Šprajc: Rimac nije pokazao ništa što je obećao. Njemu naše pare, a nama obećanja

Foto: RTL

Nakon što je vlada u četvrtak zatražila od Europske komisije da produži rok za jednu od faza u razvoju robotaksija poduzetnika i inovatora Mate Rimca, Zoran Šprajc u svojoj je satiričkoj TV emisiji Stanje nacije podsjetio na Rimčeve izjave u kojima najavljuje da će robotaksiji na ulicama Zagreba biti 2024. godine.

Podsjetimo, radi se o projektu koji bi, barem prema najavama, trebao preobraziti javni prijevoz u Zagrebu. Traži se odgoda od godinu dana za jedan segment projekta poznatog kao "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture".

>> Vlada traži od EU odgodu roka jedne faze razvoja Rimčevih robotaksija

Projekt dio Nacionalnog plana oporavka i otpornosti

Prije dvije godine dogovoreno je s EU da će do prvog kvartala 2024. biti gotova proizvodnja 60 verifikacijskih prototipova robotaksija. Ovo uključuje razvoj platforme za autonomna vozila, baterijske sustave i testiranje prototipova. No, sada vlada predlaže da se taj rok pomakne za godinu dana, na prvi kvartal 2025.

Projekt je dio izmijenjenog Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO) i sufinanciran je iz EU fondova. Europska komisija je u svibnju ove godine potvrdila da projekt ima pravo na potporu u iznosu od 179.5 milijuna eura.

Rimac: Robotaksiji u Zagrebu do 2024.

Kako sada podsjeća Šprajc, sredinom 2021. godine Rimac je u RTL Direktu uvjeravao da imaju već prototipove robotaksija. "Htjeli smo doći do jednog određenog nivoa i onda ga pokazati, što će biti početkom sljedeće godine. Vjerujte mi, bit ćete oduševljeni. U Hrvatskoj ćemo raditi nešto za cijeli svijet, bit će veće i od Rimac automobila i od Bugattija", rekao je Rimac tada i dodao da će prvi robotaksiji ulicama Zagreba voziti 2024. godine.

Tako je Rimac još 2021. najavio projekt robotaksija, prema kojem bi Zagreb trebao biti jedan od prvih gradova na svijetu u kojem će se od 2024. javni prijevoz odvijati autonomnim električnim vozilima bez vozača. Planirano je da će Zagrebom voziti oko 700 takvih vozila. Europska komisija odobrila je za taj projekt 180 milijuna eura bespovratnih sredstava. Vlada je Rimcu odmah dala 160 milijuna kuna za tzv. mostno financiranje.

"Ideja nam je da 2024. godine krećemo s vožnjama po Zagrebu i to uključuje i infrastrukturu gdje se ti auti dolaze prati, servisirati i puniti. Početkom sljedeće godine ćemo vidjeti projekt, a na ulicama Zagreba 2024.", rekao je Rimac na konferenciji za medije 8. srpnja 2021. kojoj je prisustvovala i predsjednica EK Ursula von der Leyen.

Prestao je spominjati rokove

Zatim je Šprajc podsjetio i kako je došla 2022. godina, a Rimac nije pokazao projekt, iako je to obećao. "Njemu naše pare, a nama njegova obećanja", komentira Šprajc, koji podsjeća i da je Rimac u razgovoru za RTL s početka kolovoza ove godine prestao spominjati ikakve rokove.

Na pitanje novinarke kada bi robotaksiji mogli zaživjeti na hrvatskim ulicama, Rimac je rekao: "Kada sam krenuo raditi auto, rekli su mi da je u Hrvatskoj nemoguće napraviti auto, da što prije odustanem, manje će ljudi potonuti sa mnom. Tako i za sve, nije uobičajeno ono što radimo, ja vjerujem u taj projekt". Na pitanje hoće li to biti u dogledno vrijeme, samo je odgovorio da se nada da hoće i da će u Zagrebu proizvoditi jako puno tih automobila koje će izvoziti u svijetu.

"Ne da više ne možemo doznati godinu, nego se ne zna hoće li to biti, kako je pitala kolegica, makar u dogledno vrijeme. Ali vjera još postoji, kako kaže Rimac", komentirao je Šprajc te se zatim osvrnuo na činjenicu da je čak i vlada od EK tražila odgodu projekta te da se ispostava prvih 60 vozila odgodi za 2025.

Šprajc: Vlada je Mati odmah isplatila 160 milijuna eura, dok se ne snađe

"Razlog je, kažu u vladi, birokratska sporost EK zbog koje je kasnila isplata sredstava. U to se uopće ne treba sumnjati, ako je koja birokracija gora od hrvatske onda je to europska, o čemu govori i informacija da je naša vlada Mati odmah isplatila onih 160 milijuna eura, dok se ne snađe. Iz Rimčeve tvrtke priopćili su pak da pomicanje roka za razvoj robotaksija neće utjecati na finalni cilj projekta, a taj je da do kraja 2025. Zagreb ima punu uslugu robotaksija.

Grad u kojem se ni odvoz smeća ne može organizirati kako treba, grad u kojem svako malo pucaju cijevi, pa jedan dio grada ostane bez vode i grijanja, e taj će grad za dvije godine imati tako organiziranu infrastrukturu i po cijelom gradu postavljene senzore po kojima bi se trebali kretati robotaksiji.

Netko će dakle u te dvije godine morati napisati i propisati etički i pravni okvir prema kojemu će se podesiti software autonomnog vozila i regulirati odgovornost u prometu. Drugim riječima, Plenković, Butković i Tomašević trebali bi sjest s Matom Rimcem i odlučiti kao će taj taksi reagirati u kriznim situacijama.

"U San Franciscu zaključili su da nisu spremi, ali u raspadajućem Zagrebu vjeruju da jesu"

Hoće li u slučaju naleta kamiona ostati u svojoj traci i riskirati smrt svog putnika, ili će skrenuti lijevo ili desno, na pješačku stazu, na kojoj se u tom trenutku kreće druga osoba i time spasiti putnika ali riskirati smrt pješaka. Tko će biti odgovoran za ozljedu ili smrt osobe u autonomnom vozilu? Za štetu na drugom autu? Mate Rimac sigurno neće. Hoće li Zagreb ili vlada na sebe preuzeti odgovornost?

Ali ako zanemarimo etička pitanja, tko će biti odgovoran ako se to vozilo samozapali, kako se znaju samozapaliti takva električna vozila? U San Franciscu, gdje već tri tvrtke eksperimentiraju s robotaksijima, lani se zapalilo 50 autonomnih električnih vozila.

Dakle, u San Franciscu, gdje Google, Amazon i General Motors već neko vrijeme razvijaju tehnologiju i eksperimentiraju s autonomnim vozilima, zaključili su da još uvijek nisu spremi za te goruće kočije. Ali mi u raspadajućem Zagrebu vjerujemo da će se organizirati mreža samovozećih automobila i da ćemo se voziti po Slavonskoj aveniji zavezanih očiju", kaže Šprajc i zaključuje:

"Rimac nije pokazao ništa od onoga na što je prisegnuo meni i Ursuli 2021. Nit' projekta, nit' servisa, nit' punjača, nit' parkinga, nit' garaže. Ali budimo iskreni - nitko ga ništa o tome više nije ni pitao pa je tako i ostalo. Njemu naše pare, a nama njegova obećanja".

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.