Mladi koji se nadaju da će postati vlasnici nekretnine trebali bi "prestati kupovati kavu u Starbucksu", rekla je Pamela Liebman, predsjednica i izvršna direktorica luksuzne međunarodne tvrtke za nekretnine The Corcoran Group, piše Newsweek.
Ova 63-godišnjakinja čija neto vrijednost se procjenjuje na 25 milijuna dolara, koja je karijeru u Corcoranu započela kao agentica s 23 godine, u nedavnom je intervjuu za časopis Fortune poručila milenijalcima i generaciji Z: "Prestanite trošiti novac na stvari koje nisu nužne. Nevjerojatno je koliko se brzo može uštedjeti na malim stvarima".
Njezini izjava je, navodi Newsweek, ponavljanje klišeja kojima su se milenijalci ismijavali proteklog desetljeća dok su se borili za postizanje ključnih životnih ciljeva usred niza financijskih kriza. Pripadnici generacije Z, koji su u doba za kupnju doma ušli tijekom pandemije COVID-19, sada se suočavaju s istim kritikama.
"Ako pogledate ljude koji uzimaju Uber umjesto podzemne željeznice, kupuju kavu, doručkuju vani, troše novac na stvari koje nisu nužne, izlaze s prijateljima tri večeri tjedno, troše novac na alkohol, hranu", rekla je Liebman. "Te se stvari definitivno zbrajaju. Podzemna željeznica je definitivno jeftinija od Ubera", dodala je.
U usporedbi s prethodnim generacijama, milenijalci i generacija Z teže dolaze do vlastitog doma zbog golemih izazova, ponajviše iznimno visokih cijena i povišenih troškova zaduživanja. Danas manje Amerikanaca mlađih od 35 godina posjeduje dom u usporedbi s "baby boomerima" u istoj dobi.
Prema američkoj Nacionalnoj udruzi trgovaca nekretninama (NAR), prosječna dob kupaca prve nekretnine porasla je na 38 godina, što je najviše od osamdesetih godina prošlog stoljeća. Prosječna dob svih kupaca u SAD-u također je na rekordnoj razini - ove je godine dosegnula 61 godinu, što je porast u odnosu na 58 prošle godine.
Mlađe generacije odrasle su u teškim ekonomskim vremenima. Kriza hipotekarnih kredita 2008. godine pogodile su milenijalce u ključnim godinama odrastanja, dok su mnogi pripadnici generacije Z ušli na tržište rada na vrhuncu pandemije. Povrh toga, kupnja doma postala je sve nedostupnija.
Cijene nekretnina naglo su porasle tijekom pandemije, potaknute povijesno niskim kamatnim stopama koje su stvorile pomamu za kupnjom usred kroničnog nedostatka ponude. Unatoč nedavnom rastu ponude, cijene u većem dijelu SAD-a i dalje su znatno iznad pretpandemijskih razina.
Troškovi zaduživanja sada su više nego dvostruko veći od najnižih razina tijekom pandemije. Kamatne stope na hipoteke skočile su 2022. nakon agresivne kampanje Federalnih rezervi za suzbijanje inflacije i posljednje tri godine ostale su između 6 i 7 posto.
Uz to, i ostali troškovi stanovanja u SAD-u su značajno porasli - porezi na imovinu porasli su u gotovo svim većim američkim gradovima od 2019., dok su premije osiguranja za vlasnike kuća, potaknute klimatskim promjenama, skočile za čak 70 posto od 2021. godine.
Milenijalce i generaciju Z često se okrivljuje za vlastite financijske probleme, a pod posebnim su povećalom troškovi za kavu, tost s avokadom ili najnoviji trendovi s TikToka. Iako je istina da mladi ljudi daju prednost iskustvima poput putovanja i koncerata, istraživanja pokazuju da su itekako svjesni potrebe za štednjom.
Nedavno istraživanje Bank of America pokazalo je da je 64 posto pripadnika generacije Z i 73 posto milenijalaca smanjilo troškove u posljednjih 12 mjeseci. Među pripadnicima generacije Z, 23 posto rjeđe jede vani, 41 posto kupuje u jeftinijim trgovinama, a 12 posto je pokrenulo dodatni posao kako bi više zaradili.
Posljedice takvog ponašanja osjećaju i velike tvrtke poput Starbucksa. Iako je lanac kafića u rujnu izvijestio o prihodu većem od očekivanog, zarada po dionici bila je slabija od predviđanja analitičara. Dok je globalna prodaja porasla za 1 posto, prodaja u SAD-u za isto tromjesečje bila je nepromijenjena, što ukazuje na to da američki kupci, i mladi i stari, ipak stežu remen.