Gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević dao je velik intervju za N1. Podsjetimo, u Zagrebu je jučer na snagu stupio novi model naplate parkinga, u tijeku su ili kreću velike prometne rekonstrukcije zbog kojih su gradske gužve velike, a građani nezadovoljni. Novi model prikupljanja otpada još nije do kraja zaživio, nedostaje ljudi, vozila, opreme, infrastrukture… to su samo neke od tema o kojima je govorio u intervjuu.
Upravo oni kojima je parking bio besplatan zauzimali su ga stanarima koji ga plaćaju. Ovako, plaćat će se komercijalna karta ili se neće putovati automobilima. Zašto blokovska parkiranja? Zato jer imamo 5000 više povlaštenih karata nego parking mjesta. Na oko 8000 parking mjesta je više od 13.000 povlaštenih parking mjesta.
Gdje to postoji na svijetu? Kako bi taj sustav mogao biti održiv? I da nitko ne dođe u centar, nedostajalo bi 5000 mjesta za stanare. To je nered koji se pojavljuje svugdje unazad 20 godina. A zašto blokovsko parkiranje? To nije blok zgrada, to je oko 500 metara promjera pa će se subvencionirano moći parkirati u blizini doma. Mjesečno prva zona košta 13.3 eura mjesečno, sedam puta manje od komercijalne karte.
I dalje svi mogu kupovati te komercijalne, ali povlaštene će se dobivati za svoj blok. Očekujemo da će se tako smanjiti broj povlaštenih parking karata. Zašto? Jer bi ih se koristilo bez prebivališta ili boravišta. Drugo, imali smo ljude koji su imali fiktivna prebivališta ili boravišta jer bi imali besplatno parkiranje u cijelom gradu. To im se više neće isplatiti jer će vrijediti za blok u kojem nisu ni živjeli. Imali smo i dio stanara koji na svojoj parceli imaju parking, ali uz nju i povlaštenu kartu.
Ni njima se neće isplatiti kupovati povlaštenu parking kartu jer ionako imaju svoj parking unutar bloka. Uzet ću svoj primjer, u drugoj sam zoni i mogao bih otići vikendom trčati Maksimirom pa parkirati tamo jer je također druga zona. Time bih zauzimao mjesto stanarima. Nisu to jedine mjere, napravili smo reviziju terasa i tako oslobodili 300 mjesta jer smo naplatili te terase deset puta skuplje.
To je kao jedna cijela javna garaža. Imali smo rezervirana parking mjesta koja se nisu plaćala i za koja nije bilo osnova, čime smo oslobodili još 350 mjesta. Tim potezima smo u posljednjih pola godine oslobodili oko 1200 mjesta. Nova garaža u Klaićevoj će koštati 20 milijuna eura i bit će za oko 800 mjesta.
Primarno za centar, ali odluka još nije donesena. Rade se garaže na Paromlinu i Trgu Franje Tuđmana, to treba dodati. Svi stanari koji su u zoni naplate znaju da im je vikendom teško naći parking. Ove mjere će to rasteretiti.
Koji grad nudi takvo povlašteno parkiranje? Svi mogu kupiti komercijalne karte, a sedam puta jeftinije parkirati u svom bloku. Tako je to uređeno u svim europskim gradovima. Uostalom, ovo smo imali u svom programu prije izbora.
Kupljeno je nekoliko stotina njih, a išle su i kazne, koje su u obliku dnevne karte. S obzirom da očekujemo uhodavanje sustava i neki građani nisu stigli premjestiti automobil, pa ćemo sigurno stornirati te kazne kroz prvih tjedan do dva svima koji će se žaliti. Također, sad će se više kontrolirati automobili u prvoj zoni, gdje se s komercijalnom kartom može parkirati maksimalno dva sata. Nakon toga treba izaći iz prve zone i to će dodatno rasteretiti mjesta za stanare. To ćemo uspjeti uz novu opremu skeniranja.
Policija će tada reagirati.
Da, komunicirali smo o tome, imali smo javna savjetovanja i rasprave. Recite mi, gdje postoji više povlaštenih karata od parking mjesta?
Ide, naravno.
Broj osobnih automobila se povećava. U posljednjih deset godina povećao se za oko 100.000. Vozila je još više. Takav rast nema nijedna europska metropola i to treba promijeniti.
Ulaganjem u javni prijevoz.
Da, tražili smo da se žuta traka poštuje. Mi kao Grad ne možemo to kažnjavati. Smatramo da su svi svjesni da mora doći do promjena u prometu i javni prijevoz mora biti pouzdaniji, točniji i brži.
