Relativno skroman sindikalni spor u kojem je isprva sudjelovalo samo 130 zaposlenika razbuktao se u sukob s potencijalno dalekosežnim posljedicama po radnička prava i moć libertarijanskih poduzetnika u Europi. Poprište sukoba je švedsko tržište rada, a zavađene strane su Industrifacket Metall, odnosno sindikat švedskih metalaca te Tesla Motors Sweden, servisna podružnica poznatog američkog proizvođača električnih automobila.
IF Metall zahtijeva od Tesla Motorsa potpisivanje kolektivnog ugovora, uobičajene zaštite koju uživa čak 90 posto svih zaposlenika na švedskom tržištu rada. Teslina švedska podružnica, baš kao i američka centrala i sve ostale europske ispostave, ne želi ulaziti u kolektivno pregovaranje. Elon Musk, suvlasnik i direktor Tesle, već godinama onemogućava sindikalno organiziranje u svojim kompanijama i svaki pokušaj kažnjava otkazima.
"Žalosno je što je IF Metall poduzeo ove mjere. Tesla slijedi propise švedskog tržišta rada, ali kao i mnoge druge kompanije nije odlučio sklopiti kolektivni ugovor. Nudimo istovjetne ili bolje ugovore od onih obuhvaćenih kolektivnim pregovorima i ne nalazimo razloga za potpisivanje bilo kojeg drugog ugovora", stoji u reakciji Tesla Motors Swedena na sindikalne zahtjeve.
Teslina se vozila ne proizvode u Švedskoj, nego je riječ mahom o radnicima u servisnim radionicama na sedam lokacija u zemlji. No, čini se da ni sami zaposlenici nisu potpuno složni jer u nekim se servisnim stanicama i dalje radi, dok su druge zatvorene.
Prijetnje otkazima
Tome su uvelike pridonijele prijetnje otkazima, rekao je za Švedsku nacionalnu televiziji tajnik IF Metalla Veli-Pekka Säikkälä: "Naši članovi potvrđuju da postoji pritisak i da su im čelnici Tesle zaprijetili otkazima. Imamo informacije i o pojavi štrajkbrehera. To je neobično za Švedsku i ozbiljna je prijetnja cijelom sindikalnom pokretu".
Kolektivni ugovori u Švedskoj nisu samo radnopravno pitanje, nego i jedan od temelja švedskog društva. Vidljivo je to i kroz švedske zakone koji propisuju da odbijanje poslodavca da potpiše kolektivni ugovor, kojima se utvrđuje radno vrijeme, osiguranje tijekom rada, plaće i uvjeti otkaza ugovora u radu i slično, predstavlja valjani razlog za štrajk. I obrnuto, dok postoji kolektivni ugovor, svaki štrajk je nedopušten. Stoga Teslino ponašanje mnogi smatraju neprihvatljivim nepoštivanjem švedskog načina života.
Ljevičarski dnevni list Aftonbladet tako ističe primjer iz 1995. godine, kada je američki trgovac igračkama Toys "R" Us otvorio svoje prve trgovine u Švedskoj. Američka je kompanija, baš kao i Tesla, nigdje u svijetu nikad prije nije potpisivala kolektivne ugovore, a svojim je zaposlenicima nudila ispodprosječne radne uvjete. Međutim, sindikat trgovačke djelatnosti krenuo je u akciju i u roku od nekoliko mjeseci Toys "R" Us je bio prisiljen sklopiti prvi kolektivni ugovor u svojoj polustoljetnoj povijesti.
"Nećemo odustati"
"Nećemo odustati. Kad bismo popustili, to bi otvorilo mogućnost da više kompanija pokuša istu stvar. To bi poremetilo cijelo tržište rada. Želimo da svi koji rade imaju kolektivni ugovor, 90 posto svih zaposlenika u Švedskoj ima kolektivni ugovor. Sasvim je razumno da ga imaju i zaposlenici u Tesli. Nikada nećemo odustati", rekao je predstavnik sindikata metalaca Karl-Henrik Rosberg, dodavši da IF Metall već pet godina pokušava ishoditi kolektivni ugovor za Tesline zaposlenike.
Važno je naglasiti da u ovoj industrijskoj akciji sindikat metalaca nije usamljen. Nakon samo tjedan dana štrajka, solidarnost su pokazali zaposlenici raznih tvrtki koje pružaju usluge Tesla Motorsu, pa tako prostorije automobilske kompanije na četiri lokacije u Švedskoj više nema tko čistiti, a zaustavljeno je i održavanje punjača za Teslina vozila na 213 lokacija širom zemlje, kao i strojeva u radionicama.
No, vjerojatno najteži udarac Tesli zadat će lučki radnici koji u sljedećim danima namjeravaju zaustaviti istovar novih vozila u švedskim lukama i tako onemogućiti isporuku kupcima. U utorak u podne sindikati su proglasili blokadu u četiri luke: Malmö, Trelleborg, Göteborg i Södertälje; a od 17. studenoga Tesli će biti onemogućen pristup svim švedskim lukama.
Susanna Gideonsson, predsjednica sindikalne središnjice Landsorganisationen, koja okuplja najveće sindikate poput IF Metalla, rekla je otvoreno za Dagens industri kako namjerava istjerati Teslu iz Švedske ne bude li potpisan kolektivni ugovor.
Po švedskim cestama vozi najmanje 42.000 Teslinih modela
Iako je Švedska relativno malo tržište, nije zanemariva kad su električni automobili u pitanju. Trenutačno po švedskim cestama vozi najmanje 42.000 Teslinih modela, te 200.000 električnih vozila drugih proizvođača i još 258.000 punjivih hibrida. Otprilike trećina svih novoregistriranih vozila u Švedskoj odnosi se električni pogon.
Švedski mediji pišu kako postoje naznake da Tesla Motors Sweden nije samostalan u odlučivanju o kolektivnom ugovoru, već da posljednju riječ ima američka središnjica. To znači da bi se o ovom pitanju uskoro moglo raspravljati i u uredu samog Elona Muska. Najbogatiji čovjek svijeta (1. studenog posjedovao je 217 milijardi dolara prema časopisu Forbes) sigurno će biti neugodan suparnik, pogotovo u sukobu koji se s njegove strane u konačnici svodi na pitanje prestiža i iskazivanje snage, ali ni IF Metall nije bez aduta.
Sindikat metalaca okuplja 240.000 članova, a na svojim računima ima više od 10 milijardi kruna, odnosno gotovo milijardu eura.
"Računamo da će biti dovoljno novca i za dugotrajan konflikt, a takav nismo imali jako dugo. Iz te perspektive, ovaj štrajk je prilično mali", rekao je za Dagens Nyheter financijski direktor IF Metalla Ulf Andersson te dodao da će članovi sindikata koji su u štrajku primiti naknadu u visini pune plaće.