Foto: 123rf
EUROPSKA komisija priopćila je da je spremna posredovati nakon odluke Austrije da pred Europskim sudom pravde pokrene postupak protiv Njemačke zbog planiranog uvođenja cestarina za osobna vozila na njemačkim autocestama.
"To je pravno pitanje između Austrije i Njemačke", rekao je glasnogovornik Enrico Brivio.
"Ako bude zatraženo, Komisija je spremna posredovati između dvije članice EU-a kao što smo već radili ranije u prošlosti u prijašnjim pravnim sporovima između zemalja članica EU-a", dodao je.
Njemačka cestarina "za strance"
Austrijski ministar prometa Joerg Leichtfried rekao je u Beču da je otpočetka jasno da će njemačka cestarina biti cestarina za strance i dodao da “Austrija to neće dopustiti”.
On je ustvrdio da je Europska komisija, koja se ranije načelno složila s njemačkim zakonom o cestarinama, “zažmirila na oba oka”, iako je očito da se radi o “čistoj diskriminaciji” ostalih građana Europske unije.
Njemački model cestarina predviđa uvođenje vinjeta za nekoliko vremenskih jedinica. No godišnju vinjetu bi građani Njemačke mogli odbiti od poreza na osobna vozila, čime bi oni bili praktički oslobođeni od plaćanja cestarina, u čemu neke zemlje vide povredu europskih zakona koji ne dopuštaju diskriminaciju građana drugih članica Europske unije.
Uz Austriju, uvođenju cestarina protive se i ostale susjedne zemlje Njemačke poput Nizozemske, Danske ili Luksemburga.
Nizozemsko ministarstvo prometa objavilo je da i Nizozemska razmišlja o tužbi protiv Njemačke, ali će se s time pričekati jer je trenutno aktualno formiranje nove vlade. Osim toga, Den Haag najprije želi vidjeti kako će Beč argumentirati svoju tužbu.
Projekt na meti kritika od početka
Cestarina za osobna vozila je sporna i u Njemačkoj.
Ona se smatra političkim projektom manje stranke demokršćanske Unije CDU/CSU, Kršćansko-socijalne unije (CSU), koja je još uoči izbora 2013. biračima obećala da će uvesti zakon koji će vozače ostalih zemalja natjerati na plaćanje cestarina u Njemačkoj, isto kao što njemački vozači plaćaju u inozemstvu, ali da istodobno njemački vozači neće biti opterećeni.
Ostale parlamentarne stranke su od početka kritizirale ovaj projekt CSU-a sumnjajući u pravnu i ekonomsku održivost.
Socijaldemokratska stranka Njemačke (SPD) sada traži da se čitav projekt, koji je trebao 2019. započeti s primjenom, zaustavi dok Europski sud ne da svoje konačno mišljenje.