj. No, izbijanje pandemije koronavirusa i ograničavanje socijalnih kontakata, koje je donijela koronakriza, promijenilo je i način davanja instrukcija pa se one sve više odvijaju preko interneta.
Priliku za pokretanje posla pružanja instrukcija u koronauvjetima uočio je Robert Pavlik, 52-godišnji diplomirani inženjer strojarstva iz Zagreba. Strojarstvo je na zagrebačkom Fakultetu strojarstva i brodogradnje diplomirao 1996. godine, nakon čega se zaposlio u pulskom Uljaniku i proputovao dobar dio svijeta, a potom je radio na menadžerskim pozicijama u više drugih tvrtki. Ideja o pokretanju vlastitog biznisa davanja instrukcija iz matematike i srodnih predmeta kod njega se rodila još prije 15-ak godina, ali realizirao ju je tek u ovoj godini koju ćemo pamtiti po koronakrizi.
U Hrvatskoj vlada velika potražnja za instrukcijama
"U Hrvatskoj vlada velika potražnja za instrukcijama. Procjenjuje se da oko 50.000 ljudi godišnje traži instrukcije, najviše iz matematike, te da se na tom tržištu ostvari promet od oko 250 milijuna kuna. Naravno, najveći dio toga je u sivoj zoni. Ja sam se odlučio za drukčiji pristup - otvaranje tvrtke za pružanje instrukcija i legalnu naplatu usluga koje pružamo, za što izdajemo i račune", ističe za Index Pavlik.
Iako je njegova platforma za pružanje instrukcija iz matematike, ematematika.hr, proradila tek sredinom listopada, Pavlik je zadovoljan dosad učinjenim. U mjesec i pol rada, naime, već ima oko 150 upisanih učenika i studenata kojima njegova tvrtka pruža instrukcije iz matematike, ali i fizike i kemije.
"Već sada svakog dana imamo po desetak novih učenika. Cilj nam je da u narednih godinu dana dođemo do brojke od 30 do 40 dnevno novoupisanih učenika", poručuje Pavlik.
Učenje matematike preko Zooma i Skypea
Cjelokupna nastava odvija se online, najčešće preko Zooma, Skypea i MS Teamsa. U nastavi, kaže Pavlik, koriste aplikacije poput "bijele ploče", no često se predavanje "prebaci" i na običan komad papira na kojem instruktori i učenici rješavaju zadatke i komuniciraju preko Zooma ili Skypea.
"Važno je da se instruktor i učenik mogu gledati i komunicirati", ističe Pavlik.
Za eMatematiku, kako se zove tvrtka, trenutno radi, kaže Pavlik, oko sto studenata i profesora matematike i srodnih predmeta koji su tek diplomirali. Uglavnom rade preko studentskih ugovora, za što su plaćeni 40 kuna po školskom satu u neto iznosu. Cijene nastave variraju ovisno o uzrastu, s obzirom na to da se i tematika koju učenici i studenti uče razlikuje ovisno o uzrastu.
Sam Pavlik ne daje instrukcije, već se bavi organiziranjem posla, raspodjelom zadataka, naplatom i angažiranjem instruktora. Dio njegova rada je i ocjenjivanje instruktora koje provode roditelji i polaznici instrukcija.
Instrukcije uzimaju i učenici iz BiH i Srbije te hrvatske dijaspore u Njemačkoj
Pavlik ističe kako na svojoj platformi ima polaznike iz svih krajeva Hrvatske, ali i ponekog učenika iz Bosne i Hercegovine i Srbije. Sve je više, dodaje, i polaznika djece iseljenih Hrvata, posebno iz Njemačke.
"Glavna želja mi je bila da putem ematematike.hr doprem do svih dijelova Hrvatske. Morate voditi računa da u mnogim krajevima više ni nema instruktora matematike i srodnih predmeta pa djeca nemaju gdje naučiti ono što ne nauče na nastavi u školi. Također, online instrukcije štede vrijeme djeci i studentima koji se tako mogu obrazovati iz svoje sobe, umjesto da gube vrijeme i novac dolazeći do instruktora", poručuje Pavlik.
Taj je online kontakt između instruktora i polaznika, svjestan je naš sugovornik, posebno bitan u vrijeme pandemije, kada su socijalni kontakti ograničeni, budući da se time sprječava širenje koronavirusa. Iako se ideja o pokretanju online instrukcija iz matematike rodila znatno ranije, a još prije pandemije su počele i pripreme za pokretanje platforme, stjecajem okolnosti platforma je pokrenuta baš u vrijeme novog, jesenskog vala pandemije.
"Prvog smo učenika imali 16. listopada. Cilj nam je da za dvije do tri godine imamo 500 do 600 instruktora i nekoliko tisuća korisnika", napominje Pavlik.
Posao namjerava širiti na instrukcije iz fizike
Osim instrukcija iz matematike, posao namjerava širiti i u segmentu instrukcija iz fizike pa za proljeće najavljuje pokretanje posebne platforme za nastavu iz fizike. Zasad, međutim, ne namjerava pokretati posebnu platformu za instrukcije iz kemije jer se nastava iz tog predmeta, kaže, nešto manje traži pa će instrukcije iz kemije i dalje pružati preko postojeće platforme.
U fokusu rada i dalje će mu, ističe, biti Hrvatska. No, u budućnosti se više namjerava širiti na okolna tržišta, posebno na bosanskohercegovačko, a namjerava se dodatno posvetiti i pružanju instrukcija djeci naših iseljenika u Europi. Planira pokrenuti i instrukcije na engleskom jeziku koje bi nudio stranim tržištima.
"Već i sada imamo nekoliko učenika koji su rođeni vani, ali ovdje žive i njima pružamo instrukcije na engleskom jeziku. U budućnosti bismo instrukcije iz matematike i srodnih predmeta na engleskom mogli nuditi i ljudima u inozemstvu. Iz toga isključujem našu dijasporu, čiju djecu i dalje namjeravamo podučavati na hrvatskom jeziku jer ni mi ni njihovi roditelji ne želimo da ga zaborave", zaključuje Pavlik.