Nakon gotovo dva desetljeća, putnici na američkim aerodromima više ne moraju izuvati cipele prilikom sigurnosnih provjera. Ministarstvo domovinske sigurnosti 8. srpnja ukinulo je pravilo uvedeno nakon terorističkih napada, označivši kraj ere bosih nogu na terminalima. Ova naizgled mala promjena mogla bi imati velik kulturni utjecaj i označiti povratak promišljenog stila odijevanja za putovanja, piše Vogue.
Trendseterica Mandy Lee, poznata kao @oldloserinbrooklyn, za Tjedan mode odabrala je Nike Air Rifts, hibrid tenisica i Mary Janes cipela.
"Lako se obuvaju, dovoljno su elegantne da se mogu dotjerati i udobne su za cijeli let", objašnjava Lee. Ako elegantnija obuća sada prolazi kroz sigurnosne kontrole, postavlja se pitanje hoće li i ostatak odjevne kombinacije slijediti taj primjer. Ključno pitanje nije može li se aerodromski stil vratiti glamuru 50-ih i 60-ih, već može li se spojiti s praktičnošću nametnutom nakon 11. rujna.
Tijekom takozvanog "Doba mlažnjaka", od sredine 50-ih do ranih 70-ih, odjeća za aerodrom bila je sinonim za svečanu odjeću. Sam let bio je poseban događaj, a putničkim terminalima dominirali su elegantni kostimi, salonke i raskošne štole.
"Aerodromi su definitivno težili luksuzu, vrhunskoj arhitekturi i signalizirali su ideju napretka i modernog razvoja", kaže Summer Anne Lee, povjesničarka mode. Cijene karata bile su visoke, a letenje ultimativni statusni simbol, što je dodatno potvrđeno modnim editorijalima u časopisima poput Voguea. No, važno je napomenuti da je moda tog doba općenito bila formalnija.
"Ljudi su se tada općenito više dotjerivali kad su izlazili iz kuće", objašnjava Lee. "Tako da, iako možda nisu nosili krznenu štolu do lokalne trgovine, muškarci su i dalje nosili odijela i kravate na bejzbol utakmice."
Formalnost je počela nestajati u dva vala. Prvi je stigao 70-ih s liberalizacijom zračnog putovanja. "Došlo je do veće liberalizacije zračnog putovanja 70-ih jer su avioprijevoznici bili poticani da usvoje konkurentne cijene", kaže Lee. Letenje je postalo dostupnije i manje ekskluzivno, a moda ležernija - traperice su postale svakodnevica, a odijela su zamijenili udobniji materijali.
Drugi, drastičniji val, uslijedio je nakon terorističkih napada 11. rujna 2001. godine. "Nakon 11. rujna, morali ste se djelomično svući da biste prošli sigurnosnu provjeru", ističe Jonathan Square, docent na Parsons School of Design. Uvođenje pravila o skidanju cipela 2006. godine dodatno je potaknulo pragmatičan pristup odijevanju, gdje je udobnost i brzina presvlačenja postala prioritet.
"Nećete nositi Rick Owens Kiss čizme ili Marc Jacobs Kiki čizme, nosit ćete nešto što lako možete skinuti i obuti", dodaje Square.
Unatoč svemu, aerodromi su ostali modna pozornica, osobito za slavne. Tijekom 90-ih i 2000-ih, paparazzi su redovito čekali zvijezde poput Kate Moss ili sestara Olsen kako bi zabilježili njihov "aerodromski look" - naizgled ležeran, ali pomno osmišljen. Stilistica Micaela Erlanger prisjeća se Victorije Beckham koja je 2007. iz aviona izašla u štiklama i uskoj haljini.
"Ranih 2000-ih, slavne osobe su se još uvijek odijevale za paparazze - pomislite na prevelike sunčane naočale, štikle i ‘It’ torbe", kaže ona. Ipak, za većinu putnika, kao i za mnoge slavne, udobnost je prevladala. "Zatim je uslijedio uspon athleisurea, wellness kulture i više sigurnosnih politika, koje su zahtijevale cipele koje se lako obuvaju i skidaju, tkanine otporne na gužvanje i slojeve koje se brzo mogu skinuti", dodaje Erlanger.
Iako se danas putovanja pomno kuriraju za društvene mreže, stvarnost letenja često je neudobna - sjedala su sve manja, a gužve veće. To ostavlja malo prostora za formalnu odjeću. "Budući da je iskustvo letenja postalo neugodnije, ljudi traže načine kako se nositi s tim. To znači da su ljudi manje zabrinuti kako izgledaju kad lete, a više zabrinuti za jednostavno održavanje udobnosti dok to rade", kaže Julian Kheel, osnivač Points Patha.
Stručnjakinja za putovanja Melanie Fish slaže se i ne očekuje povratak formalnog odijevanja. "Na nama je da manje kabine prepune više sjedala učinimo što udobnijima", kaže ona. "A to je teško učiniti u bilo čemu osim u rastezljivim tkaninama i tenisicama."
Današnji putnici, čini se, žele najbolje od oba svijeta. Neudobnost letenja i dalje zahtijeva praktičnost, no utjecaj društvenih mreža probudio je želju za dotjeranim izgledom. Mlađe generacije teže hibridu elegancije i udobnosti. Trendseterica Maggie Klimuszko to opisuje kao odmak od trenirki iz doba pandemije.
"Ljudi se žele osjećati uglađeno i sofisticirano kad putuju, ali nisu spremni žrtvovati udobnost ili lakoću", kaže ona.
Predviđa putnika koji je "udoban, ali i dotjeran", s usklađenim kompletima prtljage i bezvremenskim klasicima. Međutim, Mandy Lee upozorava na moguću protustruju: povratak žrtvovanja udobnosti radi stila.
"Stvarno mislim da je to prirodna progresija utjecaja konzervativizma na industriju: povećanje patnje, u biti", kaže ona. Budućnost stila na aerodromima mogla bi ovisiti o tome koliko smo neudobnosti spremni ponovno podnijeti u ime mode.
Za profesionalce iz modne industrije, aerodromski outfit mora biti multifunkcionalan. "Bilo je vrijeme kada sam letjela ravno u Pariz, ostavila torbe u hotelu, pripremila klijenta i završila na večeri pod Eiffelovim tornjem, sve u roku od dva sata", prisjeća se stilistica Lauren Jeworski.
"Morate biti spremni na udobnost tijekom leta, ali i dalje spremni za brzu tranziciju čim sletite." Iako je gotovo četvrt stoljeća hodanja bosih nogu po hladnim podovima terminala oduzelo letenju dio glamura, ukidanje pravila o izuvanju cipela otvara novu priliku - da se ponovno posvetimo osmišljavanju svog stila za putovanja.