Rimčevi prototipovi verificiraju se u Svetoj Nedelji, ne u ovlaštenim stanicama

Foto: Hina/Index

KAKO doznaje Index, prototipove robotaksija tvrtke Project 3 Mobility (P3M), koja je bez natječaja dobila 179 milijuna eura iz EU fondova kroz NPOO, verificira Centar za vozila Hrvatske (CVH).

Verifikacije se provode u Rimčevu pogonu, ne u ovlaštenim ispitnim mjestima

Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture (MMPI) i CVH-a potvrđeno nam je da se provjere prototipova ne obavljaju u službenim ispitnim centrima, nego u privremenom proizvodnom pogonu Mate Rimca u Svetoj Nedelji.

Kako je to moguće? Iz CVH-a su nam rekli da se u ovom slučaju radi o pregledu prototipova po zahtjevu Ministarstva, a ne prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, kada se pregled obavlja u ovlaštenim prostorijama i nakon čega su vozila spremna za registraciju i izlazak na cestu.

> Afera Robotaxi

No, krenimo redom.

Foto: Željko Lukunić/Pixsell

Proces verifikacije izgleda tako što CVH konstatira kojim su uređajima i opremom prototipovi opremljeni, koja je dokumentacija za njih izrađena te koja su testiranja na njima provedena.

"Radi se dakle o utvrđivanju da su određeni prototipovi proizvedeni i da su određena testiranja na njima provedena, ali ne od strane CVH", kažu nam iz CVH-a. Podsjetimo da se testiranja provode u Velikoj Britaniji i u Zagrebu. Tko provodi ta testiranja iz Ministarstva nam nisu odgovorili.

Ispituju se uređaji i oprema 

Kako smo napisali u uvodu, da se verifikacija prototipova provodi u pogonu Mate Rimca, potvrdili su nam, ne samo iz MInistarstva nego i iz CVH-a. Kako nam kažu, u ovom slučaju ne radi se o postupku ispitivanja iz čl. 276. Zakona o sigurnosti prometa na cestama koji se provodi u ovlaštenim ispitnim mjestima, niti o bilo kojem drugom formalnom postupku koji je uvjet za registraciju i sudjelovanje u prometu.

"Radi se o pregledu prototipnih vozila sukladno dizajnerskim i tehničkim specifikacijama od strane Project 3 Mobility-a za svaki pojedini prototip, na način da se konstatira kojim su uređajima i opremom ti prototipovi opremljeni te koja je dokumentacija za njih izrađena", stoji u odgovoru koji smo dobili iz CVH-a.

Na dodatne upite temeljem kojeg članka zakona je omogućeno da se verifikacija obavlja u privremenim pogonima tvrtke P3M, rečeno nam je da je to napravljeno po zahtjevu MInistarstva prometa, mora i infrastrukture. 

A što zapravo znači verifikacija prototipova? Kako smo napisali u uvodu CVH zapravo samo konstatira kojim su uređajima i opremom prototipovi opremljeni, koja dokumentacija je za njih izrađena te koja su testiranja na njima provedena. 

Kako su nam pojasnili oni ne vode nikakva testiranja, crash testove, niti ispitivanja sustava autonomne vožnje.

Ako Rimac ne uspije, morat će vratiti europski novac (Foto: FaH)

Ne postoji vozilo pete razine autonomije

Isto tako prema odgovorima CVH-a i dalje nije jasno koji će stupanj autonomije imati automobil Mate Rimca. 

Problem je u tome što ne postoji nijedno vozilo pete razine autonomije, a i najoptimističnije procjene predviđaju da bi takvo vozilo moglo nastati tek krajem desetljeća. Upravo takvo vozilo, pete razine autonomije, mora isporučiti Rimac. Prema SAE klasifikaciji, nulta razina podrazumijeva da je vozač zadužen za sve aktivnosti, dok je peta razina potpuno automatizirana tako da vozač samo određuje odredište.

Glavna razlika između četvrte i pete razine je što četvrta funkcionira samo u ograničenim uvjetima i posebnim područjima, dok peta razina nema nikakvih ograničenja. To znači da  vozilo može voziti svugdje i u svim vremenskim i prometnim uvjetima bez vozača. Vozač treba samo upisati odredište. 

Prema opisu Mate Rimca koji kaže da zagrebački robotaksiji neće moći doći na svaku adresu već će imati točke na kojima će se zaustavljati, to ne bi trebala biti obećana peta razina.Tvrtka P3M od izraelske tvrtke Mobileye, prije godinu i pol dana kupila gotovo rješenje za autonomnu vožnju robotaksija, no nije riječ o petoj razini autonomije.

Prosinac je krajnji rok za isporuku 60 prototipova

 

Sam projekt izrade robotaksija kasni, a više puta su produženi rokovi. Prosinac ove godine je krajnji rok da Rimac isporuči svih 60 prototipova.

P3M mora do prosinca isporučiti 60 verificiranih prototipova, no do početka studenog verificirano ih je tek 10. I dalje nije jasno koju će razinu autonomije vozila imati jer nam je CVH u odgovoru potvrdio da oni ne provode ispitivanja autonomne vožnje. 

Ugovorom s Europskom komisijom o dodjeli 179 milijuna eura definira se kako tvrtka Project 3 Mobility mora do početka sljedeće godine proizvesti "potpuno autonomno električno vozilo pete razine autonomije".

Odgovarajući na upit Indexa u veljači ove godine, iz tvrtke Project 3 Mobility rekli su nam kako je proces verifikacije 60 vozila u tijeku. Do početka studenog verificirano ih je točno 10.

"Radi se o 10 vozila/prototipova za koje su izdane potvrde. Za još 12 je izvršen pregled te je u postupku izrada pripadajuće dokumentacije. Također, od strane tvrtke je u najavi pregled još 9 prototipova tijekom idućeg tjedna", rekli su nam iz CVH-a krajem listopada.

CVH je uz HAK ovlaštena organizacija koja provodi homologacijske postupke te obavlja preglede vozila, ispitivanja i verifikaciju dokumentacije u ovlaštenim ispitnim mjestima diljem Hrvatske.

Foto: Žejko Lukunić/Pixsell
Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.