IZBORI za Europski parlament se u Hrvatskoj održavaju u nedjelju, 26. svibnja, što znači da smo ovih dana ušli u posljednju fazu predizborne kampanje. Kandidati su se, u skladu sa stranačkom infrastrukturom i mogućnostima, razmiljeli po Hrvatskoj te pokušavaju uvjeriti građane da baš njihovoj listi daju glas.
Kampanja se, naravno, ne provodi samo na terenu, nego i preko predizbornih spotova stranaka i koalicija koji se ovih dana mogu vidjeti na televiziji ili pak na internetu, odnosno društvenim mrežama. Ili baš i ne?
Spotovi koji se teškom mukom nalaze na online platformama
Naime, svrha ovog članka je na jednom mjestu okupiti i analizirati što više predizbornih spotova lansiranih u Hrvatskoj za europske izbore ove godine, a to se pokazalo iznenađujuće kompliciranim. Umjesto da su predizborni spotovi stranaka i koalicija lako dostupni i vidljivi na svim njihovim komunikacijskim kanalima, od službenih stranica preko društvenih mreža poput Facebooka i Twittera pa do YouTubea, pokazalo se da tijekom prošlog tjedna skoro ni jedan od ključnih političkih aktera nije na taj način pokrio sve što mu se nudi.
Primjerice, SDP-ov glavni predizborni spot u kojemu se može vidjeti sve kandidate s njihove liste za Europski parlament ne može se naći ni na njihovom Facebooku, a do prije par dana nije bio ni na YouTube kanalu stranke, iako se već vrtio na televiziji. Na Facebooku je kao izdvojeni video postavljen govor predsjednika SDP-a Davora Bernardića s nedavnog stranačkog okupljanja, dok je na HDZ-ovom Facebooku izdvojeni video završna riječ Andreja Plenkovića iz debate sa Zoranom Milanovićem 2016. godine. Bilo bi logično da su izdvojeni promotivni spotovi obiju stranaka za europske izbore, događaj koji je aktualan i u vezi kojeg se upravo vodi kampanja.
Desničarska koalicija Hrvatski suverenisti također je aljkava kada je riječ o širenju svojih promotivnih spotova bespućima interneta. Njihov spot se lako nađe na Facebooku, no uopće ga nema na njihovom službenom YouTube kanalu.
Strankama spotovi očito nisu važni
Poražavajući zaključak koji se nameće nakon neočekivano mukotrpne online potrage za promotivnim spotovima stranaka i koalicija koje žele građane Hrvatske zastupati u Bruxellesu je da nitko od njih nije sposoban ni na sve komunikacijske platforme koje koriste istovremeno i pravovremeno objaviti vlastite spotove. I to usred predizborne kampanje!
Izgleda kako stranke ne misle da su promotivni spotovi relevantni za njihovu kampanju i izborni rezultat, što dodatno osnažuje iskustvo gledanja tih spotova. Nema ni jednog spota koji bi se mogao nazvati dobrim komadom političke propagande, nego se većinom mogu podijeliti u dvije skupine: 1. nemaštovito i minimalno kompetentno otaljavanje i 2. teški treš.
Gordan Maras besplatno reklamira Index
U prvu skupinu pripada, primjerice, spot SDP-a u kojemu svi kandidati šalju poruke o “ravnopravnoj Hrvatskoj”. Sve je to uredno posloženo, ali bez trunke iskre ili mašte, dakle na neki način riječ je o savršenoj reprezentaciji SDP-a kao stranke - dolično i izlišno.
Vrijedi napomenuti da SDP ima i spotove za pojedine kandidate, koji su također bezlični. Ipak, zabavan je spot Gordana Marasa, koji počinje tako što on sjedi za kompjuterom i - čita Index. Nakon toga se okreće prema kameri i kreće u još jedan prežvakani napad na HDZ. U svakom slučaju, hvala Marasu na besplatnoj reklami.
Floskule Karla Resslera
Bezlični su i spotovi HDZ-a u kojima su u tridesetak sekundi predstavljeni neki od kandidata s njihove liste, a koji se mogu naći na YouTube kanalu stranke. Svi su snimljeni - vidi se po pozadini - na HDZ-ovom predstavljanju stranačke liste, te su koncipirani tako da kandidati većinom govore floskule u kameru, dok se iza njih u pozadini vidi bista Franje Tuđmana.
Evo što kaže nositelj liste Karlo Ressler: “U ovu kampanju ulazimo s ponosom i zahvalnošću za sve što su ranije generacije učinile za Hrvatsku. Temeljem naših jasnih vrijednosti danas moramo Hrvatsku pripremati za nove izazove, u svakom dijelu zemlje, ali i Europskom parlamentu. Zbog toga želim zajedno s vama graditi Hrvatsku za generacije.”
