Hitno su potrebna ulaganja u prometno-logističku infrastrukturu, jer izgradnja novog terminala u Luci Rijeka znači da će prema unutrašnjosti ići 10 tisuća kamiona na dan odnosno milijun godišnje, što će dovesti do velikog opterećenja cestovnog prometa, istaknuto je na konferenciji o lancu opskrbe SCM Forum 2024.
"Veliki europski igrači prepoznali su potencijal luka sjevernog Jadrana pa će tako Luka Rijeka nakon izgradnje novog terminala sa sadašnjih 350 tisuća kontejnera doći do kapaciteta od milijun kontejnera godišnje. Sve će se to trebati nekako prevesti i dostaviti na europska tržišta", napomenuo je Petar Šimić, direktor tvrtke Primacošped i predsjednik Udruženja otpremništva i logistike HGK na konferenciji koja se u utorak održala u zagrebačkom Hilton Garden Inn hotelu.
No, dodao je i da se time otvaraju fantastične prilike za Hrvatsku jer se traže alternativni putevi za europski lanac opskrbe.
"Veliko opterećenje na cestovni promet"
Tomislav Rožić, profesor na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, osvrnuo se na trenutno dostupne kapacitete pojasnivši koliko se opterećenje stvara na cestovni promet.
"Ako imamo milijun kontejnera u Luci Rijeka, postavlja se pitanje tko će to sve prevesti dok je željeznica u ovakvom stanju u kakvom se trenutno nalazi. To znači da će našim cestama prometovati oko 10 tisuća kamiona na dan odnosno milijun kamiona godišnje", upozorio je Rožić, koji nudi i rješenje - željeznicu.
"Hrvatska ima obavezu da iskoristi te potencijale tako da pod hitno moramo izgraditi željezničku infrastrukturu kako bi uhvatili taj vlak razvoja europskog lanca opskrbe. Očekujem da će se to realizirati, ali krajnje je vrijeme da se shvati koliko je ovo područje od strateške važnosti", naglasio je Rožić.
Na konferenciji se govorilo i o nedostatku skladišnih kapaciteta kojih u Hrvatskoj kronično nedostaje, ali ohrabruje da su u tijeku velike investicije koje će sadašnji kapacitet od 1.3 milijuna četvornih metara u idućoj godini praktično udvostručiti.
Nuccia Basanić iz kompanije Colliers istaknula je pritom važnost strateškog povezivanja različitih profila logističkih operatera na projektima kao što je Meridian 16 Business Park u Velikoj Gorici, a od velikih investicija koje su u realizaciji izdvojila je Log Expert Five kod Osijeka, projekt Accolade Park Zagreb North u gospodarskom području Bistra te Westgate LogCity kod Zaprešića.
"Udaljenost od 100 ili 200 km može biti odlučujuća"
Igor Žula, predsjednik Slovenskog logističkog udruženja, istaknuo je kako luke sjevernog Jadrana mogu itekako dobro poslovati i postati važan opskrbni koridor za Europu, iako je kapacitet tih luka i dalje mali u usporedbi s lukama na Sjevernom moru kao što su Rotterdam s 19 milijuna kontejnera i Antwerpen sa 16 milijuna kontejnera godišnje.
"U lancu opskrbe zadnjih godina vidimo veliki pritisak na troškove pa razlika u udaljenosti krajnjeg odredišta od 100 ili 200 km može biti granica solventnosti. Slovenija i Hrvatska leže na pet europskih transportnih koridora i te prilike trebamo iskoristiti, a što se tiče logističkih kapaciteta, posebnu priliku vidim za područje oko Brežica i Krškom koje se praktično naslanja na okolicu Zagreba gdje se već realiziraju veliki projekti", istaknuo je Žula.
SCM Forum 2024. prva je konferencija posvećena lancu opskrbe, a organizirala ju je SCM Hrvatska, specijalizirana medijska platforma koja prati zbivanja u području lanca opskrbe.