IZGORIO DOM U ZAGORJU

Svaki inspektor samo jednom mjesečno ide u nadzor nekog staračkog doma

Foto: Igor Kralj/Pixsell

NAKON što je prošle subote u staračkom domu Zelena oaza u Zagorju izgorjelo šestero nepokretnih staraca koji su u tom trenu bili bez nadzora, doznalo se da dom nije imao dozvolu za smještaj 26, nego 13 ljudi, te da nema ispunjene minimalne tehničke uvjete. Tek nakon ove tragedije na teren je izašla inspekcija Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku, koja je Županijskom državnom odvjetništvu u Zagrebu podnijela kaznenu prijavu protiv vlasnice doma Gabrijele Čičković.

U Ministarstvu su nam rekli da nemaju informaciju o tome je li u tom domu ikad prije proveden inspekcijski nadzor. Odgovorili su nam da imaju samo deset inspektora, a da su lani provedena 164 nadzora u staračkim domovima. Kad se sve podijeli, ispada kako mjesečno svaki inspektor obavi 1,3 nadzora po staračkim domovima.

Pitali smo ih zašto mjesečno obave toliko malo nadzora, na što su nam odgovorili da inspekcijski nadzor kod jednog pružatelja usluga može trajati od jednog do tri ili četiri dana, ovisno o opsegu usluga, broju korisnika i radnika (navode kako neki domovi imaju 300 i više korisnika), a da u njemu po potrebi mogu sudjelovati dva do četiri inspektora.

Evo što sve rade inspektori

Potom su nam naveli niz obaveza i poslova koje inspektori obavljaju.

"Tijekom nadzora inspektor vrši uvid u prostor i opremu, dokumentaciju o pružanju usluga sukladno uslugama propisanim Pravilnikom o minimalnim uvjetima za pružanje socijalnih usluga ovisno o korisničkoj skupini, dokumentaciju o korisnicima i radnicima, opće akte doma, vrši nadzor nad radom stručnih i drugih radnika i stručnih tijela, postupa po predstavci ako se radi o izvanrednom nadzoru, saslušava korisnike, radnike i odgovorne osobe o postupanjima tijekom nadzora, vodi zapisnik sukladno Zakonu o općem upravnom postupku kod pružatelja usluga čiji predstavnik, odnosno odgovorna osoba mora potpisati taj zapisnik i drugo sukladno Pravilniku o sadržaju i načinu provođenja inspekcijskog nadzora u djelatnosti socijalne skrbi", opisali su nam poslove inspektora.

Nakon provedenog inspekcijskog nadzora, kažu, inspektor je dužan dalje provesti radnje za koje je ovlašten i to za svakog pružatelja usluga kod kojeg su utvrđene nepravilnosti, donijeti rješenje s mjerama i rokovima po kojima je dužan postupiti, po potrebi podnijeti optužni prijedlog i kaznenu prijavu, rješenje o zabrani rada, odnosno o zabrani obavljanja djelatnosti.

Uz to trebaju o utvrđenim nepravilnostima, odnosno povredama propisa za koje inspektor socijalne skrbi nije ovlašten izravno postupati, obavijestiti druga nadležna tijela te od njih zatražiti pokretanje postupka.

Ministarstvo navodi kako još uz to moraju i odgovarati podnositeljima predstavke i o istom obavještavati druga državna tijela i institucije koji to zatraže od inspektora o činjenicama utvrđenim u nadzoru (MUP, pravobraniteljstva, državna odvjetništva, Državni inspektorat, Ministarstvo financija, stručne komore i dr.)

Ministarstvo: Treba promijeniti sustav nadzora, reorganizirati ga i ojačati

Trebaju sudjelovati na sudskim raspravama kao svjedoci u predmetima za koje je podnesen optužni prijedlog ili kaznena prijava. Odgovarati na tužbe upravnom sudu za rješenja na koja je podnesena tužba. Voditi očevidnike o svom radu i obavljati druge poslove sukladno često nepredviđenim situacijama koje se zatiču tijekom inspekcijskog nadzora.

Inspektori Ministarstva u inspekcijski nadzor, navode nam u ministarstvu, idu prema godišnjem planu, ali i prema prijavama o nepravilnosti u radu domova.

"U 2019. godini provedeno je ukupno 218 inspekcijskih nadzora od čega 164 kod različitih pružatelja usluga smještaja za starije i nemoćne osobe. Od 164 nadzora u domovima za starije i nemoćne osobe kod 130 pružatelja usluga utvrđene su nepravilnosti zbog kojih je za 25 izrečena zabrana rada ili zabrana obavljanja djelatnosti, za 105 domova izrečene su mjere, a kod 34 pružatelja usluga nisu utvrđene nepravilnosti. Ukupno su podnesena 34 optužna prijedloga (najveći broj zbog prekobrojnog broja korisnika ili rada na crno)", stoji u odgovoru Ministarstva za Index.

U Ministarstvu kažu da im ni 20 inspektora vjerojatno ne bi bilo dovoljno

S obzirom na sve gore navedene poslove i obaveze inspektora postavlja se pitanje kako je moguće da za cijelu Hrvatsku i sve domove imaju samo deset inspektora. U Ministarstvu su nam priznali da ih je premalo.

"Imamo 10 inspektora koji ne obilaze samo domove za starije nego nadziru ukupno 4000 ustanova. Činjenica je da se treba pojačati sistem. Uskoro izlazi novi Zakon o socijalnoj skrbi kojim smo imali tendenciju ojačati sustav socijalne skrbi. Treba promijeniti sustav nadzora, reorganizirati ga i ojačati. Trebamo naći bolji način od ovoga. Da imamo još 20 inspektora, pitanje je bi li zadovoljili sve potrebe", rekli su za Index u Ministarstvu.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.