RODITELJI često kažu: "Moje mi dijete ne želi ništa ispričati o svom danu". Amy Morin, psihoterapeutkinja autorica knjige 13 stvari koje mentalno jaki roditelji ne rade, ističe da je ključno postavljati promišljena, otvorena pitanja koja potiču dijete da razmišlja, dijeli i uči izražavati emocije, piše CNBC.
Takav pristup, objašnjava Morin za CNBC, ne samo da potiče smislen razgovor između roditelja i djece nego i pomaže djeci u razvoju emocionalne svjesnosti, empatije te tzv. mentalnog rasta - sposobnosti da uče iz iskustava i pogrešaka.
Klasično pitanje "Kako je bilo u školi?" često ne vodi daleko. Umjesto toga, Morin preporučuje sedam jednostavnih pitanja koja otvaraju dijalog i pomažu djeci da bolje razumiju sebe i druge.
Ovim pitanjem dijete se potiče da se prisjeti pozitivnih trenutaka. Kod djece koja ne vole školu, fokusiranje na dobre stvari može pomoći u razvijanju optimizma i zahvalnosti. Roditelji mogu i sami dati primjer: "Meni je danas najbolji dio dana bila šetnja za vrijeme pauze. A tebi?".
Morin naglašava da je važno naučiti djecu kako su pogreške dio učenja. Otvoren razgovor o pogreškama smanjuje sram i pomaže im da ih vide kao priliku za rast. "Je li se danas dogodilo nešto što bi sljedeći put napravio/la drugačije?", izdvaja kao primjer.
Ovo pitanje usmjerava pažnju prema drugima i potiče empatiju. Djeca tako uče prepoznati trud, dobrotu i uspjehe svojih vršnjaka. "Prijateljica je zaboravila užinu pa sam podijelio/la svoju s njom", mogao bi biti jedan od odgovora, tvrdi psihoterapeutkinja.
Pitanje pomaže djeci da prepoznaju frustracije bez zadržavanja na njima i potiče ih na razmišljanje o rješenjima. "Da imam čarobni štapić, produžio/la bih vrijeme za likovni", primjer je maštovitog odgovora koji otkriva dječje želje.
Ovakva pitanja razvijaju kod djece osjećaj zajedništva i važnosti dobrote. Kada ih redovito postavljamo, djeca počinju sama tražiti prilike za pomaganje drugima.
Umjesto fokusiranja isključivo na ocjene, ovo pitanje stavlja naglasak na znatiželju i radost učenja. Djeca se tada otvaraju i dijele zanimljivosti koje ih zaista zanimaju.
Morin preporučuje ovo pitanje kako bi roditelji potaknuli djecu da istražuju i izlaze iz svoje zone udobnosti. Cilj nije savršenstvo, već hrabrost i spremnost na učenje. "Postoji li neki klub ili aktivnost koju bi volio/voljela isprobati samo jednom?", ističe psihoterapeutkinja.