SUD EU odbacio je tužbu Ryanaira protiv odluke Europske komisije iz 2020. godine da odobri 11.7 milijuna eura državne potpore Croatia Airlinesu za kompenzaciju gubitaka nastalih zbog pandemije koronavirusa, prenosi portal exyuaviation.com.
Ryanair je tvrdio da su europski regulatori trebali otvoriti istragu prije nego što su odobrili državnu potporu, danu kao pomoć zbog posljedica izbijanja koronavirusa i ograničenja putovanja, koju su uvele Hrvatska i druge zemlje kako bi se ograničilo širenje virusa u razdoblju između 19. ožujka i 30. lipnja 2020. godine.
Ryanair tvrdio da su njegovi gubici u Hrvatskoj zbog pandemije katastrofalni
Iznio je četiri argumenta protiv državne potpore, uključujući onaj da je narušila tržište. Tvrdio je da je u trenutku dodjele potpore bio četvrti najveći zračni prijevoznik u Hrvatskoj sa sedam posto tržišnog udjela, dok je Croatia Airlines imao 29 posto udjela. Također je tvrdio da je bio jedini pravi izazivač tržišne pozicije Croatia Airlinesa.
U presudi se, uz ostalo, navodi kako je Ryanair tvrdio da su njegovi gubici u Hrvatskoj zbog pandemije covida-19 katastrofalni i da, za razliku od Croatia Airlinesa, nema koristi od bilo kakve potpore koja bi mu pomogla ublažiti učinak pandemije.
Naveo je i da je naručio 210 zrakoplova Boeing 737 Max koji su se pridružili njegovoj floti početkom 2021. i da će, kao rezultat povećanja broja sjedala za četiri i smanjenja potrošnje goriva za 16 posto, moći ponuditi više ruta i otvoriti nova radna mjesta u Hrvatskoj, a istovremeno znatno smanjiti svoj ekološki otisak, pod pretpostavkom da se može pošteno natjecati s jako subvencioniranim konkurentima poput korisnika potpore. Tvrdio je da je potpora Croatia Airlinesu znatno utjecala na njegov konkurentski položaj.
U presudi se navodi da dokumentacija koja je predočena sudu ne podupire tvrdnju Ryanaira da je on glavni konkurent Croatia Airlinesa te kako je vidljivo da je bio na četvrtom mjestu na hrvatskom tržištu po tržišnim udjelima u 2019. godini i da je konkurirao Croatia Airlinesu na samo dvije rute, to jest između Pule i Frankfurta i između Zadra i Frankfurta.
Presuda otkrila dodatnu potporu koju je Croatia Airlines primio
Stoga se nameće zaključak da je konkurencija između ta dva zračna prijevoznika ograničena, utvrdio je sud, kao i to da su i drugi Ryanairovi argumenti neadekvatno potkrijepljeni, što rezultira time da on nije u poziciji dokazati da potpora može imati znatan negativan učinak na njegovu tržišnu poziciju.
Tvrdnja Ryanaira, kaže se u presudi, temelji se zapravo na pukoj činjenici da je konkurent Croatia Airlinesa i da, za razliku od Croatia Airlinesa, nema koristi od potpore koju dodjeljuje hrvatska država, što predstavlja konkurentski nepovoljniji položaj za podnositelja.
"Takva opća tvrdnja nije dovoljna da se dokaže da je tržišni položaj podnositelja zahtjeva (Ryanaira) bio značajno pogođen", kaže se u presudi.
Sve strane priznale da se CA već godinama suočava sa značajnim financijskim problemima
Presuda je otkrila da je uz 11.7 milijuna eura, koje je Croatia Airlines primio za razdoblje od ožujka do lipnja 2020. godine, primio i dodatnih 79.7 milijuna eura pomoći povezanih s pandemijom te iste godine, no sud je istaknuo da Ryanair nije osporavao taj iznos fokusirajući se umjesto toga na 11.7 milijuna eura.
Sud je također odbacio argument hrvatske države koja je pokušala dokazati da Ryanair nije izravni konkurent Croatia Airlinesa.
"U ovom predmetu, iz spisa pred sudom je vidljivo da je podnositelj aktivan na hrvatskom tržištu zračnog prometa i da je konkurent korisniku predmetne potpore", ustvrdio je sud. Sve strane u slučaju, uključujući Ryanair, Europsku komisiju i hrvatsku vladu, priznale su da se Croatia Airlines već godinama suočava sa značajnim financijskim problemima.
Ryanairu i hrvatskoj vladi naloženo je da sami plate svoje sudske troškove. Niskobudžetni zrakoplovni prijevoznik također je dužan pokriti sudske troškove Europske komisije.