Imamo dovoljno vozača tramvaja, ali nedostaje vozača autobusa jer im se nude bolje plaće u drugim zemljama. Ali svake godine povećavamo plaće u ZET-u pa uspijevamo sve to stabilizirati pa smo na nuli s vozačima koji odu i koji dođu.
Da, ali to je još uvijek nedovoljno i moramo pojačati ulaganja, kako u nju tako i u javni prijevoz.
Volio bih da bilo tko pogleda bilo koji grad i kaže mi da postoje radovi samo tijekom ljeta. Radovi traju i po godinu dana. Velika većina radova završena je tijekom ljeta, ali moramo započinjati nove radove jer se u prošlosti to nije radilo.
Ne radimo sve odjednom, većina se radi tijekom ljeta, ali to nije dovoljno. U Ilici, koja je glavna zagrebačka ulica, imate vodnu cijev staru 130 godina, onda tu nema alternative. Većinu radova obavljamo tijekom ljeta, ali da bismo uspjeli dostići zaostatak, moramo raditi tijekom cijele godine.
Uskoro će biti završeno. A problem je što jako malo tvrtki radi taj posao. Imamo sporove s privatnim izvođačima, koji su počeli raditi bez dogovora s Gradom i nisu radili po dogovoru. Te poslove ne može raditi bilo tko i svi se muče s deficitom radne snage. Ugovara se, u pravilu, i druga smjena, ali treća smjena je gotovo nemoguća. No dogovori se i ona, gdje je moguće.
Ako je to teza, onda bi prvo pitanje bilo zašto to radimo ako su ljudi nezadovoljni zbog toga. Nema alternative, moramo obnavljati. Oko takvih stvari ne kalkuliram, stalno ću raditi ono što je u javnom interesu. Zastupnik koji je u SDP-u, ali ga se smatra oporbom, pita koji političar ovako nešto radi šest mjeseci prije izbora… Ja ne kalkuliram, ako smatram da je nešto nered i da nešto treba riješiti, ne razmišljam o izborima. Na kraju će odlučiti građani.
Neću raditi ono što se radi često u Hrvatskoj. Mogao bih o sudovima, ministarstvima, Centru za socijalnu skrb, ali na nama je da se problem riješi i prebacivanjem na drugu instituciju, to se neće riješiti. Pročelnik je svaki dan od jutra do mraka u toj školi kako bi pomogao da se problem riješi.
Nismo poslodavac zaposlenicima te škole, niti imamo većinu u školskom odboru, iako je to naša gradska ustanova. Imamo određene nadležnosti, određene nemamo, ali spremni smo dati bilo kakvu potporu da se problem riješi. Nadam se da će sutra djeca krenuti u školu. Drago mi je da se ravnatelj koji je dao ostavku vratio kao vršitelj dužnosti i da je dobio neke garancije. Ne želimo dodavati ulje na vatru, nego mirno i konstruktivno ovo riješiti, što je u našoj moći kao Gradu.
Vjerujem da će drugi akteri i institucije to staviti na dnevni red pa ćemo o tome razgovarati. Ne želim dodavati ulje na vatru. Svaka moja izjava bi otvarala novu seriju konflikata, a to ne želim. Ne želim biti gradonačelnik koji bježi od odgovornosti i prebacuje je na druge. Želim da se djeca vrate u školu i da se nađe rješenje za tog učenika.
Uspješni smo, što nam je i bio cilj. Zahvaljujući tom modelu napravljen je rekord. Nijedan grad veći od 10.000 stanovnika nije imao takav skok u smislu odvajanja otpada. Povećali smo ga za 50 posto u jednoj godini, a radi se o najvećom gradu. Zahvaljujući tome, Hrvatska je bliže ispunjenju ciljeva koje je propisala Europska unija. Samo je Osijek sad ispred u odvajanju otpada. Za one koji tvrde da su plave vrećice promašaj, one su dovele do ovih rezultata. I prodaja im se na godišnjoj razini povećala za 20 posto. To znači da se sustav poštuje.
Očito ih se sve više drži pravila, a za one koji ih se ne drže, više ćemo provjeravati prekršitelje i kažnjavati ih. Imamo jako puno ilegalnog odvajanja otpada po cijelom Gradu. Evo, gotovo smo i sve podzemne spremnike u centru ugradili, a popunit ćemo još rupa. I širimo zonu gdje će biti podzemni spremnici. A izvan centra ćemo na 751 lokaciju postaviti polupodzemne spremnike. Nijedan europski grad to nema, a mi idemo u tom smjeru.