Stižu milijuni novih radnih mjesta. Psihologinja otkriva koje vještine treba stjecati

Foto: Press

RAZVOJ i unapređenje znanja i vještina obrazovanjem i svakodnevnim učenjem koje nikada ne prestaje ključni su pokretači individualnog uspjeha, razvoja kompanija i ekonomskog rasta.

Kako bi istražio koje su vještine potrebne da bismo se već danas bavili inovativnim poslovima u najpropulzivnijim industrijama, A1 Hrvatska s ekspertnim je timom, u kojem je 27 znanstvenika, profesora, menadžera, stručnjaka iz različitih industrija i osnivača tehnoloških tvrtki, lansirao prvu hrvatsku interaktivnu mapu poslova i vještina budućnosti. A sada - analiziramo životne ispovijesti ljudi koji već rade poslove budućnosti u Hrvatskoj te pokreću transformacije u svojim industrijama - i donosimo šest ključnih koraka za svakog od nas u stjecanju vještina za poslove budućnosti!

Tekst je napisala Tanja Prekodravac, direktorica organizacijskog dizajna i razvoja u vodećoj hrvatskoj grupaciji za savjetovanje u ljudskim resursima i potragu za kadrovima SELECTIO. Diplomirala je psihologiju na Sveučilištu u Zagrebu.

Pročitati 10 priča (ili barem njih nekoliko) o ljudima koji već danas rade na poslovima budućnosti prema prvoj hrvatskoj mapi vještina i poslova budućnosti možda je najvažnije što ćete učiniti danas ili ovog tjedna. Učiti iz tuđih iskustava jedna je od najkorisnijih osobina koje treba imati. To će vam donijeti zanimljivo i poučno putovanje kroz različite industrije i trendove, kroz različita stanja misli koje potiču različiti stavovi, uvjerenja, ambicije, iskustva i znanja… A što je zajedničko svim protagonistima ovih priča? Što je to što možemo naučiti i što svi možemo učiniti da bismo naučili nove vještine i bili konkurentni u digitalnoj ekonomiji? Odgovor je sada jasan više nego ikada - učiti. I to svaki dan.

Digitalna era zahtijeva svakodnevno učenje. U okruženju koje se toliko brzo i snažno mijenja, učenje po važnosti i efektima koje stvara postaje posao. Evo šest ključnih stvari koje je potrebno znati kako biste radili vrhunske poslove budućnosti i bili konkurentni i zadovoljni na poslu u digitalnoj ekonomiji.

VIDEO: Oni rade poslove budućnosti, oni pomiču granice i mijenjaju cijele industrije. Evo što im je zajedničko

1. Učiti, odučiti i ponovo učiti

Učimo, odučavamo se i onda ponovo učimo. To je ciklus. Učiti nešto, ako vas to zanima, često je ugodno. Odučavanje je, pak, nešto sasvim drugo. Odučavanje nije zaboravljanje znanja tijekom vremena. Ono je izazov i dekonstruiranje stvari koje su ugrađene u naš način razmišljanja, djelovanja i reagiranja. Prethodne ideje, uvjerenja, pretpostavke, zastarjele vještine i tehnike moraju biti uklonjene kako bi nastale nove; ne mogu se preklapati. Odučavanje može biti pravi pomak i može u potpunosti promijeniti nečiju perspektivu – odvojiti se od svojih ideja i ponašanja kada više nisu funkcionalni ili ne odgovaraju onome što jesmo u tom trenutku našeg života ili poslovanja.

Primjer ovog ciklusa je prijenos održavanja cjelokupne nastave na fakultetu na online izvedbu pri čemu su se i studenti morali prilagoditi potpuno novom načinu studiranja. Za softver inženjera prijelaz na rad u tzv. "remote" način također je primjer ovog ciklusa. U poslovnom svijetu najpoznatiji primjeri ovog ciklusa pod pojmom disruptivne inovacije su Uber i Airbnb, koji su u postojećem biznisu uveli potpuno drugačije načine poslovanja i eliminirali velik dio konkurencije koja se nije mogla prilagoditi tome - nisu uspjeli odučiti i ponovno učiti. Primjer takve loše prilagodbe nekadašnji je industrijski div Kodak.

Kodak je bio jedna od najjačih i najpoznatijih kompanija u području fotografije, no kad je era digitalne fotografije i selfija već počela, proglasio je bankrot. Nevjerojatna činjenica u ovoj priči jest da je upravo Kodak izmislio digitalni fotoaparat i pokrenuo prve web stranice za razmjenu fotografija. Ono što je bilo pogrešno je da nisu na vrijeme odučili i dobro procijenili širinu potencijala digitalne tehnologije ostajući vjerni upravo staroj analognoj tehnologiji kojom su dominirali na tržištu. Kad su bili spremni na promjene, već je bilo prekasno.

