Malezija je pristala obnoviti potragu za olupinom nestalog zrakoplova Malaysia Airlinesa, leta MH370, više od 10 godina nakon što je nestao u jednom od najvećih zrakoplovnih misterija u povijesti, objavio je danas ministar prometa Anthony Loke, a prenosi Reuters. Let MH370, Boeing 777 s 227 putnika i 12 članova posade, nestao je 8. ožujka 2014. na putu iz Kuala Lumpura u Peking.
"Naša odgovornost, obveza i predanost su prema obiteljima stradalih", rekao je Loke na konferenciji za novinare. "Nadamo se da će ovog puta potraga biti uspješna, da će olupina biti pronađena i da će obitelji dobiti prijeko potrebnu završnicu."
Malezijski istražitelji isprva nisu isključili mogućnost da je zrakoplov namjerno skrenut s rute. Ostaci za koje je potvrđeno ili se vjeruje da pripadaju zrakoplovu isplivali su duž obala Afrike i na otocima u Indijskom oceanu.
Nagrada za pronalazak značajnih dijelova 70 milijuna dolara
Loke je izjavio da je prijedlog za nastavak potrage u južnom dijelu Indijskog oceana stigao od istraživačke tvrtke Ocean Infinity, koja je provela posljednju potragu za zrakoplovom 2018. godine. Ugovor će pokrivati razdoblje od 18 mjeseci, a tvrtka će dobiti 70 milijuna dolara ako se pronađu značajni dijelovi olupine, dodao je, pojasnivši kako će potraga biti usmjerena na morsko dno u novom području od 15.000 kvadratnih kilometara.
Točna lokacija novog područja pretrage nije otkrivena.
Na letu je bilo više od 150 kineskih putnika, uz 50 Malezijaca te građane Francuske, Australije, Indonezije, Indije, Sjedinjenih Država, Ukrajine i Kanade, među ostalima. Obitelji su tražile odštetu od Malaysia Airlinesa, Boeinga, proizvođača motora Rolls-Royce i osiguravajuće kuće Allianz, između ostalih.
Uvjereni u šanse za pronalazak aviona
Loke je rekao kako je Malezija procijenila nove podatke o mogućoj lokaciji olupine od više stručnjaka, a Ocean Infinity je uvjeren u šanse za pronalazak. "Svi podaci su predstavljeni. Naš tim ih je pregledao i smatraju ih vjerodostojnima", rekao je.
Malezija je angažirala Ocean Infinity 2018. za potragu u južnom dijelu Indijskog oceana, ali tvrtka nije uspjela u dva pokušaja.
Prije toga, Malezija, Australija i Kina pretražile su područje od 120.000 kvadratnih kilometara u južnom Indijskom oceanu, na temelju podataka automatskih veza između Inmarsatovog satelita i zrakoplova.
Novi ugovor bit će temeljen na načelu "nema nalaza, nema naknade", što znači da Malezija neće morati platiti Ocean Infinityju osim ako se ne pronađu i verificiraju značajni ostaci.
Na pitanje o izgledima za pronalazak cijelog zrakoplova Loke je izjavio kako bi bilo nepravedno očekivati konkretne obveze. "U ovom trenutku nitko ne zna sigurno. Prošlo je više od 10 godina", rekao je.
Kapetan odjavio let
Posljednja komunikacija s letom MH370 bila je otprilike 40 minuta nakon polijetanja iz Kuala Lumpura za Peking. Kapetan je odjavio let kad je zrakoplov ulazio u vijetnamski zračni prostor, nakon čega je transponder isključen.
Vojni radar pokazao je kako je zrakoplov napustio svoju rutu i vratio se iznad sjeverne Malezije, zatim u Andamansko more prije nego što je skrenuo prema jugu, nakon čega je kontakt potpuno izgubljen.
Izvješće iz 2018. o nestanku, na 495 stranica, navodi kako su kontrole Boeinga 777 vjerojatno namjerno manipulirane da bi skrenule zrakoplov s rute, ali istražitelji nisu mogli utvrditi tko je odgovoran te nisu iznijeli zaključak o tome što se dogodilo, rekavši kako to ovisi o pronalasku olupine.
Istražitelji su također rekli kako u pozadini, financijskim poslovima, obuci i mentalnom zdravlju kapetana i kopilota nije bilo ništa sumnjivo.