TVRTKA Drimia u vlasništvu Ane Karamarko primarno se bavi medijskim planiranjem i odnosima s javnošću te marketinškim kampanjama. No za razliku od ostalih PR tvrtki, Drimia se nikad nije hvalila niti je igdje prezentirala tko su joj klijenti. Ono što ih razlikuje od ostalih PR tvrtki je činjenica da im afera Konzultantica iz 2016. godine, barem u poslovnom smislu, nije naštetila jer su i te godine imali gotovo iste prihode kao i godinu prije. Negativnih posljedica gotovo i nije bilo, a klijenata i poslova je bilo kao i prije. Kako je to moguće? Krenimo redom.
"Mala boutique agencija"
Tvrtka Drimia osnovana je u siječnju 2012. godine, a temeljni kapital bio je 20 tisuća kuna. Prvi ugovor koji je potpisala ta tek osnovana tvrtka bio je s tvrtkom Peritus Joze Petrovića, lobista mađarskog MOL-a i prijatelja Tomislava Karamarka. Ugovor je sklopljen 1. veljače 2013. i trajao je do 31. siječnja 2015. godine. Petrović je za usluge savjetovanja i medijskih analiza na energetskom tržištu plaćao 2500 eura mjesečno, odnosno oko 19 tisuća kuna. Ukupno je isplaćeno najmanje pola milijuna kuna.
"Mala boutique agencija", kako je svojedobno Ana Karamarko opisala vlastitu tvrtku, većinom se bavila zabavnim promocijama, frizerskim salonima te borbom za prava životinja, a do danas je ostalo nejasno kako je ta mala tvrtka mogla dobiti ozbiljan ugovor o praćenju energetskog tržišta vrijedan pola milijuna kuna.
2015. godina bila je ključna
"Nakon skoro dvadeset godina provedenih u medijima, imam kompetencije i znanje za sve navedene usluge i to ne radim sama jer Drimia zapošljava sedmero profesionalaca, a kada je to potrebno, outsourceamo stručnjake iz traženih segmenata", rekla je Ana Karamarko u razgovoru za Index prije četiri godine odgovarajući na pitanje kada je točno počela suradnja s Petrovićem i koje su bile reference tek osnovane tvrtke Drimia da se Peritus odluči baš za njih. U 2012. godini Drimia je imala, prema službenim podacima, jednog zaposlenog.
Tvrtka Drimia samo u prvoj godini poslovanja ostvarila je prihode od nevjerojatnih 1,7 milijuna kuna i dobit od 152.000 kuna. Sljedeće godine tvrtka je ostvarila prihode od 2,65 milijuna kuna, ali je svejedno poslovala s gubitkom od 567 tisuća kuna. Iduće, 2014. godine tvrtka je uprihodovala još više - 2,69 milijuna kuna, ali je godinu svejedno završila u gubitku od 141,5 tisuća kuna.
No 2015. godina, koja je bila izborna, ujedno je bila i prijelomna za tu tvrtku i Drimia te godine ruši poslovne rekorde. Prihod im je te godine bio veći od četiri milijuna kuna, a dobit je iznosila 558 tisuća kuna. Sljedeće tri godine, i to 2016., 2017. i 2018., prihod je bio između 3,8 i 4 milijuna kuna, a dobit se smanjivala.
Porezni dug, a na kraju godine imali dobit
U 2016. godini, kada je buknula afera Konzultantica koja je dovela do pada vlade i izvanrednih izbora, prihodi od poslovanja nisu značajnije pali. Čini se da tvrtka nije osjetila negativan imidž tijekom afere Konzultantica jer je prihod bio na 3,8 milijuna kuna, svega 200-tinjak tisuća manji nego godinu prije. Te godine dobit je bila 464 tisuće kuna, a sljedeće 307 tisuća kuna.
U 2017. godini tvrtka se našla i na listi poreznih dužnika. U jednom trenutku dug je iznosio gotovo 350 tisuća kuna. Dobit u 2018. godini iznosila je 130 tisuća kuna. Podaci za 2019. još nisu poznati.
PR tvrtka koja se ne reklamira
Teško je vidjeti tko su sve bili klijenti te tvrtke s obzirom na to da službena stranica te tvrtke ne otkriva nikakve podatke o referencama i prošlim kampanjama. Prije četiri godine pisali smo o nefunkcionalnoj službenoj stranici Drimije, no ona je do danas ostala ista. Odlikuje je i dalje prilično star dizajn koji je izgledom bliži dizajnu iz kasnih devedesetih nego nekom ozbiljnom dizajnu kakve koriste suvremene internetske stranice. Osim zastarjelog dizajna, gora je činjenica što se nijedna kategorija ne može otvoriti. Na stranici tvrtke Drimia nije se moguće maknuti s naslovne stranice i posjetiti neku kategoriju.
>> Pogledajte stranicu tvrtke Ane Karamarko, biste li angažirali ovu marketinšku agenciju?
Svatko tko se bavi ne samo PR poslom nego i bilo kojim drugim privatnim poslom svjestan je važnosti prezentacije u javnosti. To je posebno bitno na internetu pa ne čudi što mnoge tvrtke znatna sredstva ulažu u dizajn stranice. Naravno, osim samog izgleda, jedna od najvažnijih stvari jest i funkcionalnost stranice i laka dostupnost sadržaja. No Drimiji to nije bilo važno.
Što je akcija "FLAJŠ"
Podsjetimo na kraju kako su policijski službenici Policijskog nacionalnog ureda za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, Službe za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta Zagreb, u koordinaciji s Uredom za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta, proveli kriminalističko istraživanje kodnog naziva "FLAJŠ" kojim je obuhvaćeno 38 osoba i 9 trgovačkih društava. Tijekom jutra policija je pretresla prostorije tvrtke Drimia u vlasništvu Ane Karamarko, a za sada nije poznato u kojem je svojstvu ona ispitana.
"Kriminalističkim istraživanjem je utvrđeno da su dvojica prvoosumnjičenika, hrvatski državljani (1976. i 1979.), u razdoblju od početka 2017. do kraja 2019. na području Zagreba, Velike Gorice i Splita, kao stvarni voditelji poslovanja više trgovačkih društava, povezali u zajedničko djelovanje (zločinačko udruženje) veći broj osoba koje su stvarno vodile poslovanje većeg broja trgovačkih društava te su uz novčanu naknadu obnašale funkciju odgovornih osoba u društvima", stoji u priopćenju USKOK-a.
>> Ime akcije u kojoj su istražitelji upali u firmu Ane Karamarko je FLAJŠ. Evo detalja
Iskazivanjem poslovnih događaja koji se u stvarnosti nisu dogodili u prijavama PDV-a neosnovano je tako umanjene porezne obveze po osnovi PDV-a te je tako onemogućena naplata u sveukupnom iznosu od najmanje 7.523.255,06 kuna na štetu Državnog proračuna.
"Navedeni iznos su dijelom podigli i podijelili u zajedničku korist, a dijelom zadržali na računima povezanih prijevarnih društava, te potom dalje njime raspolagali radi prikrivanja stvarnog podrijetla sredstava", stoji u priopćenju USKOK-a.