Dječaka s Downom Grad Zagreb upisao u školu do koje mu treba sat i pol. Majka u šoku

Foto: Igor Soban/PIXSELL

Upisi u prve razrede osnovne škole ovih su dana završili, a većina je prvašića upisana u školu koja je najbliža njihovom domu. No, ne i osmogodišnji Niko Granatir, dječak s Downovim sindromom koji je, unatoč tome što mu obitelj živi deset metara od Osnovne škole Kustošija u Zagrebu, upisan u školu u Hrvatskom Leskovcu, naselju koje je dio gradske četvrti Novi Zagreb. Od Kustošije do Leskovca autom ima oko 16 kilometara i oko pola sata vožnje, javim prijevozom i više.

"Nama do Hrvatskog Leskovca treba sat i pol vožnje javnim prijevozom. Ja ne znam kako bi dijete s posebnim potrebama putovalo do tamo, osim da ja dam otkaz i svaki se dan s njim vozim po tri sata. To je jednostavno nemoguće", priča nam njegova ogorčena majka Mirna, koja osim Nike ima još četvero djece, od kojih jedno već ide u OŠ Kustošija, a jedno će u tu školu krenuti na jesen.

"Stručnjaci su preporučili da se integrira u normalan razred, Grad i škola izdali su drugačije rješenje"

Osim što je obitelji neizvedivo Niku voziti u školu 25 kilometara udaljeno naselje, frustrirani su jer će dječak biti izuzet iz okoline u kojoj je do sada odrastao. "On sada ide u vrtić s djecom koja su upisana u OŠ Kustošija, to su mu prijatelji, dolaze mu na rođendane i njega pozivaju k sebi. Osim toga, još jedno naše dijete na jesen kreće u tu školu. Mi imamo nalaz stručnjaka koji su rekli da je Niko socijalizirano dijete i da je trenutno na razini prvašića, pa ne shvaćamo zbog čega su ga sada tako izolirali", žali se majka.

Dodaje da je na nalazima koje su dobili za Nikin upis u školu preporučeno da se dijete upiše u klasični nastavni program, no da je OŠ Kustošija, koja je sama evaluirala njegove nalaze, napisala preporuku za djelomičnu integraciju, a Grad je zatim donio rješenje o upisu u Leskovac.

"Postoje tri opcije - redovan razred uz prilagođen program, individualizaciju i osobnog asistenta, što sam ja tražila za njega, postoji program djelomične integracije, koji se ne odvija u OŠ Kustošija, i postoji posebno razredno odjeljenje, u kojem su učenici određenih poteškoća i nemaju kontakta s redovnom djecom. U djelomičnoj integraciji imaju odgojne predmete s redovnim razredom, a obrazovne odvojene. 

Ja sam zvala Grad nakon što je OŠ Kustošija izdala prijedlog za djelomičnu integraciju i rekla sam im da nalazi koje smo mi dobili iz zdravstvene ustanove predlažu potpunu integraciju. Iz Grada su mi neslužbeno rekli da su vidjeli nalaze i da su svjesni toga te da se mogu žaliti na odluku", rekla je Granatir.

Terapeuti: Niki je potrebna suradnja i komunikacija s vršnjacima

Granatir nam je objasnila i da je najveća prepreka uključivanju djece s Downovim sindromom pitanje – kako će se ponašati u kolektivu? Upravo je zbog toga Niko uključen u grupne terapije pripreme za školu zajedno sa svojim vršnjacima.

Njegova nam je majka poslala i nalaz terapije na kojem piše da Niko ima usvojene sve predvještine za polazak u školu. "Potrebna mu je suradnja i komunikacija s vršnjacima kako bi razvijao svoje komunikacijske, ali i socio emocionalne kompetencije", stoji u nalazu.

Terapeuti koji su pisali nalaz također su zaključili da je Niko samostalan, da usmjeren na terapeuta i da strpljivo prati upute za vrijeme terapije koja traje 45 minuta, odnosno jednako dugo kao i jedan školski sat.  

Grad nije odgovorio na pitanje kako će dijete doći do škole

"To je apsolutni apsurd, ja se ne mogu načuditi tome da su oni nas poslali u Hrvatski Leskovac, znajući za sve ostale obaveze koje on ima, jer on svaki dan ima neki vid terapije. U šoku sam", ogorčena je Granatir.

Index je poslao upit Gradu u kojem smo pitali zbog čega je Niko Granatir upisan u OŠ Hrvatski Leskovac i zar stvarno nije postojala ni jedna bliža škola koja ga je mogla primiti. Također smo ih pitali ima li Grad organiziran prijevoz za djecu s posebnim potrebama koja su upisana u školu daleko od mjesta stanovanja, no odgovor na to pitanje nismo dobili.

Što kažu u Gradu?

"Ako je doneseno rješenje o potrebi pohađanja posebnog razrednog odjela, to je zato što su stručnjaci iz povjerenstava procijenili da dijete nije u mogućnosti nastavni proces pratiti u redovnom razrednom odjelu. Stoga se izdaje rješenje o pohađanju posebnog razrednog odjela u školi koja ima ustrojen posebni razredni odjel za takvu vrstu nastave.

OŠ Hrvatski Leskovac u procesu je ishođenja suglasnosti ministarstva za ustroj posebnog razrednog odjela i zapošljavanje stručnjaka za novu školsku godinu, a radovi na uređenju učionice već su u tijeku", odgovorili su iz Grada.

Iz Grada i iz OŠ Kustošija su nam objasnili kako je ta škola obavila procjenu psihofizičkog stanja djeteta te da su "temeljem dostavljene liječničke dokumentacije uputili prijedlog o primjerenom obliku školovanja Stručnom povjerenstvu Ureda za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta".

"Stručno povjerenstvo Ureda razmatra prijedlog škole te Ured potom donosi eventualno rješenje o odgodi, privremenom oslobađanju od upisa ili utvrđivanju primjerenog programa odgoja i obrazovanja. U ovom konkretnom slučaju Stručno povjerenstvo Ureda razmotrilo je prijedlog škole te je Ured u svibnju donio rješenje o primjerenom programu u drugoj školi, sukladno čl. 8, st. 5 Pravilnika", navode.

"Svjesni smo potrebe za ustrojem novih posebnih razrednih odjela"

Grad smo pitali i može li se obitelj Granatir žaliti na ovu odluku te postoji li šansa da se Niko ipak upiše u školu koja je bliža njegovom mjestu stanovanja, no ni na njega nismo dobili odgovor. Iz onoga što smo dobili može se iščitati da su za ovu godinu kapaciteti posebnih razreda već popunjeni i da se neće širiti prije sljedeće školske godine.

"Ove školske godine u Gradu Zagrebu ustrojeno je 78 posebnih razrednih odjela/skupina, u 30 osnovnih škola, za nešto više od 400 učenika s teškoćama. Svjesni smo potrebe za ustrojem novih posebnih razrednih odjela, posebice u zapadnom dijelu Grada. Sukladno zakonu, trenutno je u tijeku usuglašavanje ustroja razrednih odjela sa školama za sljedeću školsku godinu.

U sklopu tog usuglašavanja utvrdit ćemo potencijalne nove posebne razredne odjele na zapadu grada. Njihovo otvaranje mora odobriti Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, a Ured će, ako ih Ministarstvo odobri, izmjenom rješenja osigurati posebni razredni odjel bliže mjestu stanovanja", kažu iz Grada.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.