Što su hiperauti? Bivše zvijezde Formule 1 vraćaju se s novim izazovom

Foto: Profimedia

BIVŠI svjetski prvak u Formuli 1 Jenson Button kaže da je bolji nego ikad dok se priprema za utrkivanje nevjerojatnim hiperautima iduće godine, kad će napuniti 44. Button će voziti Jota Porsche 963 u najvišoj klasi hiperauta u Svjetskom Endurance prvenstvu (WEC), koje uključuje slavnu utrku 24 sata Le Mansa, piše BBC Sport. Button kaže da su strojevi "tehnološki napredniji od bolida Formule 1".

"Mislim da sam još dobar kao i u najboljim danima. Imam dopuštenje supruge. Bolja sam osoba kad vozim", dodaje Englez, koji je 2009. osvojio titulu prvaka Formule 1, a 2016. godine se iz nje umirovio.

"U bolidima F1 tehnologija je izuzetna, vrhunac aerodinamičkog dizajna, i to su najbolje momčadi na svijetu", rekao je Button za BBC Sport. "Ali nisu tako tehnološki napredni kao hiperauti. Oni imaju upute na 38 stranica samo o upravljaču. Ima toliko prekidača, toliko različitih opcija za istu stvar.

Ima se puno toga za naučiti - zapanjujuće je koliko, da ti mozak stane. Treba vremena za priviknuti se. Vrlo je pametno, ali vrlo komplicirano. Treba ti drukčiji tip vozača. Moraš biti vješt na stazi, ali moraš biti i stručnjak u inženjerstvu."

Jenson Button (Profimedia)

Buttonu su 43 godine, ali 44 će navršiti 19. siječnja, prije početka sezone. Veteran je za volanom, sudjelovao je u 306 utrka Formule 1 tijekom 18 godina i pojavljivao se u drugim vozačkim natjecanjima poslije 2016. godine. Među njima je bila i utrka u Le Mansu ove godine, ali ovaj put će se natjecati u cijeloj sezoni od osam utrka diljem Europe, Azije i Amerike.

"Hiperauti izgledaju više cool nego bilo koji drugi", kaže Button. "Da sam crtao automobil kao dječak, izgledao bi kao hiperauto. Znao sam gledati Le Mans 1980-ih. Ta momčadska atmosfera drukčija je nego u F1, gdje ti je momčadski kolega prva osoba koju moraš pobijediti. U utrkama izdržljivosti surađuješ s kolegama kako biste razvili auto koji pobjeđuje."

Pravo vrijeme za obiteljskog čovjeka koji još ima "isti osjećaj"

Buttonova objava dolazi nakon što su utrke sportskih automobila doživjele renesansu. Nekoliko velikih proizvođača vratilo se zahvaljujući nedavnim pravilima o dizajnu koja dopuštaju momčadima da eksperimentiraju s filozofijama o izvedbi, dok druge serije nameću stroga pravila.

Nakon razdoblja u kojem je Toyota bila jedini vrhunski proizvođač u WEC-u, u 2023. su se Porsche, Ferrari i Cadillac pridružili Peugeotu u oživljenom prvenstvu, u kojem je Ferrari šokirao Le Mans pobijedivši nakon 50-godišnjeg odsustva. U sezoni 2024. Alpine, BMW i Lamborghini također kreću s programima hiperauta, a 2025. će im se priključiti i Aston Martin. 

Button će se utrkivati i u američkoj verziji WEC-a - IMSA Sportscar Championshipu - na jednoj utrci, 24 sata Daytone u Floridi krajem siječnja. Vozit će GTP prototip WTR Andretti Acure (Honda).

Button je dodao: "Sve je isto kao kad sam prvi put vozio go-kart kad sam imao osam godina, samo se svega događa više, ali kad poznaješ sustave, sve ti je prirodno. Još nisam sve pohvatao, ali svi mi volimo voziti i još kontroliramo bolid stopalima, rukama i stražnjicom - to se nije promijenilo, samo izgleda drukčije.

Moj sin ima tek četiri godine, a kći samo tri, tako da još ne razumiju. Znaju da se utrkujem automobilima, došli su me podržati na utrci Nascara ranije ove godine i sjedili su u bolidu prije same utrke. Oboje vole automobile, a dugo su daleko od kuće. Ali ponekad putuju sa mnom i to je sjajno, a kad sam doma, doma sam 100 posto."

Vraćaju se mnoga poznata imena iz Formule 1

Nekoliko velikih vozačkih imena povezuje se s povratkom utrkivanju - uključujući četverostrukog prvaka u Formuli 1 Sebastiana Vettela, koji bi vozio Aston Martin od 2025. nakon što je bio njihov vozač u Formuli 1 na kraju karijere.

Mick Schumacher prošlog je mjeseca potpisao za Alpine, za koji će voziti 2024. - njegov otac, sedmerostruki F1 prvak Michael, započeo je trkaću karijeru u sportskim automobilima u legendarnom Sauber-Mercedesu C11. Lamborghini je u utorak objavio svoju punu vozačku postavu, koja uključuje bivše F1 vozače Francuza Romaina Grosjeana i Rusa Danila Kvjata.

"Ne znam što se događa kad navršiš 50 godina, ali trenutačno sam vrlo zadovoljan s tim kakav sam. I dalje sam u najboljem izdanju, odlično se fizički pripremam, a ranije ove godine srušio sam Guinnessov svjetski rekord u reakciji na Batak ploči. Želja je i dalje tu, a to je najvažnije. Pogledajte Fernanda Alonsa, on je dokaz da se može i s 42 ili 43 godine."

Prva utrka FIA WEC sezone 2024. održava se u katarskoj Dohi 1. i 2. ožujka.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.