JAMNICA je predstavila svoj novi proizvod - Jana Luna Plena, koju reklamira kao posebno izdanje negazirane prirodne mineralne vode napunjene za vrijeme punog Mjeseca. Ova će voda biti dostupna u ponudi u oko 40 restorana u Hrvatskoj.
Mjesec kao inspiracija
U promotivnom tekstu, objavljenom na nekoliko portala, Jana je tako poručila kako Mjesec ima nevjerojatan utjecaj na cjelokupni život na Zemlji, djelujući na plimu i oseku, ali i na ljude, s obzirom na to da se organizam odraslih ljudi sastoji od 60 posto vode. Napisali su kako se vjeruje da Mjesečeva energija utječe na naše emocionalno i duhovno stanje.
Navodi se tu više i o punom Mjesecu, koji je bio "inspiracija za novi, ekskluzivni proizvod u Jamničinom asortimanu".
"Janin izvor nalazi se u netaknutoj prirodi Žumberka. Izvire iz dubine od 800 metara, što je ujedno i najdublji izvor u našoj regiji. Najvišu razinu klasifikacije, jer pripada prirodnim mineralnim vodama, zaslužila je svojim stalnim stabilnim mineralnim sastavom, kao i svojom kvalitetom, što je više puta potvrđeno svjetski priznatim certifikatom Monde Selection.
Jana Luna Plena zadržala je sve odlike Jane, a inovaciju, uz period u kojem smo je punili, predstavlja moderno dizajnirana etiketa na kojoj se nalazi Mjesec koji svijetli u mraku", kazala je na predstavljanju Sandy Lovković, direktorica razvoja i istraživanja u Jamnici plus.
Na predstavljanju je sudjelovao, kako vidimo, i astronom Korado Korlević iz Zvjezdarnice Višnjan, koji je govorio o specifičnostima punog Mjeseca s astronomskog gledišta, a bilo je tu i ostalih više do manje znanih ličnosti iz hrvatskog javnog života.
Pozivaju se na istraživanja
Iako se nigdje konkretno, crno na bijelo, ne navodi kako je ta voda bolja od one obične, jasno je kako se kupca navodi na pomisao da je baš ta voda koja se puni za punog Mjeseca u određenom smislu posebna. U prilog takvom dojmu idu i natpisi na stranici Jana Luna Plena.
"Za vrijeme punog Mjeseca oslobađa se najviša razina Mjesečeve energije. Ona utječe na prirodne pojave na Zemlji, ali i na naše emocionalno i duhovno stanje", riječi su koje jednim dijelom u znanstvenom smislu ne zvuče nelogično. "Ljudi stoljećima koriste snagu Mjeseca kako bi duhovnim tehnikama osvježili um i tijelo", piše.
"Jana LUNA PLENA punjena je ekskluzivno za vrijeme punog Mjeseca kada Mjesec najsnažnije obasjava Zemlju i šalje najviše energije", također se navodi na stranici.
Posebno su sporne ove izjave:
"Istraživanja su pokazala da voda ima obilježja žive materije jer prikuplja velike količine informacija iz svoje okoline putem energije". "Može apsorbirati energiju naših misli, namjera, čak i astroloških događaja."
Jamnicu smo pitali o kojim se istraživanjima tu radi, zamolivši ih i da nas upute linkovima na njih. Odgovor do zaključenja ovog teksta od Jamnice nismo dobili.
Emoto tvrdio da voda mijenja molekularnu strukturu zahvaljujući našim emocijama
Inače, nije Hrvatska jedina zemlja gdje se vodi pridaju čudesna svojstva. Poznat je slučaj japanskog pseudoznanstvenika Masarua Emota, autora knjige Poruke skrivene u vodi. Za njega se govorilo kako je laboratorijski dokazao da riječi i emocije koje upućujemo drugima izazivaju promjene u molekularnoj strukturi vode.
Nešto sasvim drugačije, između ostalih, dokazao je za Irish Times biokemičar William Reville.
"Emoto tvrdi da ljudski govor ili misli imaju dramatične učinke na vodu. Tvrdi da će, prema prirodi govora ili mislima usmjerenima na vodu, kada se voda zamrzne, njeni kristali biti 'lijepi' ili 'ružni', ovisno o tome jesu li misli bile pozitivne ili negativne", piše Reville.
"Vrlo je malo vjerojatno da iza Emotovih tvrdnji stoji bilo kakva stvarnost. Studija iza ovih tvrdnji nije pokazala nikakav učinak. Također, fenomen koji opisuje nikada nije objavljen u recenziranom znanstvenom časopisu, što gotovo sigurno znači da se učinak ne može dokazati u kontroliranim uvjetima.
Za takve stvari uvijek postoji publika. Neki ljudi samo žele vjerovati u čudne pojave. Emotovi sljedbenici također će vjerojatno biti zainteresirani za new age fenomene poput čakri, izvantjelesnih iskustava i prošlih života", napisao je.
