Nizozemska aktivirala zakon iz Hladnog rata, Peking bijesan. Panika u autoindustriji

Foto: EPA

Nizozemska vlada krajem rujna iskoristila je hitni zakon iz doba Hladnog rata kako bi preuzela kontrolu nad kineskom tvrtkom za proizvodnju čipova Nexperia, koja posluje na njezinom teritoriju. Ovaj izvanredni potez pokrenuo je lavinu događaja koji su potresli globalnu automobilsku industriju, već pogođenu američkim carinama i kineskim ograničenjima izvoza rijetkih metala, piše BBC.

Državni udar na tržištu čipova

U izjavi nizozemskom parlamentu, ministar gospodarstva naveo je "ozbiljne nedostatke u upravljanju i postupke unutar Nexperije" koji su "predstavljali prijetnju". Naglasio je kako je mjera iznimno rijetka i namijenjena isključivo osiguravanju kontinuiteta opskrbe i zaštiti ključnih tehnologija za nizozemsko i europsko gospodarstvo. Peking je bijesno reagirao, optuživši Nizozemsku za političko uplitanje.

Uveo je izvozne kontrole i zaustavio isporuke Nexperia čipova iz svojih tvornica u Europu, dok su pošiljke sirovina potrebnih za proizvodnju u Kini zamrznute. Kineska vlada u međuvremenu je odobrila izuzeća od izvoznih kontrola za čipove namijenjene civilnoj uporabi, ali bez jasnog pojašnjenja što točno pod time podrazumijeva, inzistirajući da Nizozemska opozove svoju odluku.

"Kina pozdravlja EU da nastavi vršiti svoj utjecaj kako bi potaknula Nizozemsku da što prije ispravi svoje pogrešne prakse", priopćilo je kinesko ministarstvo trgovine u nedjelju. Matična tvrtka Nexperije, Wingtech Technology, nije odgovorila na BBC-jev zahtjev za komentarom.

Lanci opskrbe kao oružje

U središtu spora nalazi se ključni dio svjetskog ekosustava čipova. Nexperia proizvodi takozvane "legacy" poluvodiče, koji nisu najmoderniji, ali su neophodni za sve, od servo upravljača i zračnih jastuka do sustava centralnog zaključavanja.

Neka vozila sadrže stotine takvih čipova, a Nexperia ih isporučuje najvećim svjetskim proizvođačima automobila. Problem leži u činjenici da se 70 do 80 posto njezine proizvodnje šalje u Kinu na obradu, testiranje i pakiranje, što je proizvođače automobila učinilo iznimno ovisnima o Pekingu.

"Proizvođači automobila koje je zatekao Nexperia nered trebali bi zaposliti nove rukovoditelje za upravljanje opskrbnim lancem, jer očito ništa nisu naučili od Covida... i pretjeranog oslanjanja na kineske opskrbne lance", napisao je poznavatelj Kine Bill Bishop.

Incident je naglasio sposobnost Kine da paralizira globalne opskrbne lance, kao što je to ranije učinila s rijetkim metalima. Bill Echikson iz Centra za analizu europske politike smatra da Kina može držati Zapad u šaci kontrolirajući tvrtku poput Nexperije, dodajući da se radi o digitalnom suverenitetu koliko i o poluvodičima.

Pitanje nacionalne sigurnosti

Osim preuzimanja, nizozemski sud suspendirao je i bivšeg glavnog izvršnog direktora Nexperije, Zhang Xuezhena - osnivača kineskog vlasnika Wingtecha - navodeći loše upravljanje. Wingtech, čijim se dionicama trguje na Šangajskoj burzi, djelomično je u vlasništvu kineske vlade, a SAD ga je 2024. stavio na službeni popis za nadzor. Prema sudskim dokumentima objavljenim prošlog mjeseca, američke vlasti izrazile su zabrinutost zbog čelnika tvrtke i prije preuzimanja.

Nizozemske vlasti navodno su poručile Nexperiji da bi mogla dobiti izuzeće s američkog popisa ako dođe do promjene vodstva jer je "kineski vlasnik problematičan". Haag poriče da je djelovao pod pritiskom strane zemlje, ali tvrdi da postoje dokazi kako je suspendirani direktor prenosio proizvodne kapacitete, financijske resurse i intelektualno vlasništvo u Kinu. "Zapadne zemlje ne žele kineske investitore u ovakvim strateškim proizvodnim sredstvima, čak ni u naslijeđenim čipovima", komentirao je Tom Nunlist iz Trivium China.

Proizvođači automobila u neizvjesnosti

Stručnjaci kažu da je ovaj incident primjer stvarnih posljedica gospodarskog razdvajanja Zapada i Kine. "Ovako zapravo izgleda razdvajanje na korporativnoj razini, i to je ogroman nered", rekao je Nunlist. Dobavljači u europskoj automobilskoj industriji zatražili su pojašnjenja o izuzećima, žaleći se na dodatnu birokraciju u već ionako nesigurnim vremenima.

Iako je promjena dobavljača moguća jer konkurenti poput Infineona, NXP-a i Texasa proizvode slične čipove, to nije jednostavno. "Tvrtke se ne mogu promijeniti u trenu; postoje poticaji za održavanje opskrbnih lanaca, a promjena stvari je iznimno komplicirana i skupa", objasnio je Nunlist, dodajući da su komponente često rađene po mjeri za specifične automobile.

Krhko primirje pod upitnikom

Kriza se događa u vrijeme krhkog jednogodišnjeg trgovinskog primirja između američkog predsjednika Donalda Trumpa i kineskog predsjednika Xi Jinpinga. Spor oko Nexperije pokazuje koliko je taj dogovor zapravo nestabilan. Ipak, analitičari smatraju da SAD neće raskinuti sporazum, dok Europa nema mnogo utjecaja.

"Ovo je politički vrlo škakljivo za obje strane, i za Europu jer ne želi da ovo završi odlaskom kapaciteta za proizvodnju čipova iz Europe", rekao je Nunlist, dodajući kako čelnici u Bruxellesu navodno nisu znali za plan nizozemske vlade i nisu bili zadovoljni njime.

Kina i EU nastavljaju hitne pregovore o ukidanju izvoznih kontrola, no ova je epizoda razotkrila duboke ranjivosti u ključnim opskrbnim lancima, a odnosi između Kine i EU ostat će napeti dok se spor oko Nexperije u potpunosti ne riješi.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.