Misterij pada indonezijskog aviona: Zatražio je povratak, a onda nestao

Foto: Hina/EPA

DAN nakon što se indonezijski avion prijevoznika Lion Air na letu 610 srušio u more nekoliko minuta nakon uzlijetanja iz Jakarte, pri čemu je poginulo svih 189 ljudi, i dalje nema odgovora na pitanje što je dovelo do toga da novi Boeing odjednom padne, nekoliko minuta nakon uzlijetanja iz Jakarte. 

Ronioci i spasioci nastavili su danas izvlačiti leševe iz mora, dok istražitelji pregledavaju ostatke aviona raspršene na vrlo velikoj morskoj površini, javlja CNN.

Timovi koji su angažirani u potrazi pronašli su dijelove tijela i ostatke za koje vjeruju da pripadaju zrakoplovu u moru u blizini grada Karawanga, 70 km istočno od Džakarte.

"Pokupili smo jučer ostatke ljudskih tijela i ostatke olupine. Za sada još ne možemo točno odrediti mjesto pada zrakoplova", kazao je Made Oka iz nacionalne agencije za potragu i spašavanje.

Dodao je da su brodovi dodatno opremljeni sonarima koji trebaju pomoći u potrazi.

Crna kutija još nije pronađena

Crna kutija aviona, koja još uvijek nije izvučena, trebala bi pružiti više podataka o tome što je uzrokovalo pad samo 13 minuta nakon što je avion uzletio na rutinskom letu koji je trebao trajati sat vremena.

Evo što zasad znamo o tragičnoj nesreći: avion se srušio u 6.30 po lokalnom vremenu na letu iz Jakarte u Pangkal Pinang. Indonezijske vlasti vjeruju da je svih 189 putnika i članova posade mrtvo. Crna kutija nije još uvijek pronađena.

Dosad su ukupno 24 vreće s ostacima poginulih prebačene s mjesta pada u lokalnu bolnicu na obdukciju. Istražitelji su uzeli DNK uzorke od 132 člana obitelji poginulih kako bi ih lakše identificirali. Međutim, šef policije u Jakarti upozorio je da bi to moglo biti teško jer svaka vreća može sadržavati ostatke više od jedne osobe. 

Muhammad Syaugi također je upozorio da iako se proces identifikacije vrši što je brže moguće, ostaci svih putnika vjerojatno neće biti pronađeni.

Među osobnim predmetima putnika pronađenima u moru su novčanici, putovnice, ali i jedna dječja torbica za novac s ilustracijom Hello Kitty.

Jedna članica obitelji, 14-godišnja Keshia Aurelia, bila je u srednjoj školi kad je čula vijesti da je poginula njena majka Fifi Hajanto. "Jako smo plakale u kriznom centru dok smo čekale vlasti. Sve obitelji su plakale. Nisam bila jedina koja pati pa sam morala biti snažna. Moja mama bila je divna. Ne razumijem zašto se ovo dogodilo", ispričala je Aurelia.

Piloti poslali zahtjev za povratak na aerodrom, ali nisu se okrenuli

Novi Boeing 737 MAX 8 prevozio je 181 putnika, a na njemu je bilo još šestero stjuarda i stjuardesa i dvoje pilota. Piloti su poslali zahtjev kontroli leta da se vrate na aerodrom nakon što su preletjeli samo 19 kilometara, ali nisu prijavili da se radi o hitnom slučaju.

Podaci s radara ne pokazuju da se avion zaista okrenuo i vratio. Kontrola leta uskoro je izgubila svaki kontakt s avionom, rekao je glasnogovornik AirNav Indonesia, Yohanes Sirait.

"Ono što je najčudnije je to što nisu proglasili izvanredno stanje. Samo su rekli, 'vraćamo se'. Ali kad pogledam put koji je avion prešao, napravio je vrlo dubok zaron koji nije tipičan za takav postupak vraćanja. Normalno bi zadržali visinu i okrenuli se i vratili na aerodrom", komentirao je bivši sigurnosni inspektor američke Savezne avijacijske administracije, David Soucie.

