Koliko Hajduk zarađuje od prodaje dresova i slijedi li suradnja s velikim brendom?

Foto: Dino Stanin/Pixsell

NA NEDAVNO održanoj glavnoj skupštini kluba Hajduk se pohvalio da je u 2023. godini prodao 28.400 dresova. Teško je te brojke usporediti s drugim klubovima u okruženju jer su podaci nepouzdani, ali broj pretplatnika, članova i ukupnog prihoda kluba od marketinških aktivnosti sugerira da je Hajduk i u tom segmentu ispred konkurencije u Hrvatskoj i regiji.

U odnosu na prošlu godinu, ovaj broj predstavlja povećanje od gotovo 40 posto jer je klub u 2022. godini prodao 20.380 dresova. Od dolaska Lukše Jakobušića na mjesto predsjednika kluba Hajduk je u ovom segmentu narastao za nevjerojatnih 463 posto, s obzirom na to da je početna točka bila 5039 prodanih dresova u 2020. godini.

Naravno, najveći utjecaj na rast imao je rezultat kluba, koji ni sada nije na razini povijesnih očekivanja, ali se stvari nesporno odvijaju u tom smjeru u posljednje tri godine. Drugi važan faktor bio je dolazak Marka Livaje u klub na početku 2021. godine. Već u toj godini Hajduk je zabilježio velik skok u broju prodanih dresova, s 12.523 prodana primjerka, od kojih je oko 3000 bilo s Livajinim prezimenom i brojem na leđima.

Treći važan faktor dogodio se u rujnu 2021. godine, a to je bio dolazak Marinke Akrap na mjesto članice Uprave zadužene za marketing, prodaju i odnose s javnošću. Njezina prethodna karijera u Podravci i dm-u, za koje je radila preko 20 godina, govori za sebe. Iskustvo i znanje koje ima pokazali su se neprocjenjivim za Hajduk, iako i ona sama ističe da bi rast koji klub ostvaruje na području marketinga i prodaje bio nemoguć bez rezultatskog uzleta.

Koliko klub zarađuje od prodanih dresova?

Ukupan prihod Hajduka od prodaje dresova u 2023. godini bio je malo preko dva milijuna eura. Za hrvatske uvjete ovaj podatak zvuči pomalo apsurdno, pogotovo ako ga sagledamo u kontekstu toga da je ukupni proračun kluba u ovoj godini bio malo ispod 32 milijuna eura. Dakle, Hajduk je prodajom dresova zaradio više od pet posto svog proračuna.

Dakako, to ne znači da je Hajduk ostvario toliki profit. Od ta dva milijuna eura treba odbiti poreze, troškove prodaje i udio koji u prodajnoj cijeni ima tehnički sponzor kluba, Macron. Koliku točno maržu ili udio u dresovima ima Hajduk, nije javno dostupan podatak jer je to poslovna tajna, regulirana ugovorom s glavnim dobavljačem opreme.

Udio klubova u prodajnoj cijeni dresa ovisi o više faktora, počevši od navijačke baze i same atraktivnosti kluba, ali sam postotak ipak najviše ovisi o tome isplaćuje li tehnički sponzor klubu godišnje neki fiksni iznos i koliki je taj iznos. Ako je sam iznos sponzorstva nešto veći, onda će i postotak od prodaje biti manji te obrnuto.

Hajduk je više naslonjen postotak od prodaje, a vodeći se time da je u ovim odnosima marža klubova prosječno oko 20 posto, možemo zaključiti da bi marža Hajduka trebala biti veća od toga, ali ne veća od 30 posto. Dakle, Hajduk je 2023. godine na prodaji dresova zaradio između 400 i 600 tisuća eura profita.

Pred Upravom kluba je važna odluka

Suradnja Hajduka i Macrona traje još od 2013. godine, kada je ugovor s talijanskim proizvođačem opreme potpisao tadašnji predsjednik kluba Marin Brbić. Macron je jedan od najdugovječnijih partnera i sponzora kluba, ali upitno je hoće li doći do nastavka suradnje nakon što važeći ugovor o tehničkom sponzorstvu istekne u prvoj polovici sljedeće godine.

Nije nikakva tajna da je Hajduk, od kada je zadnji put produžena suradnja, svojim brojkama u prodaji postao vrlo poželjan partner za proizvođače opreme. Sada se razgovori o produžetku suradnje odvijaju u bitno izmijenjenim okolnostima, u korist splitskog kluba, dakako.

Hajduk trenutno razgovara sa svim potencijalnim partnerima, a odluka o novom ili starom tehničkom sponzoru bit će donesena do rođendana kluba sljedeće veljače. Pozitivna strana daljnjeg vezanja uz Macron bila bi stabilnost jer se radi o poznatim poslovnim odnosima, gdje ne bi bilo potrebno razdoblje prilagodbe, upoznavanja i uhodavanja procesa.

Drugi važan faktor je to što Macron za svoje klubove izrađuje individualiziranu opremu i dizajn, što otvara mogućnosti klubu da razvija više proizvoda, poput ovogodišnjeg trećeg, eco-friendly dresa, koji se prodao u 500 primjeraka u prvih sat vremena prodaje, prije nego što je web-shop kluba pao zbog prevelike navale.

Ako se Hajduk veže uz neki veći brend, poput Nikea ili Adidasa, vrlo vjerojatno će izgubiti tu individualnost pristupa jer, koliko god ima velike brojke za naše uvjete, one su i dalje smiješne u odnosu na najveće svjetske klubove, s kojima bi dijelio tehničkog sponzora. S druge strane, vezanje uz veliki brend donosi neke druge benefite.

Osnovni nedostatak suradnje s Macronom je slabo razgranata mreža prodavaonica u kojoj se Hajdukov proizvod može kupiti. Unatoč online trgovini, velik dio proizvoda i dalje se kupuje u fizičkim trgovinama i fan shopovima. Stoga je Hajduk, u sklopu trenutno važeće suradnje, u lošem položaju jer dresove prodaje gotovo isključivo u vlastitim fan shopovima.

Iako postoje planovi da Hajduk otvara sve više svojih fan shopova u Hrvatskoj, to se ne može odraditi dovoljno brzo da bi se uspješno pratio rast interesa. U tom kontekstu nužno se nameće potreba da klub pronađe partnera koji bi ga mogao rasteretiti tog dijela i istovremeno mu pružiti mogućnost brzog širenja proizvoda na brojne lokacije u Hrvatskoj.

Sve navedeno dovodi do zaključka da će Hajduk vjerojatno promijeniti tehničkog sponzora i odlučiti se na suradnju s nekim većim brendom, koliko god je Macron do sada bio dobar partner. Još jedan važan benefit suradnje s većim svjetskim brendom je percepcijski jer, ako su Nike ili Adidas voljni vezati svoj brend uz brend Hajduka, to šalje poruku da je važan igrač na tržištu prepoznao klub kao poželjnog i profitabilnog partnera, što automatski olakšava privlačenje drugih sponzora u budućnosti.

Hajduk se u posljednje tri godine doveo u poziciju da ima jake argumente u razgovorima s potencijalnim partnerima i pred Upravom je vrlo osjetljiva odluka, kojom treba naplatiti tri godine jako dobrog rada i postaviti temelje za daljnji rast kluba na području prodaje i marketinga. Skoro sedam milijuna eura prihoda iz ovog sektora u 2023. godini dovoljno govori o važnosti ove odluke za klub.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.