Geopolitički sukob oko nizozemskog dobavljača čipova Nexperia, koji je u kineskom vlasništvu, izaziva paniku među europskim proizvođačima automobila. Raste strah od nove nestašice čipova koja bi mogla izazvati kaos u opskrbnim lancima i zaustaviti proizvodne trake, podsjećajući na krizu iz 2022. godine, piše POLITICO.
Opskrba ključnim čipovima iz Nexperije počela je opadati samo nekoliko tjedana nakon što je nizozemska vlada preuzela kontrolu nad tvrtkom, a SAD i Kina nametnule su joj izvozne kontrole. Zbog toga je nastala prava pomama za dostupnim zalihama.
"Uskoro ćemo globalno vidjeti zaustavljanje i usporavanje proizvodnje jer mnogi dobavljači nemaju dovoljne zalihe čipova", rekao je visoki dužnosnik automobilske industrije koji je želio ostati anoniman. "Automobilski sektor je u srcu oluje."
Nexperia čipovi ključni su za brojne komponente u vozilima, od zračnih jastuka do informacijsko-zabavnih sustava. Nizozemski proizvođač upozorio je svoje kupce na "nepredviđeni razvoj događaja koji može utjecati na dostupnost određenih proizvoda", stoji u izjavi izdanoj 9. listopada. "Ovo je kao pandemija, kada su ljudi masovno kupovali toaletni papir", opisao je situaciju drugi izvor iz industrije.
Kriza je započela krajem rujna kada je nizozemska vlada, pozivajući se na zakon iz 1952. godine, odlučila preuzeti kontrolu nad Nexperijom, koju je 2019. kupila kineska tvrtka Wingtech. Vlada se pribojavala da izvršni direktor Nexperije prebacuje tehnologiju i proizvodna sredstva iz zemlje.
Odluka je uslijedila dan nakon što su SAD proširile izvozne kontrole na Wingtech i njegovu podružnicu Nexperiju. Samo četiri dana kasnije, kinesko Ministarstvo trgovine nametnulo je vlastite izvozne kontrole na Nexperia China, zabranivši izvoz komponenti proizvedenih u Kini.
Iako Nexperijini čipovi nisu tehnološki najnapredniji, od presudne su važnosti za proizvođače automobila: klasični automobil sadrži do 500 njihovih čipova, a električno vozilo čak 1000. Zbog toga se kriza s Nexperijom našla na vrhu liste prioriteta u Bruxellesu.
"Pitanje čipova je od velike važnosti, za mnoge aspekte naše politike, ponajprije energetsku tranziciju", izjavila je u ponedjeljak glavna glasnogovornica Europske komisije Paula Pinho. Dodala je da je povjerenik za industriju Stéphane Séjourné razgovarao s čelnicima industrije "kako bi od tvrtki čuo postoje li nestašice".
Tvrtke su već počele javno izražavati zabrinutost. Automobilski lobi ACEA prošlog je tjedna objavio da je "duboko zabrinut zbog potencijalno značajnog poremećaja" u proizvodnji ako se ne pronađe brzo rješenje. Iz udruge tvrde da se Nexperijini čipovi mogu nabaviti i drugdje, no prebacivanje na druge dobavljače trajalo bi duže od postojećih zaliha.
Volkswagen je upozorio svoje radnike da su moguća zaustavljanja proizvodnje neizbježna, izvijestio je njemački Bild.
"Nexperia nije izravni dobavljač Volkswagen Grupe. Međutim, neki dijelovi Nexperije koriste se u našim komponentama vozila, koje nam isporučuju naši izravni dobavljači", rekao je glasnogovornik VW-a za POLITICO. "Trenutno naša proizvodnja nije pogođena. Međutim, s obzirom na razvoj okolnosti, kratkoročni učinci na proizvodnju ne mogu se isključiti."
Slučaj Nexperia ponovno je u fokus stavio opasnu ovisnost Europske unije o uvozu mikročipova. Nakon krize 2022. godine, EU je donio Zakon o čipovima kako bi ojačao domaću proizvodnju, no ciljevi su još daleko od ostvarenja. Blok još uvijek nije ni blizu cilja da do 2030. dosegne 20 posto udjela u globalnom lancu vrijednosti mikročipova.
Europska komisija je ovog tjedna objavila da planira uvesti drugi Zakon o čipovima u prvom kvartalu sljedeće godine. I zakonodavci i države članice EU slažu se da je to nužno.
"Europski Zakon o čipovima 2.0 je u pripremi. Ali slučaj Nexperia pokazuje da je vremena malo", napisao je u srijedu Herman Quarles van Ufford, viši politički suradnik u Europskom vijeću za vanjske odnose.