Ilustracija: 123rf
OD VOZILA koja međusobno komuniciraju do cesta koje pune vaš električni auto dok vozi, urbana će vožnja dobiti nadogradnju za 21. stoljeće, piše BBC.
U nastavku prenosimo Gibsonov osvrt na šest velikih ideja koje bi trebale promijeniti paradigmu gradske vožnje.
Vozila koja komuniciraju
Radi se o komunikaciji između vozila (V2V). Ministarstvo transporta SAD-a nedavno je predložilo pravila za standardiziranje komunikacije između dva automobila, o lokaciji, smjeru i brzini. Vozila mogu upozoravati vozače (i, s vremenom, ostala vozila) o potencijalnim opasnostima. U gradovima, automobili bi mogli samostalno odlučivati imaju li vremena uhvatiti taj semafor, tko ima pravo prednosti, itd. "
Automobili koji komuniciraju sa semaforima.
Druga polovica komunikacije tijekom putovanja je V2I, ili Vozilo-sa-Infrastrukturom. Vatrogasni kamioni diljem hitnih ruta mogu mijenjati crvena svjetla u zelena, ali V2I će slušati podatke iz vozila i promet činiti učinkovitijim. Pametna infrastruktura može zadržati zeleno svjetlo malo duže ako se stvar kolona, promijeniti ograničenje brzine, ili čak preusmjeriti promet oko nesreća. Kad stignu autonomna vozila, neće samo automobili razmišljati – cijeli će grad biti pametni stroj.
Sankcije na temelju goriva.
Dizelski motori će uskoro u mirovinu. Pariz, Meksiko City, Madrid i Atena planiraju zabraniti vozila s dizelskim motorima u velikim dijelovima gradova, kako bi se smanjilo onečišćenje zraka. Ako se to pokaže učinkovitim, njihov bi primjer mogli slijediti i ostali gradovi. Oslo i Bergen planiraju do 2025. godine uvesti zone s nultom stopom emisija. Ulice bi uskoro mogle postati manje, čišće i veoma, veoma tiše.
Punjenje tijekom vožnje.
Ako svi u gradu voze električne automobile, za očekivati je da će nam trebati tornjevi s krakovima za punjenje Tesli. S malo promišljanja oko infrastrukture, mogli bismo automobile puniti dok stojimo na semaforima ili na parkingu. Već deset godina znanstvenici mogu prenositi energiju kroz 2 metra praznog prostora. Nema razloga da se ta tehnologija ne bi mogla koristiti tijekom punjenja automobila. Gradski prijevoznici diljem svijeta već testiraju autobuse koji se pune dok čekaju na stanicama. Ta bi se tehnologija lako mogla sagraditi u svakoj novoj parkirnoj garaži te ubaciti u asfalt na križanjima. Ideju za način plaćanja ćemo ostaviti nekoj start-up kompaniji.
Nova naplata vožnje.
Budućnost je ovdje, a bazirana je na proviziji. "Cijena zakrčenosti" znači da ćete više platiti za korištenje ceste kad svi žele koristiti cestu. Koristi se u Singapuru još od 1975. godine, a budući da ćemo uskoro imati automobile koji pričaju s pametnom infrastrukturom, nema razloga da dio te infrastrukture ne bude za naplatu. Vozači bi plaćali pređenu udaljenost, a veća bi vozila plaćala više za ulazak u centar grada.
Vozite do grada, ali ne u njemu.
Ekonomije velikih gradova ovise u radnoj snazi iz predgrađa koja se vozi do vlaka da bi putovala u grad. Savršeno je to rješenje za današnji svijet, ali nije idealno za kratka putovanja, ili razdoblja kad nema vlakova. Pravi pametni grad omogućio bi vam da se odvezete do neke središnje lokacije, gdje bi se ukrcali na zajednički minibus koji bi vas odveo do sljedeće stanice, zaključuje Gibson za BBC.