Fizičar Horvatić: Treba biti jako oprezan pri bilo kakvom davanju nadnaravnih osobina vodi za piće
Na ovu temu smo popričali s izv. prof. dr. sc. Davorom Horvatićem sa Zavoda za teorijsku fiziku čestica i polja Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu. Horvatić je svojedobno istupao i oko navodno čarobne boce slovenskog proizvođača Flaška.
Naime, radilo se tu o boci slovenskog proizvođača koja se prodavala po cijeni od 200 kuna. Ova boca je predstavljena riječima da "vraća vodu u oblik kakav je imala na izvoru". Horvatić je tada govorio kako se samo koristi rječnik kvantne fizike da bi se iskoristilo neznanje ljudi.
Slično mišljenje ima i o ovom Janinom proizvodu. Zanimalo nas je mogu li različite faze Mjeseca utjecati na svojstva vode, odnosno može li voda prikupljena za vrijeme punog Mjeseca imati drugačija kemijska ili fizikalna svojstva od one uzete u neko drugo vrijeme.
"Treba biti jako oprezan pri bilo kakvom davanju nadnaravnih osobina vodi za piće. Voda koja se pakira za prodaju mora biti zdravstveno ispravna (mikrobiološka ispravnost i mineralni sastav vode).
E sad, možemo reći da ima nekog smisla taj utjecaj gravitacijske sile, kroz eventualnu dinamiku unutar podzemnih spremnika, da se možda mijenja mineralni sastav. To bi trebalo provjeriti, analizirati uzorak vode ove Jane s onom uzetom dok je npr. mladi Mjesec", rekao je.
"Ljudi vole jednostavna placebo rješenja"
Podsjetio je na dr. Masarua Emota.
"On je govorio da ljudska svijest utječe na molekularnu strukturu vode. Znanstveni pokusi su pokazali da je to prevara i da svijest nema utjecaj na vodu. To su neznanstvene discipline, ali spadaju u folklor koji u toj industriji okreće veliki profit.
Pored totalno nekorisnih proizvoda imamo i regularne, poput vitamina, i ljude koji ih uzimaju izvan mjere i kad im ne trebaju. To je ono što zovemo 'skupom mokraćom', a organizam ih ne treba i izbaci sve van.
Ljudi vole takva jednostavna placebo rješenja. Imamo ljude koji se žele riješiti loših navika, pa se uvjeravaju da na taj način poništavaju štetu. Takva je jednostavno ljudska priroda", objasnio je.
"Ovo je obmana, sramota za ozbiljnu kompaniju"
Zasmetale su mu tvrdnje na stranicama Jane, primarno oko "apsorpcije energije naših misli, namjera, čak i astroloških događaja", kao i teza da su "istraživanja pokazala da voda ima obilježja žive materije jer prikuplja velike količine informacija iz svoje okoline putem energije".
"E to je obmana. O gravitaciji možemo razgovarati, ali ovo je prevara. Ovdje se koriste znanstveno nedokazane stvari i to je apsolutno obmanjivanje. To je sramota za ozbiljnu kompaniju koja se izgradila na temelju jedne od najkvalitetnijih voda u Europi.
Voda je zanimljiva molekula s aspekta fizike, ali ova rečenica da putem energije skuplja informacije?! To je sramota. Apsolutna sramota. Jana je nekoć u kampanjama koristila naše vrhunske znanstvenike. Sad je pala toliko nisko da se reklamira neistinitim i neznanstvenim stvarima", govori.
"Jednostavno koriste placebo efekt. To vam je kao kad vam netko kažete da uživa u vinu i hvali vam da je najbolje koje je ikad pio jer ste mu rekli da ste butelju platili 300 kuna, a u stvarnosti košta 30 kn.
No meni je nevjerojatno da ovakav marketing koristi kompanija s tolikim ugledom, iskreno se nadam da ljudi nisu tolike naivčine", objasnio je Horvatić.
Nutricionist Bashota: Kampanja me iskreno nasmijala
Pitali smo za mišljenje i konzultanta za nutricionizam savjetovališta za prehranu Nutricionizam.hr, Luku Bashotu.
"Voda kao voda. Samim time je izvrsna za konzumaciju. Ali ako je usporedimo s ostalim proizvodima, ne vidim razliku, osim u brendingu.
A sama kampanja me iskreno nasmijala. Nakon početnog smijeha stiglo je razočaranje da se jedan lider na tržištu koristi takvom bajkom u svrhu predstavljanja premium proizvoda. Podsjetilo me na kristale u staklenim bocama koje Gwyneth Paltrow prodaje u svrhu produhovljene konzumacije tekućine", govori Bashota.
