Ovo je drugi Boeing 737 koji je u par mjeseci pao brzo nakon polijetanja

Foto: EPA

BOEING 737 MAX 8, u čijem je padu na letu iz Adis Abebe u Nairobi jučer poginulo 157 osoba, isti je model kao i onaj indonezijskog zračnog prijevoznika Indonesian Lion Air koji se srušio nedugo nakon polijetanja iz Džakarte 2018., kada je poginulo 189 osoba.

Boeing Lion Aira srušio se krajem listopada samo 13 minuta nakon polijetanja. Novi Boeing 737 MAX 8 prevozio je 181 putnika, a na njemu je bilo još šestero stjuarda i stjuardesa i dvoje pilota. Piloti su poslali zahtjev kontroli leta da se vrate na aerodrom nakon što su preletjeli samo 19 kilometara, ali nisu prijavili da se radi o hitnom slučaju.

Avion se okrenuo, iako im još kontrola nije ni odgovorila i krenuo se vraćati. Kontrola leta uskoro je izgubila svaki kontakt s avionom. "Ono što je najčudnije je to što nisu proglasili izvanredno stanje. Samo su rekli: 'Vraćamo se.' Ali kad pogledam put koji je avion prešao, napravio je vrlo dubok zaron koji nije tipičan za takav postupak vraćanja. Normalno bi zadržali visinu i okrenuli se i vratili na aerodrom", komentirao je bivši sigurnosni inspektor američke Savezne avijacijske administracije David Soucie.

Ovaj Boeing 737 MAX 8 imao je samo 800 sati leta prije nego što se srušio, prema indonezijskom Nacionalnom odboru za sigurnost u prijevozu (NTSC). Odbor je nekoliko dana kasnije otkrio kako je brzinomjer Boeinga koji se srušio prošlog tjedna bio u kvaru posljednja četiri leta.

I Boeing koji se jučer srušio bio je nov. Prvi je let imao u studenom prošle godine.

"Vrlo je sumnjivo da je došlo do pada istih modela novih aviona u tako kratkom vremenu. To poziva na oprez. Tako nešto se jednostavno ne događa", kazala je Mary Schiavo, CNN-ova analitičarka za zrakoplovstvo i bivša glavna inspektorica američkog Odjela za promet. Ona dodaje kako su razlozi za brigu i neke sličnosti. Naime, oba su pala relativno brzo nakon polijetanja, onaj Lion Aira 13 minuta nakon polijetanja, a ovaj Ethiopian Airlinesa 6 minuta nakon polijetanja. Iako se na letu EA nisu dogodile "divlje fluktuacije" kao i na letu Lion Aira, i etiopski Boeing je u jednom trenu izgubio visinu pa se onda opet podigao. "Sličnosti su prevelike da ne bismo trebali biti zabrinuti", dodala je.

No Geoffrey Thomas, glavni urednik portala Airline Ratings, ne slaže se s njom i rekao je za CNN da se uzroci pada zrakoplova u vlasništvu Ethiopian Airlinesa u nedjelju "znatno razlikuju" od onih na letu Lion Aira.

Na letu Lion Aira dogodile su se "divlje fluktuacije u brzini", rekao je, a to nije bio slučaj pri padu zrakoplova etiopske kompanije u nedjelju, rekao je Thomas.

"Potvrdu oko toga zašto je došlo do pada imat ćemo tek kroz dvije-tri godine, ali nadam se da ćemo relativno brzo doznati podatke iz crne kutije, već kroz par tjedana, koji će nam otkriti što se točno dogodilo uoči pada. U ovom trenu čini se da se radi samo u slučajnosti, ali garantiram da će vlasti istražiti koliko se te slučajnosti podudaraju i jesu li povezane", rekao je za CNN Richard Quest, novinar i urednik koji prati zrakoplovstvo i specijalizirao se za to područje. "Došlo je do pada dvaju novih aviona u dvjema respektabilnim kompanijama", dodao je.

Boeing prati situaciju

Konstruktor Boeing obratio se etiopskoj kompaniji i kazao da prati situaciju.

Schiavo je za CNN kazala kako bi Boeing 737 mogao biti prizemljen ako se pronađe veza između nesreća.

Zrakoplov koji se srušio u Etiopiji u nedjelju najnovija je inačica tipa 737, a taj je najprodavaniji moderni putnički zrakoplov i jedan od najpouzdanijih.

Nakon uspješnog prvog leta u siječnju 2016., četvrta generacija modela 737, za kratke i srednje letove, kupcima je započela isporuku prije dvije godine.

Krajem siječnja, 350 zrakoplova bilo je isporučeno kupcima od 5011 narudžbi koje je primio Boeing, piše agencija AFP.

Prvi let Boeinga 737 izveden je 1967., a prvi kupac bila je kompanija Lufthansa krajem te godine. Od tada je isporučeno više od 10.000 komada tog tipa zrakoplova.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.