DIO intervjua iz dokumentarnog filma Francesco, u kojem je papa pozvao na stvaranje zakonskog okvira za gej osobe te rekao kako oni "imaju pravo na obitelj"', izazvao je veliko zanimanje diljem svijeta, ali i opravdanja radikalnih katolika, poput hrvatskog Vice Batarela, koji je poručio: "Privatno mišljenje je privatno mišljenje, čak i od pape, ali jedino crkveni nauk obavezuje vjernike katolike". Hrvatska biskupska konferencija još se nije službeno oglasila pa smo nazvali njihovog glasnogovornika da saznamo što misle o cijeloj situaciji.
Papa rekao da gej osobe imaju pravo na obitelj i zakonsku regulaciju
Podsjetimo, u dokumentarnom filmu autora Evgenija Afinevskija, koji je nedavno premijerno prikazan u Rimu, papa je u jednom intervjuu rekao kako gej osobe imaju pravo na obitelj. Papa Franjo u intervjuu meksičkoj novinarki Valentini Alazraki počeo je pričati kako su ga na jednom letu pitali o integraciji LGBT osoba unutar obitelji te je bio ljut jer ga je jedan medij krivo prenio. Potom je nastavio:
"Rekao sam da homoseksualne osobe imaju pravo biti u obitelji. Osobe koje imaju homoseksualne sklonosti. I roditelji imaju pravo priznati svoje sinove homoseksualce ili kćeri lezbijke. Ne može se nikoga izbaciti iz obitelji", rekao je papa Franjo. Ovaj dio objavila je katolička televizija Laudato TV.
Papa Franjo je potom rekao nešto i o zakonskoj regulativi.
"Potrebno je da napravimo zakon o građanskoj bračnoj zajednici. Tako bi oni bili pravno pokriveni. Ja se zalažem za to", dodao je papa Franjo izjasnivši se tako za životno partnerstvo gej osoba, što je do sada neviđen stav unutar Katoličke crkve. Taj isječak objavljen je na You Tubeu.
Papine izjave koje se odnose na prava LGBT osoba dio su intervjua koji je u lipnju prošle godine napravila meksička novinarka Valentina Alazraki, a objavila Televisa. Papini komentari vezani za civilnu zajednicu LGBT osoba tada nisu objavljeni, javila je Catholic News Agency.
HBK: Svi komentiraju film, a nitko ga nije vidio
Što o svemu misli Hrvatska biskupska konferencija, pitali smo njihovog glasnogovornika Zvonimira Ancića.
"Svi komentiraju film, a nitko ga nije vidio. Meni je to problem", rekao je Ancić za Index te dodao kako su ono o čemu mediji pišu tek isječci iz intervjua meksičkoj novinarki. Ancić je naglasio kako je važno razumjeti kontekst unutar kojeg su izjave izrečene.
"Jako je važno u kojem je kontekstu nešto rečeno", rekao je Ancić.
Komentirajući rečenice koje su se pojavile u medijima, Ancić je rekao da je, prema onome što su mediji objavili, sve to na tragu katekizma katoličke crkve.
"Papa govori da homoseksualne osobe trebaju biti u svojim obiteljima. Dakle, ako netko ima homoseksualne sklonosti, taj je rođen u nekoj obitelji. I tu papa samo želi skrenuti pozornost na to da se poštuje svaka osoba bez obzira na njenu spolnu orijentaciju, i ako hoćete, naciju, što već sve. A to je sve na tragu katekizma katoličke crkve iz početka devedesetih godina, koji je objavljen za vrijeme pape Ivana Pavla II", rekao je Ancić te dodao da se u tom katekizmu jasno kaže da osobama s homoseksualnim sklonostima treba pristupati s poštovanjem, suosjećanjem i obazrivošću.
HBK: To nije ništa od jučer
"To nije ništa od jučer", zaključio je Ancić.