Što se tiče usporedbe s običnom vodom Jane, rekao je da je razlika samo u etiketi i, kako pretpostavlja, cijeni.
"Ako ova Jana dolazi s istog izvora kao i 'obična', a za pakiranje se koristi isti tehnološki postupak, onda nema apsolutno nikakve razlike. Što zapravo i sami priznaju na kraju svojeg sponzoriranog teksta: "Uz novo, Mjesečevo ruho Jane, ono što ostaje nepromijenjeno su svježina, idealan mineralni sastav i beskompromisna kvaliteta", dodao je.
"Ovo je štetan marketing"
Ne misli da se radi o dobrom marketingu.
"Smatram ga štetnim jer koristi lakovjernost dijela potrošača te ih navodi na pogrešne zaključke, u ovom slučaju da je voda koja izvire pod punim Mjesecom kvalitetnija i bolja u odnosu na 'običnu'. Priča o punom Mjesecu je simpatična, ali je neutemeljena. Što je sljedeće? Voda za svaki pojedini horoskopski znak?
Kako je Jana možda i najjači brend izvorske vode u Hrvatskoj, vjerujem da su mogli doći do bolje ideje za plasman premium proizvoda. Na ovaj način dodatno se narušava već narušeno povjerenje prema prehrambenoj industriji i nutricionizmu koji se temelje na znanosti i provjerenim informacijama.
Razumijem pritisak marketinga i potrebu za povećanjem prodaje. Ali ako jedan lider poput Jane prodaje ovakvu priču, što možemo očekivati od manjih proizvođača prehrambenih artikala koji traže svoj prostor na tržištu?" zapitao se nutricionist Bashota.
Biološka psihologinja Hromatko: Nema dokaza da Mjesečeve mijene utječu na emocije
Dr. sc. Ivana Hromatko, predstojnica Katedre za biološku psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, govori nam kako nema ozbiljnih znanstvenih dokaza da bi Mjesečeve mijene mogle utjecati na emocionalno stanje ili ponašanje ljudi.
"Razlog tome nije nedostatak istraživanja, dapače. Provedene su mnoge studije, neke na impresivno velikim uzorcima, s ciljem detekcije utjecaja Mjesečevih mijena na primjerice agresivnost, razdražljivost, razne mjere mentalnog zdravlja (anksioznost, depresivnost, suicidalnost), no korelacije između faza Mjeseca i broja prijavljenih epizoda jednostavno nisu uočene.
Jedino područje ljudskog funkcioniranja u kojem je nekolicina istraživanja pronašla malen učinak (ali važno je reći da taj učinak nije uspješno repliciran u drugim istraživanjima!) je područje spavanja.
Prema rezultatima tih malobrojnih istraživanja u kojima korelacija jest pronađena, postoji mogućnost da u noćima punog Mjeseca ljudima treba nešto malo više vremena da zaspu i da nakon toga nešto kraće vrijeme provedu u tzv. dubokim fazama spavanja. Ako postoji, to i nije neki pozitivan efekt punog Mjeseca, zar ne?" rekla je ona.
"Nismo koralji"
Nastavila je dalje na istu temu.
"Da ne bi bilo zabune, u prirodi postoje tzv. cirkalunarni biološki ritmovi, to jest ritmovi koji otprilike prate taj 29-dnevni ritam (ne treba ih pomiješati s bioritmovima, koji također spadaju u sferu pseudoznanosti!) i koji su kod većine organizama vezani uz reproduktivne cikluse.
Menstrualni ciklus kod žena je očigledan primjer ovakvog ritma – ali ne, ni on nije vezan uz Mjesečeve mijene, suprotno onome što neke inačice njegovog naziva sugeriraju.
Među biološke ritmove spadaju i cirkadijurni ritmovi, dakle izmjene koje se događaju unutar otprilike jednog dana, a najpoznatiji je svakako izmjena budnosti i spavanja (iako cikličke promjene postoje i u disanju, pulsu, izlučivanju hormona, tjelesnoj temperaturi, metabolizmu, motoričkoj aktivnosti, kognitivnom funkcioniranju itd.)
Reguliraju ih naši unutarnji satovi, a neki od tih unutarnjih satova jesu pod utjecajem vanjskih faktora, poput izmjene svjetla i tame, koji ih podešavaju. Da smo kojim slučajem koralji, glavni podešivač našeg unutarnjeg sata bile bi upravo izmjene u količini svjetla koju baca Mjesec na površinu mora. No nismo", kazala je.
"Mentalna plima i oseka? Iluzorna korelacija"
Dodaje da ideja kako nebeska tijela nekim mističnim putevima utječu na naše ponašanje nije nova i može se naći u različitim kulturama i povijesnim zapisima.
"Aristotel joj je čak pokušao dati znanstveno objašnjenje u činjenici da se ljudsko tijelo dobrim dijelom sastoji od vode, pa bi Mjesec mogao uzrokovati te, slikovito rečeno, mentalne plime i oseke.