Sve ove fraze i opća mjesta su još izgovorene monotonim glasom bez trunke strasti ili života, dakle u pitanju je tipičan nastup Karla Resslera. Spot eurozastupnice Dubravke Šuice, druge na listi, jednako je dosadan, ali ipak ima malo više konkretnog političkog sadržaja s obzirom na to da ona jasno kaže da se protivi koncept Europske unije dviju brzina, što je relevantna tema ovih izbora za Europski parlament.
HDZ je 15. svibnja konačno lansirao i predizborni spot za cijelu kampanju za europske izbore, u kojemu Andrej Plenković objašnjava koji su uspjesi njegove vlade. Među njima navodi i da su "vratili hrvatsku vojsku u Vukovar". Kakve to veze ima s izborima za Europski parlament teško je reći.
Podnošljiv spot Amsterdamske koalicije...
Živahniji je spot Amsterdamske koalicije, nazvan “Napredno lice Hrvatske”, koji ima i veseli eurodance soundtrack. Prvi dio spota izgleda kao muzički spot za MTV iz ranih 1990-ih, te vidimo kadrove prvaka Amsterdamske koalicije kako šetaju, poziraju za fotografije i međusobno razgovaraju. Svoj progresivni stav demonstriraju i izborom Muzeja suvremene umjetnosti kao lokacije na kojoj poziraju za skupnu fotografiju.
U drugom dijelu ovog dvoipolminutnog spota Krešimir Beljak (HSS), Valter Flego (IDS), Anka Mrak-Taritaš (GLAS) i Boris Miletić (IDS) govore direktno u kameru svoje ključne političke poruke, koje su pritom jasne i sadržajne. Govore da su protiv desničarskom populizma, zalažu se za toleranciju, modernost i otvorenost itd. Cijeli spot nije ništa posebno, ali je vjerojatno najbolji u odnosu na ostalu konkurenciju jer ipak ima duha, živosti, političkog sadržaja i tehnički je kompetentno realiziran. Pozitivnu energiju ima i drugi, kraći spot u trajanju od 10 sekundi, u kojemu se prvake ove koalicije može vidjeti u društvu mladih alternativaca.
... i Hrvatskih suverenista
Spot desničarske koalicije Hrvatski suverenisti (Hrast, Hrvatska konzervativna stranka itd.) jasno komunicira njihove ključne zamjerke aktualnoj vlasti Andreja Plenkovića. Na početku se preko kadrova raznolikih desničarskih protesta iz prošle 2-3 godine čuje glas Željka Sačića koji kaže: “Vučić u Zagrebu, Istanbulska konvencija, Marakeški sporazum - hrvatski narod to ne želi!” Slijedi atrofirani glas Kristine Pavlović, sestre Ladislava Ilčića, koji pak kaže “Pozvali smo na zajedništvo”, što ne znači ništa konkretno, ali dobro zvuči u ušima nacionalistički nastrojenih glasača, koji su opsjednuti totalitarnom idejom zajedništva. Na kraju vidimo ljude s ove liste uz 20-30 podržavatelja kako stoje na Tomislavcu u Zagrebu, te eurozastupnica Ruža Tomašić - kao najpoznatije političko ime - zaključuje: “Zajedništvo nema alternative!” Sve u svemu, prijemčiv spot za glasačko tijelo na koje cilja, a nije ni tehnički realiziran tako da je općenito uvredljiv za inteligenciju.
To se pak ne može reći za drugi spot Hrvatskih suverenista, u kojemu nekoliko unuka i djed gledaju prvi spot ove koalicije na TV-u, pa jedan od unuka pita djeda jesu li to naši, a djed odgovara da jesu. Gluma u spotu je drvena, kadriranje je besmisleno, rekviziti su loši. Hrvatski suverenisti su definitivno mogli bez tog spota.
Besmislice u spotu stranke Zlatka Hasanbegovića
Najveći treš je spot koalicije Neovisnih za Hrvatsku (NHR), stranke Zlatka Hasanbegovića i Brune Esih, i HSP-a Karla Starčevića.
Cijeli spot traje 2 minute i 51 sekundu, te se sastoji od loše izvedenih slow motion kadrova kandidata s liste, koji onda ispale nekakve parole, sve uokvireno voiceoverom Brune Esih i s pregršt bizarnih detalja. Spot počinje zvukom pucnjave i, čini se, tenkova, nakon čega čujemo glas Brune Esih kako izgovara: “Stoljećima smo ginuli za svoj dom”, dok se istovremeno pojavljuje kadar Željka Glasnovića kako hoda prema kameri u slow motionu. U tom trenutku Glasnović počinje govoriti nešto nerazgovijetno o “svetom bedemu” i “zaštitnicima Europe”, spominje da je “krajnje vrijeme za oru et laboru” i za “Europu utemeljenu na deset božjih zapovijedi”. Prošlo je tek 20 sekundi spota a nivo predstavljenog treša je već zavidno visok.