Kad je pak riječ o drugom dijelu, rekao je da se tu radi samo o pravnoj regulaciji, odnosno načinu na koji će se "takva nekakva zajednica u civilnom pravu možda regulirati".
Na pitanje znači li onda da HBK to podupire, rekao je da se ne radi o podupiranju ili nepodupiranju, već da se iz tih riječi može samo pročitati da papa kaže da se taj dio eventualno rješava civilnim zakonodavstvom.
"Ali, kažem, kad se uzme u kojem kontekstu je to sve papa govorio, mislim da se to može onda puno bolje razumjeti. Žao mi je da se izvlači iz konteksta, jer, ponavljam, nitko film nije vidio", zaključio je.
Nadbiskup Lingua: Papa koristi termin građanske zajednice – istospolno partnerstvo – kako ne bi koristio termin brak
Papin izaslanik u Republici Hrvatskoj, apostolski nuncij nadbiskup Giorgio Lingua, također je komentirao papine izjave, kako je prenijela IKA.
"Prije svega, želim reći da nisam gledao film, stoga mi je poznata samo ona izjava koju su objavili mediji. Želio bih to pročitati, iako je u originalu ova izjava izrečena na španjolskom. Zbog toga ne znam je li prijevod posve točan, ali vjerujem da se dobro razumije što se želi reći: ‘Homoseksualne osobe imaju pravo biti dio obitelji. One su Božja djeca i imaju pravo na obitelj. Nitko ne bi smio biti stavljen po strani ili nesretan zbog toga. Ono što trebamo stvoriti jest zakon oko civilnog suživota. Na taj način bit će zakonski pokriveni. Za to sam se borio’", citirao je mons. Giorgio Lingua.
Nadalje, pojasnio je kako na temelju ove rečenice treba razlikovati dva gledišta.
"Prvo gledište odnosi se na osobe s homoseksualnom orijentacijom, koje imaju pravo na obitelj u smislu da roditelji ne smiju izbaciti iz kuće dijete kad otkriju da ima homoseksualne sklonosti. To je prvo gledište. Drugo gledište odnosi se na mogućnost stvaranja jedne nove obitelji. To papa ne kaže. Dapače, koristi termin građanske zajednice – istospolno partnerstvo – kako ne bi koristio termin brak", istaknuo je mons. Lingua.
Nadbiskup Lingua: Papa je već rekao da zajednicu dviju osoba istog spola nazivamo civilnim partnerstvom
Dodao je kako je to u skladu s onim što je papa više puta rekao.
"Pročitat ću citat iz 2017. u kojem papa navodi: ‘Nazovimo stvari svojim imenom: brak je između muškarca i žene. To je precizan termin. Zajednicu dviju osoba istog spola nazivamo civilnim partnerstvom. Tu jasno prepoznajemo razliku između tih termina. S jedne strane, pravo svakoga da u obitelji bude prihvaćen onakvim kakav jest i, s druge strane, razlikovanje zajednice osoba istog spola i braka.’ Ova je Papina rečenica prema nečijem mišljenju proturječna onome u što je Crkva dosad vjerovala, napose u očitovanju Kongregacije za nauk vjere iz 2003., koja kaže da homoseksualne osobe trebamo poštovati, ali ne možemo prihvatiti homoseksualno ponašanje. Tu je potrebno daljnje proučavanje nakon ove papine izjave. Istina je da svaku osobu treba poštovati. Kad prepoznamo osobe koje imaju takve sklonosti, vidimo da je njihov način iskazivanja afektivnosti drukčiji. Tu je potrebno daljnje proučavanje na području moralne teologije, koje nam treba pojasniti što je moralno ponašanje osobe s homoseksualnim sklonostima. Po mom mišljenju, to treba biti predmet daljnjeg proučavanja. Ni svako ponašanje unutar braka dviju osoba različitog spola nije prihvatljivo", zaključio je mons. Lingua.