Zašto svi ponovno pričaju o jednom od najboljih filmova devedesetih?

Foto: Press

GENERACIJA filmofila koji su odrastali i filmski ukus razvijali tijekom osamdesetih i devedesetih, teško da kultni Sedam Davida Finchera neće uvrstiti među najbolje trilere svih vremena. Štoviše, mnogi će se složiti da je to možda i najbolji triler svih vremena, a rasprava o filmu ovih je dana ponovno aktualna zahvaljujući 4K izdanju filma i kratkotrajnom povratku u kina (nažalost, ne i u Hrvatskoj).  

Iako je prije ovog filma snimao uglavnom reklame i video spotove od kojih mnoge vjerojatno znate (Stingov Englishman in New York, Madonnin Vogue ili Freedom! '90 Georgea Michaela), jedino Fincherovo prijašnje filmsko iskustvo bio je "nesretni" treći nastavak Aliena, zbog kojeg je zamalo odustao od filmske karijere. Naime, tada neiskusni redatelj naivno je pristao snimiti film u uspješnoj franšizi i ubrzo shvatio da je angažiran samo kako bi poslušno odradio sve što mu se naredi. Kao kreativcu, to mu se, sasvim očekivano, nije svidjelo.

"Radije bih umro od raka crijeva nego snimio još jedan film"

Razočarano je izjavio da više nikada neće snimati filmove. Točnije, rekao je: "Radije bih umro od raka crijeva nego snimio još jedan film." Pokazalo se da je to bilo vatreno krštenje i iskustvo iz koje je izvukao važnu lekciju da više nikada nikome ne prepusti kreativnu kontrolu nad onime što radi.

To je svakako jedan od razloga zašto je već njegov drugi film postao remek-djelo koje i danas smatramo jednim od najutjecajnijih filmova svoje generacije. 

Priča prati dva detektiva, starijeg i iskusnog Sommerseta (Morgan Freeman) i ambicioznog i impulzivnog Millsa (Brad Pitt), koji se suočavaju s nizom brutalnih ubojstava povezanih sa sedam smrtnih grijeha. Ubojica, inteligentni i opsjednuti John Doe (Kevin Spacey), koristi svoje žrtve kako bi kaznio ono što smatra njihovim grijesima.

Scenarij Andrewa Kevina Walkera, djelomično inspiriran njegovim životom u New Yorku, mogao je vrlo lako biti još samo jedan otrcani triler kakvih je tijekom osamdesetih, a posebno nakon uspjeha filma Sedam, bilo previše. Upravo su Fincherov mikromenadžment, na video spotovima usavršen stil i zapravo nevjerojatan izbor suradnika rezultirali filmom koji i dan-danas djeluje vizualno impresivno i moderno. 

Vrhunska ekipa o kojoj se dovoljno ne govori

I lako je reći "Fincherov film je remek-djelo", ali kao što je to uvijek slučaj, radi se o timskom radu, a u ovom slučaju radi se o legendarnoj ekipi koja u najgorem slučaju ima "samo" nekoliko nominacija za Oscara. Od montažera Richarda Francisa Brucea, snimatelja Dariusa Khondjija i skladatelja Howarda Shorea, preko set-dizajnera Arthura Maxa i kostimografa Michaela Kaplana pa sve do briljantnog dizajnera Kylea Coopera, koji je osmislio uvodnu špicu uz glazbu kasnijeg višestrukog oskarovca Trenta Reznora. 

Ništa nije bilo prepušteno slučaju i ta predanost se osjeti u svakoj sekundi ovog filma. I upravo to ga izdvaja u moru filmova koji su mu prethodili i onih koji su uslijedili.

Naravno, nisu odmogli ni Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow i Kevin Spacey koji su u tom trenutku bili u savršenoj fazi karijere kada su snimili filmove koji su ih na ovaj ili onaj način obilježili.

Pitt je imao hitove Interview With the Vampire, Legend of the Fall, a iste godine i 12 Monkeys, Morgan Freeman se nije ni stigao oporaviti od serije klasika kao što su Unforgiven i The Shawshank Redemption, a Kevin Spacey baš je hvatao zalet jer nakon Swimming with Sharks, The Usual Suspects i Outbreak, sve se češće govorilo o odličnom karakternom glumcu čiji se svaki novi projekt čeka s nestrpljenjem. 

Upravo su zato i sakrili njegovo ime s uvodne špice. Ideju je predložio Fincher jer svi bi znali da je Spacey ubojica s obzirom na to da se nije pojavio do polovice filma, a isto je predložio i sam glumac tako da se njegovo ime nije spominjalo ni u najavama niti u uvodnoj špici.

Bilo je tu još opcija i svaku od njih teško je povezati s konačnim filmom. Sylvester Stallone i Denzel Washington odbili su ulogu koja je pripala Pittu, Robert Duvall, Gene Hackman i Al Pacino ulogu koja je pripala Freemanu, a Michael Stipe, Val Kilmer i Ned Beatty ulogu koja je pripala Spaceyju. Štoviše, legendarni Ned Beatty je pročitao scenarij i rekao da je to "najveće zlo koje je ikad pročitao".  

Kultni film o kojem se priča 30 godina nakon izlaska

Film je svakako mračan i bavi se zlom kao temom, ali funkcionira na svakoj razini. 

Što se većine gledatelja tiče, radi se o napetom i mračnom, ali predivno snimljenom filmu koji je na površini klasičan triler, ali krije puno toga više jer hrabro izbjegava klišeje i publiku ne tretira poput debila koji ne mogu podnijeti mračan kraj.

U isto je vrijeme i "duboka i kompleksna studija o prirodi dobra i zla, o posljedicama grijeha i o mogućnosti iskupljenja" ili što god kritičari izvukli iz priče. Ipak, sve te kritičarske pretencioznosti na stranu, postavlja dublja pitanja vezana za pravdu, osvetu i opravdanost kažnjavanja zločina zločinom.

Osim toga, film je ostavio dubok trag u kinematografiji i utjecao na mnoge kasnije trilere i kriminalističke drame, a njegovi elementi su postali prepoznatljivi motivi žanra. 

Ukratko, to je film o kojem još uvijek raspravljamo 30 godina kasnije, a novo 4K izdanje i ograničena kino distribucija novim će naraštajima dati priliku da se upoznaju s klasikom koji je pobudio novi interes za žanrom trilera i započeo karijeru jednog od ponajboljih redatelja današnjice. 

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.