Foto: Sibenskiportal.hr
ZATVARANJE ugostiteljskih objekata na Jadranu usred turističke sezone posljednjih godina, pa tako i ove, postala je uobičajena praksa koju provode porezni inspektori Ministarstva financija. Posljednji takav slučaj dogodio se na otoku Zlarinu gdje je Porezna zatvorila pekarnu zbog računa od četiri kune. Uslijed gužve zaposlenica pekare nije na vrijeme uručila račun kupcu, koji je bio zapravo inspektor, što je bilo dovoljno da inspektor zatvore pekaru na pet dana i vlasnike opale po džepu kaznom od pet tisuća kuna.
"To je bilo dovoljno da joj dođe Porezna, zatvori štand na tri dana i napiše kaznu na pet tisuća kuna. Shvaćamo se da zakoni moraju poštivati. Žena je pogriješila što nije izdala račun, makar se radilo o par kuna, ali nije u redu da su joj zatvorili štand jer su turisti prolazili i zgražali se. Vidjeli su štand s voćem koji je zatvoren i oko njega žutu traku. U prvu ruku su pomislili da se nešto grozno dogodilo, a ne da je riječ o prodaji četiri limuna bez računa", kažu stanovnici.
Zatvorili bakici štand jer nije registrirala mali vrt kao OPG
A lani su tako, nastavljaju s pričom, zatvorili štand od jedne starije gospođe koja je došla prodavati ono malo što uzgoji u svom vrtu, ali nije imala registrirani OPG i zato je dobila kaznu.
"Problem je u tome što se ljudi koji nešto malo pokušaju zaraditi u sezoni kažnjavaju kao da su najveći kriminalci", pričaju nam stanovnici Tribunja.
Neki dan su dodaje, zatvorili i jedan ugostiteljski objekat radi 200 kuna viška u blagajni. Da li je tu, kažu, bila riječ o višku od napojnica, što je lako moguće, ili o prodaji bez računa, ne znaju, ali smatraju kako zatvaranje lokala u sezoni nije način.
"Time samo štete ugledu mjesta i od toga na kraju nema nitko koristi. Vlasniku zatvore lokal, a on potom mora platiti kaznu i nema novaca da isplati plaće radnicima kojima je u tom malom mjestu sezona jedini način da nešto zarade i prehrane obitelj. Porezna ne shvaća da tako uništava sve", kažu nam stanovnici.
U razgovoru s djelatnicom jedne trgovine u Orebiću doznajemo kako ih je ove godine Porezna "poštedjela".
"Lani su nam pozatvarali pola mjesta, a ove godine ih nema. Čuli smo kako ministar Lalovac voli Pelješac, čak je rekao da će ovdje doći na par dana pa ne znam je li to razlog što nema inspektora u tolikom broju kao lani. Mi smo malo mjesto, iako smo najveće na Pelješcu i u trenu kad nam se usred sezone pozatvara pola lokala to nikako ne može biti dobro za Orebić kao turističku destinaciju. Turistima nije svejedno kad požele sjesti u neki restoran i dođu, a ono taj restoran obavijen žutom trakom. Trebaju se kazniti oni koji ne poštuju zakone, ali ne na ovaj način koji šteti cijelom našem mjestu", rekla nam je trgovkinja.
Predsjednik Sindikata turizma i usluga Hrvatske Eduard Andrić u razgovoru za Index rekao je da je već lani reagirao na mjere koje provodi Porezna uprava.
Zatvorili šank na trajektu i ostavili turiste 3 sata žedne
"Lani su poreznici zatvorili šank na trajektu za Hvar, a vožnja traje tri sata. Po onoj vrućini turisti nisu mogli dobiti piće pa zar je to način?", pita se Andrić.
Napominje kako mora podržati financijsku inspekciju i provjere plaćanja poreza, ali smatra kako je suludo u sezoni zatvarati objekte koji su od primarnog značaja za turiste. Dodaje kako bi se trebalo kazniti one koji krše zakon, ali da kazne od vlasnika ugostiteljskih objekata trebaju naplatiti nakon sezone te isto tako prolongirati svaki postupak protiv njih dok sezona ne završi.
"Međutim način na koji inspekcija radi i da zbog par kuna napojnice zatvaraju objekte ja ne znam kako to nazvati. Direktno štetimo turizmu, a turist koji je navikao dolazit kod nas ostat će iznenađen kad vidi da mu je recimo, omiljeni lokal zatvoren i bit će nezadovoljan", rekao je Andrić.
Naglašava kako je Hrvatska turistička zemlja koja ima izraženu sezonalnost te da mnogi ugostitelji taj utržak u sezoni praktički dobiju tek kroz 2-3 mjeseca te da je njihovo zatvaranje kontraproduktivno i neprimjereno.
Predlaže da se onima koje se "ulovi" u prekršaju može dati opomena za manji prekršaj dok samo zatvaranje treba izbjeći i nakon isteka sezone pozabavit se takvima.
