Foto: FAH
DVA I pol milijuna eura mogao bi stajati Bosnu i Hercegovinu spor s austrijskom građevinskom tvrtkom Strabag oko gradnje mosta na Savi, koji treba biti sastavni dio autoceste na koridoru V c koji spaja Budimpeštu i Ploče, objavile su u utorak banjolučke "Nezavisne novine" ističući kako se Hrvatska od takvog gubitka zaštitila postigavši izvansudsku nagodbu s Austrijancima.
Strabag je tužio BiH, ali i Hrvatsku, jer mu u zadanom roku nisu osigurani uvjeti za početak izgradnje novog mosta koji bi dvije države spojio preko Save kod Svilaja. Strabag je posao gradnje mosta dobio 2011. na javnom natječaju, jer je ponudio najpovoljniju cijenu od 21 milijun eura. Građevinski radovi nikada nisu počeli jer BiH i Hrvatska kao strane ugovornice Strabagu nisu osigurale potrebnu dokumentaciju u razdoblju od 180 dana, kako je to stajalo u ugovoru, pa je austrijska tvrtka odlučila podnijeti tužbe protiv dvije države odnosno protiv njenih ministarstava prometa odmah po isteku tog roka.
"Spor koji se vodi pred međunarodnim sudom u Den Hagu gubimo sto posto, samo je pitanje na koji iznos će biti presuđeno. Već jedno ročište je održano i sve je ušlo u završnicu. Ključno pitanje je tko je odgovoran za sve to", kazao je neimenovani izvor banjolučkom listu procjenjujući kako će BiH sigurno izgubiti spor pa se nagađa da će na taj način Strabagu biti dosuđena odšteta od 2,5 milijuna eura.
Hrvatska Strabagu ponudila izvansudsku nagodbu
Hrvatska je pak ranije Strabagu ponudila izvansudsku nagodbu i austrijskoj je tvrtki kao odštetu isplatila 535 tisuća eura. U cijeli se slučaj uključilo i Tužiteljstvo BiH, koje istražuje tko je odgovoran za nastalu štetu, a posebice za to jer nije zatraženo produljenje roka za izradu potrebne dokumentacije, što je po ugovoru bilo moguće.
Gradnja mosta kod Svilaja, koji je jedan od ključnih objekata na koridoru V c, financira se kreditima koje osiguravaju Europska investicijska banka (EIB) i Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD), koje inzistiraju na striktnom poštivanju pravila javnih natječaja. Na drugom raspisanom natječaju izabran je zagrebački "Viadukt", no taj je natječaj na inzistiranje investitora poništen uz ocjenu kako su iz nejasnih razloga odbijene jeftinije ponude pa je raspisan i treći, koji je upravo zaključen.
Nakon otvaranja ponuda uspostavilo se kako je najpovoljnija ona što su je dale bosanskohercegovačke tvrtke Integral inžinjering iz Laktaša i Vektor Integra iz Sarajeva, a oni cijeli posao cijene na iznos od oko 23 milijuna eura. Drugoplasirana je ponuda koju su zajednički dali Zagreb Montaža te ŽGP i Euroasfalt iz Sarajeva uz cijenu nešto veću od 26 milijuna eura, dok je zajednička ponuda Viaduta i širokobriješkog Heringa skuplja za oko 500 tisuća eura.