Onda vidimo njihovu kandidatkinju Anu Lederer kao u slow motionu hoda ispred splitskog HNK (iako je bila intendantica zagrebačkog HNK u dva mandata te je po tome i najpoznatija u hrvatskoj javnosti), pa slijedi bizaran kadar kandidata Mate Artukovića koji u nekakvom uredu, eto slučajno, lista knjigu “Bespuća povijesne zbiljnosti” Franje Tuđmana, a onda se odjednom okrene prema kameri i kaže “Vrijeme je za Hrvatsku”, što je predizborni slogan NHR-a. Svašta je još udrobljeno u taj spot, između ostaloga i kadrovi vagona vlaka koji prelazi preko Hendrixovog mosta u Zagrebu, a što bi moglo asocirati i na transport Židova u nacističke logore smrti, te bizarni non sequitori poput usklika Martina Pauka “I Dalmacija na nogama!”, koji dolazi nakon voiceovera Esih u kojemu ona kaže da je “prošlo vrijeme u kojem su o našoj sudbini odlučivali u Beogradu”. Kako onda iz toga proizilazi da je “i Dalmacija na nogama”, nije jasno.
Thompson kao muzička podloga
Nadalje, spominju se i “tuđe prirepine”, “Hrvati kao gazde u vlastitoj kući”, “hrvatska istina i u Zagrebi i u Bruxellesu” (znakovito je da NHR smatra kako istina ima nacionalni predznak) itd. Esih u jednom trenutku tvrdi da Hrvati “ne smiju govoriti što misle”, što prije svjedoči o domoljubnom kukavičluku nego nekakvoj realnoj prijetnji.
Bivši voditelj Vinkovačke TV Krešimir Kartelo, kojega su Hasanbegović i Esih preko noći instalirali za potpredsjednika Gradske skupštine Grada Zagreba, pak ispucava sljedeću provalu: “Pod tuđom zastavom ne ide se ni u svatove ni u rat.”
Finale spota je ostavljeno za to da svi kandidati s liste ponove desetak puta “Vrijeme je za Hrvatsku!”, te na samom kraju u prvi zvučni plan dolazi Thompsonovo revanje. Naravno, zvučna podloga cijelog spota je pjesma “Čavoglave”.
Zašto su ti spotovi uopće snimljeni?
U svakom slučaju, sudeći po promotivnim spotovima koje su stranke i koalicije lansirale u javni prostor u posljednjim tjednima pred europske izbore, jasno je da tu vrstu političke komunikacije ne smatraju relevantnom. Spotove se zaboravi odmah nakon što ih se pogleda, nema ni jednog koji bi bar bio upamćen po svojoj skandaloznosti.
Ostaje nejasno zašto su stranke uopće investirale novac u ove spotove, iako se vidi da nisu investirale ni značajna novčana sredstva niti kreativnost. Sve zajedno se nudi kao još jedna metafora aktualnog stanja Hrvatske - formalno je to država, kao što su ovo formalno predizborni spotovi, no pravog sadržaja tu nema.
Ćirin spot za SDSS - iznenađujući izuzetak
Iz svega navedenog i svih spomenutih kategorija izdvaja se u petak lansirani spot "trenera svih trenera" Ćire Blaževića, koji je on snimio za SDSS Milorada Pupovca. O toj se neočekivanoj suradnji danima pisalo u medijima, ispitivalo se premijera Plenkovića kako reagira na to da je član HDZ-a Blažević u spotu SDSS-a (ne smeta mu), nacionalistička desnica je doživjela živčani slom zbog Ćirinog poteza (objavili su mu osmrtnicu, doslovno), a SDSS-u očito nije bio problem za svoje propagandno-političke svrhe upotrijebiti jednog od najvećih fanova Franje Tuđmana i komemoracije na Bleiburgu. Konačni je rezultat spot s jednostavnom, ali moćnom porukom. Ćiro u kameru govori kako mu nije jasno zašto se Milorada Pupovca danas tako žestoko napada u javnosti, te zaključuje svoje kratko izlaganje rečenicom: "Sine, slušaj što ću ti reći - svi ljudi su jednaki."
U proteklih 29 godina, otkako postoji Republika Hrvatska, nitko nije u političkoj kampanji poslao tu za demokraciju i modernost ključnu poruku o jednakosti ljudi. Zapravo je i duboko tužno što je trebalo čekati na neočekivanu suradnju Ćire i SDSS-a da čujemo tu rečenicu. Nema sumnje, riječ je o predizbornom spotu iz ove kampanje za europske izbore koji će jedini ostati upamćen i nakon nje. S dobrim razlogom.