Komentirajući situaciju u ostalim turističkim zemljama koje su konkurencija Hrvatskoj, ističe kako i kod njih inspekcije postoje, no da nema tako drastičnog kažnjavanja za takvu vrstu prekršaja.
"Ostale turističke zemlje svjesne su da bi zatvaranjem lokala radile štetu svima, a znamo da je zadovoljstvo gosta primarno za turizam. Zato u drugim zemljama nema takvih zatvaranja, a ona nesretna traka Ministarstva financija asocira kao da je netko nekoga ubio, čime se kod turista stječe dojam da smo nesigurna zemlja. Krajnje je vrijeme da vlasti počnu razmišljati kakvu sliku pružamo turistima o Hrvatskoj", zaključio je Andrić.
"Ne smijemo zatvarati lokale usred sezone, to su represivne mjere"
Istog je mišljenja i v.d. predsjednika Udruženja ugostitelja Hrvatske Ivan Bogović koji također kaže da se zakon mora poštivati, sviđao se on nama ili ne, ali način provođenja nadzora je kod nas, tvrdi, najveći problem.
"Zatvaranjem lokala u srcu sezone dajemo sliku nestabilne turističke destinacije koja nije organizirana i uređena i to nam ne donosi nam nikakve rezultate. U masi drugih zakona postoje preventivni i represivni način, a u ovom slučaju provode se samo represivne mjere. Lokale se zatvara radi najmanje nepravilnosti. Zatvaranje bi se trebalo provesti samo u slučaju kad je ugrožena sigurnost gostiju. Dakle ako im je hrana kontaminirana ili su im podovi skliski pa da se neto ozlijedi, samo je tad potrebno zatvaranje, a ne u slučajevima kao kod nas", kaže Bogović.
Smatra da bi se kod ovakvih prekršaja zbog kojih inspekcija i zatvara lokale trebalo prvo ići s mjerom upozorenja. Dodaje kako se kod nas na loš način provodi nadzor.
"Pa ne možete nekog provjeravati u samo jednom trenu ili danu ili samo zahvaljujući jednom računu, Porezna može u razdoblju od 3 ili 6 mjeseci provjeravati nekog i vidjeti koliko vlasnik ugostiteljskog objekta plaća porez. Na taj se način provodi nadzor, a ovo drugo je samo stvaranje neugodne situacije. Tu svi gube od ugostitelja koji plaća kaznu i koji potom ne može platiti radnike, a još se stvara i loša slika u javnosti", rekao je Bogović.
Ističe kako je i velik problem Hrvatske koja provodi fiskalizaciju i time diže visoke standarde, a ne može regulirati napojnicu.
Događa se kaže, da djelatnici lokala znaju imati vrlo velike napojnice, no u trenu kad imaju pun restoran, konobar bi trebao odvojiti napojnicu, no na koji način to regulirati?, pita se.
"Evo to kod nas nije regulirano, a te napojnice automatski dižu promet u blagajni. Isto tako pojavljuje se problem kod reguliranja poreznih stopa, jedan je PDV za hrana koja se konzumira unutar lokala, a jedna za van. Međutim znamo koliko ima nekvalificirane radnika koji rade sezonske poslove. Oni bi sad trebali razumjeti te porezne stope i što je koji porez, kako to pisati na blagajni, međutim to se ne može zahtijevati od ljudi koji nisu kvalificirani", naglasio je Bogović.
Nadzor kroz provjeru PDV-a, a ne kroz jedan tren u lokalu
Dodaje i kako taj problem većinom imaju ugostitelji na Jadranu jer oni na kontinentu uglavnom dugoročno zapošljavaju pa su njihovi radnici educirani o tome.
"Događa se da onoga tko je došao odraditi sezonu ništa ne veže da izda račun. On ne snosi odgovornost jer neće njega kazniti inspekcija, već vlasnika. Evo primjera radi, vlasnik lokala u Vodicama ode u nabavku, a ima studenta npr. iz Slavonije, koji ne izdaje račun, a dođe inspekcija i zatvori mu objekat. Ili recimo netko prodaje sladoled i velika je gužva, a klijent prvo želi svoj sladoled i uzme ga, ostavi novac na pultu i samo ode, a djelatnik koji mu ej prodao sladoled mu ne stigne izdati račun. Ne treba se tu kažnjavati vlasnike zatvaranjem lokala, nego se nadzor može provesti tako da se utvrdi koliko je taj objekat ostvario prometa i platio poreza.
Kroz PDV se kompletno može vidjeti poslovanje nekog objekta, a ne da probleme koje imamo vide stranci i to u vrijeme kad imamo konkurente koji su puno jeftiniji, a gost se ipak odlučio za nas i onda državni aparat zatvori objekat zbog nečeg što je diskutabilno i može ponukati turista koji ne želi vidjeti traku na nekom lokalu, da promjeni destinaciju", zaključio je Bogović.