No, po svemu sudeći, radi se samo o tzv. iluzornoj (prividnoj) korelaciji. Ljudski mozak je 'programiran' da uočava i interpretira obrasce. Taj 'program' je proizvod naše evolucijske povijesti, a zaključci koje na taj način donosimo su u velikom broju svakodnevnih situacija dovoljno dobri.
Međutim, u potrazi za znanstveno točnim objašnjenjima složenih problema, ovi naši kognitivni prečaci jednostavno nisu valjani instrumenti", objasnila je.
O "apsorpciji energije naših misli"
Govorimo joj kako na stranicama Jane piše da Mjesec može "apsorbirati energiju naših misli, namjera, čak i astroloških događaja". Što misli o toj tezi apsorpcije energije naših misli?
"Rado bih je testirala. Ne znam doduše što je 'energija naših misli', ali znam kako se mjeri amplituda moždanih valova različitih frekvencija, pa ako se nađe zainteresirani sponzor, možemo na Odsjeku za psihologiju provjeriti utječe li voda sakupljena za vrijeme punog Mjeseca na njih", našalila se Ivana Hromatko.
Psihologinja Tonković: Pseudoznanstvene tvrdnje nude jednostavna rješenja
Popričali smo i s njezinom kolegicom, dr. sc. Mirjanom Tonković s Katedre za eksperimentalnu psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Zanimalo nas je zašto se vjeruje u takve pseudoznanstvene tvrdnje.
"Ljudi vjeruju u pseudoznanstvene tvrdnje ovog tipa jer one nude jednostavna rješenja. Zar ne bi bilo odlično da vodom koja je punjena u boce za punog Mjeseca možemo riješiti, recimo, neke zdravstvene probleme?
Ili da nam takva voda može pomoći da se osjećamo bolje? Većina pseudoznanstvenih ideja i vjerovanja nudi upravo takve jednostavne odgovore na pitanja koja ljude oduvijek muče", objasnila je.
Povukla je paralelu s astrologijom.
"Recimo, astrologija nudi da vam predvidi kakav će vam biti sljedeći tjedan, mjesec ili godina u ljubavnom, financijskom ili zdravstvenom smislu, a tko ne bi htio znati što ga čeka u budućnosti?" rekla je.
"Ne radi se o manjem povjerenju u znanost"
Ističe da vjerovanje u takve tvrdnje nije nužno znak manjeg povjerenja u znanost koliko nerazlikovanja znanosti od ne-znanosti.
"Da biste mogli razlikovati znanost od pseudoznanosti, morate imati neku razinu znanstvene pismenosti i sklonost kritičkom razmišljanju.
Ako je nema, onda se tvrdnje o punom Mjesecu koji utječe na kvalitetu vode mogu učiniti mogućima. Kada se to kombinira s našom željom da nam bude bolje, da budemo sretni i zdravi, onda ovakve reklamne kampanje mogu pasti na plodno tlo kod nekih ljudi i valjda povećati prodaju", zaključila je Tonković.
Postoje zakoni koji reguliraju ovakve stvari
Što se tiče zakonodavnog dijela priče, Hrvatska ima Zakon o zaštiti potrošača, ali i Zakon o nedopuštenom oglašavanju.
"Zavaravajuće oglašavanje je bilo koje oglašavanje koje na bilo koji način, uključujući njegovo predstavljanje, dovodi u zabludu ili je vjerojatno da će dovesti u zabludu osobe kojima je upućeno ili do kojih dopire pa je vjerojatno da će zbog toga utjecati na njihovo ekonomsko ponašanje", piše između ostalog u ovom Zakonu.
Predsjednik Udruge Potrošač Igor Vujović rekao nam je kako postoji i službeni kodeks časti pri Hrvatskoj udruzi reklamnih agencija.
"Oni imaju kodeks koji se bavi upravo time. Kad se miješa reklamiranje s ljudskim dostojanstvom i moralnim načelima, onda se automatski saziva sud časti te se kažnjava tvrtka koja je pustila tu reklamu", govori.
"Stoga se ne može baš reklamirati bilo što. Kod nas se doista događa da su reklame obmanjujuće. No i ovaj sud časti ne djeluje sam po sebi, nego po prijavi. A kod nas građani i potrošači ne prijavljuju. Mi smo kao udruga u pet slučajeva reagirali, svih pet puta firma je sankcionirana", dodaje.
"Ako uzmete deset reklama, šest će ih biti obmanjujuće, od jumbo plakata do televizija, novina ili radija. No kreatori sadržaja ne misle da su prevaranti, oni jednostavno pecaju. Na potrošačima je hoće li vjerovati, ali kako sam rekao, naši građani rijetko kad prijavljuju takvo nešto", zaključio je Vujović.