BIVŠA ministrica obrazovanja Blaženka Divjak reagirala je na najavu mogućnosti uvođenja prijemnih ispita za srednje škole. Kaže da je to instant rješenje te da se radi nešto što je lakše umjesto da se radi ono što je pametno. Navela je i neke, kako sama kaže, štetne posljedice.
Njen komentar prenosimo u cijelosti.
"Opet se radi ono što je lakše umjesto ono što je pametno.
Uvođenje masovnih prijemnih ispita u srednje škole je instant rješenje koje se očito široko nekritički prihvaća. Razlog tome je što je previše ljudi u Hrvatskoj sklono raditi ono što je lako, pa svako instant rješenje padne na plodno tlo.
Razlog ovom potezu je „poplava superodlikaša“ u osnovnom školi. Problem je stvaran i štetan.
Dugoročno i jedino smisleno rješenje je sustavna edukacija nastavnika da se kriterijski ocjenjuje temeljem planiranih ishoda iz kurikuluma, te sustavni rad s roditeljima i učenicima da razumiju kriterije i prihvate pošteni odnos prema radu i znanju. Tako je to započeto i planirano u kurikularnoj reformi Škola za život. Ali, da, to je teško, zahtjeva vrijeme i napor i koordinaciju od strane Ministarstva, nastavnika, roditelja, učenika, škola, agencija…
Umjesto toga na sva usta se hvali uvođenje prijemnim ispita i povećanje njihovog utjecaja kod upisa u srednje škole, koji uz neke manje i kratkoročne pozitivne efekte imaju i mnoge štetne posljedice.
Štetne posljedice
Navodim samo neke kako bih otvorila drugi pogled na ovaj potez.
1. Škole samostalno izrađuju testove za upis bez ujednačenih standarda. Tko je u svakoj školi educiran za izradu takvih testova? Kako će se napraviti izbor ishoda koji se provjeravaju? (Radila sam testove za prijemne na fakultet prije uvođenja državne mature i to je težak, odgovoran i vrlo stresan posao za koji je nemoguće unaprijed znati kakve će rezultate dati.)
2. Otvara se novo tržište instrukcija i priprema za prijemne ispite za srednje škole. Osim priprema za maturu bit će pripreme za upise u srednje škole koje će opet plaćati roditelji, naravno oni koji će si to moći priuštiti. Tako će se dodatno povećati jaz između onih čiji roditelji imaju i onih čiji roditelji nemaju novaca.
3. Mogućnost upisa preko reda se povećava, jer se ne zna tko će u svakoj školi kontrolirati postupak, testove, ispravljanje, tajnost itd. Podsjetimo se da je baš državna mature snažan antikorupcijski alat za upise na fakultete i treba se sjetiti kako je to bilo prije uvođenja mature.
4. Učenici se kod upisa izlažu dodatnom stresu koji pored normalnog stresa pred ispit ima i veliku nesigurnost jer ne znaju što će biti na takvom prijemnom ispitu, kako će se ispravljati, a posljedice su dalekosežne.
5. Učitelji u osnovnoj školi će dodatno izgubiti na statusu u društvu jer se prešutno prihvaća da oni zapravo ne znaju ocjenjivati i njihovo vrednovanje rada učenika i povratna informacija gubi na značaju"