KULTURA ispijanja kave u Hrvatskoj ima dugu tradiciju. No iako se taj popularni napitak često konzumira, u Hrvatskoj je dosad malo toga napravljeno kako bi se razvili novi proizvodi od kave.
Tu su prazninu uočili i odlučili popuniti Domagoj Trusić iz Matulja i Nikola Žiganto iz Opatije, koji su prije tri godine pokrenuli Hug&Punch, projekt koji u Matuljima kod Opatije objedinjuje edukaciju o kavi, razvoj proizvoda od kave i njihovu prodaju. I Trusić i Žiganto, koji je direktor tvrtke, strastveni su ljubitelji kave, a za projekt su se odlučili, kaže Trusić, kako bi podigli svijest o kavi i poboljšali kulturu njezinog konzumiranja.
U Hrvatskoj postoje tri različite kulture kave
"Cilj nam je potaknuti ljude da stvarno uživaju u kavi. U Hrvatskoj postoje tri različite kulture kave - ibrik, koji dolazi s istoka, espresso, koji nam je došao iz Italije, i filter kava, koja je došla iz Austrije. To su zapravo tri različite šalice kave. No u Hrvatskoj je kava banalizirana i ne posvećuje se dovoljno pozornosti onom što pijemo. Zato smo odlučili dati svoj doprinos kulturi kave u Hrvatskoj", objašnjava za Index 44-godišnji Trusić.
Dodaje kako je u nas uobičajeno da se u kavu stavlja puno šećera. To je, međutim, pogrešno jer bi prava kava, ističe naš sugovornik, trebala biti dobrog okusa i bez šećera.
"Većina ljudi zapravo stavlja u šalicu kave puno šećera kako bi zamaglila neku grešku u okusu, bilo da je riječ o lošem zrnu kave ili lošem aparatu. Osim što je nezdravo to je i pogrešno jer kava mora imati dobar okus i bez šećera", napominje Trusić.
Kava ima puno aroma
Trusić je certificirani edukator i trener za kavu koji se tim poslom bavi već 13 godina. Posljednjih godina radi u edukativnom centru Hug&Punch u Matuljima. Kako posjeduje licencu koju mu je izdao Speciality Coffee Association, njegova predavanja o kavi slušaju polaznici iz Hrvatske i ostalih zemalja regije - od Slovenije do Sjeverne Makedonije.
"Jedan smo od četiri takva edukativna centra za kavu u Europi", hvali se Trusić.
Baš kao i vino, kava, kaže naš sugovornik, ima velik potencijal aroma. No dok se o proizvodima od vina i somelijerima priča i piše, stručnjaci za kavu slabo su prisutni u javnosti, odnosno više su "zatvoreni" u edukativne centre i praktikume u kojima predaju zainteresiranoj publici.
"Kava ima svoje zakonitosti, kompleksna je kao i vino. Postoje tri kvalitete kave - niža, komercijalna i viša, specialty kava. Sve kave s kojima ovdje radimo spadaju u kategoriju specialty kava. Od njih smo u Hug&Punchu razvili tri mješavine kroz koje prezentiramo svijet kave", napominje Trusić.
Konzultantske usluge o kavi
Od kave se, kaže naš sugovornik, mogu pripremati i kokteli, a koristi se i u jelima. Iako u Hrvatskoj, dodaje, dominira kava uvezena iz Brazila, u Hug&Punchu rade sa svim arabikama, kavom iz ekvatorijalnog pojasa, koju uvoze uglavnom iz Indije i Etiopije te Hondurasa. Ta kava, ističe Trusić, ima najbolje karakteristike.
Osim edukacije o kavi, koja traje od jednog do tri dana, u Hug&Punchu se bave i pružanjem konzultantskih usluga o kavi, kao i proizvodnjom vlastite kave te njenom distribucijom. Kupci njihovih proizvoda uglavnom su hoteli i ugostiteljski objekti, dok pojedincima, ističe Trusić, kavu prodaju samo preko web shopa. Posebno su ponosni na svoju tailor made kavu koju rade po narudžbi. U planu im je i skoro otvaranje ugostiteljskog objekta u Zagrebu.
Korona mijenja navike potrošača i u konzumiranju kave
Koronakriza se negativno odrazila i na posao s kavom. Edukacije o kavi su se, ističe Trusić, prorijedile jer se nije moglo putovati ili su se ljudi koji putuju suočili s brojnim restrikcijama u putovanju. Ipak, smatra naš sugovornik, koronakriza bi na kraju mogla donijeti promjene i u kulturi ispijanja kave.
"Koronakriza je već promijenila potrošačke navike, ljudi već sada jako paze što konzumiraju, dok se ugostitelji suočavaju s padom prometa. Možda će to biti poticaj da kao društvo počnemo paziti što pijemo i da se okrenemo proizvodima više kvalitete, pa tako i kvalitetnijoj kavi", zaključuje Trusić.
Naš sugovornik budućnost vidi u daljnjem razvoju poslovanja s kavom. Hrvatska je, ocjenjuje, zemlja u kojoj je kava jako popularna i to se neće promijeniti. No smatra da treba poraditi na kvaliteti kave koju konzumiramo.