Prva A1 Hrvatska mapa vještina i poslova budućnosti: Provjeri u čemu si dobar

2. Važan je stav da se kontinuirano uči

Svijet u kojem živimo brz je i dinamičan, gdje promjena ostaje jedina konstanta. Dakle, da bi se promijenio, važan je stav da se uči, kao i formiranje "growth mindseta". To znači da svaki izazov, pa i moguće poteškoće i neuspjeh, vidimo kao priliku za razvoj i rast vještina te snalaženje u nepredvidivim situacijama. Kad na taj način interpretiramo događanja, sve okolnosti kojima smo izloženi su prilika za kontinuirano učenje. Zato su ključne poruke: nikada nije kasno početi učiti, učimo i iz neuspjeha, greška je iskustvo učenja i uvijek se nešto može napraviti još bolje. Kad pojedinci imaju takav stav on se prelijeva i na cijelu organizaciju koja tako postaje "learning organisation" ili organizacija koja stalno uči.

3. Iskustvo je ključno, ali znanje je bitno. Planirajte vrijeme za učenje

Naravno da je iskustvo ključno, ali znanje je bitno. U svijetu koji se brzo mijenja svi moramo njegovati naviku stalnog učenja. Odvojite vrijeme za učenje bez obzira na to koliko je vaš raspored prebukiran. Vrijeme za učenje planirajte s jednakom važnošću u svoj dnevni, tjedni i godišnji planer, kao i sastanke s klijentima i sve ostalo što je prioritet u vašem poslu. Danas neki stručnjaci čak idu tako daleko da smatraju da samoobrazovanje može biti vrednije od formalnog obrazovanja, istražujući stvari koje stvarno želite znati.

Oni već rade poslove budućnosti: Istraži kako su uspjeli i kako i ti možeš do najboljih poslova

4. Preuzmite inicijativu

Preuzmite inicijativu kada vidite da se polje vaše struke mijenja. Ne čekajte, potražite resurse koji mogu poboljšati vaše kompetencije. Produkcija znanja nije u svim industrijama jednaka, stoga je važno biti spreman na činjenicu da je nužno stalno obnavljanje znanje prema onom što se događa u industriji u kojoj radite. Pratite influencere i trendsetere u svojim industrijama, strukovne asocijacije, relevantne analize o promjenama. Uz to, uvijek su dobar izbor edukacije na platformama kao što su Udemy, Coursera i Ted Talk.

5. Nove temeljne vještine digitalne ekonomije

Nove temeljne vještine digitalne ekonomije grupirane su u tri kategorije. Promislite koje od vještina posjedujete, a koje biste mogli razviti.

1. Ljudske vještine: uključuju komunikaciju, kreativnost, kritičko mišljenje, suradnju i analitičke vještine.

2. Digitalne vještine: među vještinama digitalnog gradiva su upravljanje podacima, razvoj softvera, računalno programiranje, analiza podataka te digitalna sigurnost i privatnost.

3. Poslovne vještine: ova kategorija sastoji se od vještina kao što su upravljanje poslovnim procesima, upravljanje projektima, digitalni dizajn i komuniciranje podataka.

Na vrhuncu smo četvrte industrijske revolucije, kada se događa eksponencijalan tehnološki rast. Zbog toga je, uz dosad navedeno, važno usvojiti i ove tri vrste pismenosti:

1. tehnološka pismenost: svatko mora razumjeti kako raditi s tehnologijom i s robotima.

2. pismenost podataka: kako bi se pomoglo u tumačenju sada dostupnog mora podataka.

3. ljudska pismenost: znači identificirati ono što možemo učiniti mi, a strojevi ne mogu, kao što su inovacije, razumjeti govor tijela, timski rad te kako biti globalno i kulturno agilan.

6. Ne zaboravite njegovati ove osobine

Osobine koje pokreću protagoniste u poslovima budućnosti i kod njih su vrlo izražene sklop su koji u određenom periodu stvara produktivnost iznimno visokog učinka. Evo popisa osobina koje treba njegovati:

  • odgovornost za svoje znanje
  • svijest o tome dokle moje znanje dopire i kako ga unaprijediti
  • marljivost
  • strpljivost
  • upornost
  • radoznalost i želja za učenjem
  • otvorenost
  • svestranost
  • discipliniranost i samomotiviranost 
  • organiziranost
  • fokusiranost
  • svjesnost trenutka
  • samokontrola 
  • vizija
  • hrabrost
  • višestruka kompetentnost

Čitajući priče ljudi koji već rade na poslovima budućnosti možete učiniti upravo ovo: "učiti, odučiti i (na)učiti" nešto od njih. Kako bi rekao Alvin Toffler: "Nepismeni u budućnosti nisu oni koji ne znaju čitati ili pisati, nego oni koji ne mogu učiti, odučavati i ponovno učiti."

*Literatura: Aoun, J. E. (2017.): Dokaz robota: visoko obrazovanje u doba umjetne inteligencije. MIT Press), Susan Dumas: "Odučavanje je novo učenje"

Sadržaj donosi Index u suradnji s A1 Hrvatska. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.