Kako je objavio internetski portal aviation-safety.net, zrakoplov koji se u ponedjeljak srušio u more na prethodnom je letu imao problema s očitavanjem podataka jer se pokazalo da su podaci o položaju i brzini bili "nepouzdani". Kako se navodi, tijekom leta na liniji iz Denpasara ka Džakarti pokazala su se "neregularna očitovanja vrijednosti položaja i brzine odmah nakon polijetanja".

Avion imao problema s očitovanjem visine, ali su navodno popravljeni noć prije

Izvršni direktor Lion Aira Edwars Sirait potvrdio je u utorak za agenciju dpa da je zrakoplov tada imao problema s očitavanjem, no dodao je kako su "problemi bili riješeni tijekom noći". Po pisanju aviation-safety.neta, navodno je srušeni zrakoplov imao iste probleme s očitanjem vrijednosti.

Da su iz aviona prijavili hitan slučaj, dobili bi prioritetno mjesto za slijetanje, rekli su i AirNav Indonesia. "Nešto se dogodilo i izgubili su kontrolu nad avionom", zaključio je Saucie za CNN, ali i isključio loše vrijeme kao mogući uzrok jer se avion nije ni pokušao vratiti na aerodrom.

Ovaj ekspert upozorava i da je moguće da crne kutije, odnosno rekorder podataka leta i razgovora iz pilotske kabine, neće ni biti pronađen. "Kad se avion sruši, prvo što tražite su crne kutije, a ako signal koji vam pokazuje gdje su ne radi ili nije ispravno usmjeren, to je velik problem. To je opet više sistemski problem nego problem pojedinog aviona", napomenuo je Saucie.

Ovaj Boeing 737 MAX 8 imao je samo 800 sati leta prije nego se srušio, prema indonezijskom Nacionalnom odboru za sigurnost u prijevozu (NTSC). Štoviše. riječ je o jednom od najnovijih i najnaprednijih modela vjerojatno najpoznatijeg svjetskog proizvođača aviona. 

"Max 8 je bez premca, to je najbolje što možete kupiti... Ne vidim ništa u održavanju ili letu aviona što bi rasvijetlilo ovaj problem", rekao je Saucie. No s obzirom na to da su piloti bili vrlo iskusni - jedan je imao 5 tisuća, a drugi 6 tisuća sati leta - a vrijeme nije bilo problematično, istražitelji se fokusiraju na sam avion.

Indonezija poznata po lošim standardima održavanja aviona

Iz Boeinga su poručili da su "duboko ožalošćeni" nesrećom i izrazili "iskrenu sućut" obiteljima poginulih putnika i članova posade.

Razloge za sumnju u ispravnost aviona, međutim, pobuđuje općenito loše stanje sigurnosti u indonežanskoj avioindustriji, u usporedbi s drugim zemljama u toj regiji. 

Australija je nakon ove nesreće naložila svojim dužnosnicima da ne putuju avionima Lion Aira. A ovaj je zračni prijevoznik bio jedan od nekoliko desetaka koji su 2007. bili zabranjeni u europskom zračnom prostoru, nakon niza avionskih nesreća i opće zabrinutosti oko niskih standarda održavanja. 

Ranije te godine avion tvrtke Garuda Indonesia nije uspio sletjeti prije nego što je prešao pistu i zapalio se, pri čemu je poginula 21 osoba. Godine 2013. je avion Lion Aira, Boeing 737, promašio pistu pri slijetanju i srušio se u more pored Balija. Putnici su preživjeli. Iste godine avion istog modela i iste tvrtke sudario se s kravom pri slijetanju na aerodrom Jalalludin. 

A 2014. se avion tvrtke AirAsia naletu 8501 srušio u Tjesnacu Karimata na letu za Singapur. Svih 162 ljudi poginulo je. Ipak, indonežanski sigurnosni standardi u međuvremenu su popravljeni, a svi su njihovi avioprijevoznici u zadnjih nekoliko godina skinuti s europske "crne liste": Stoga je ova nesreća još veća misterija.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.