Osjećate li se iziritirano dok listate objave na društvenim mrežama? Ako je odgovor potvrdan, vrlo je vjerojatno da ste žrtva "rage baita", izraza koji je Oxford University Press upravo proglasio svojom riječju godine za 2025. Riječ je o pojmu koji opisuje manipulativne taktike osmišljene za poticanje internetskog angažmana, a njegova se upotreba, prema izdavaču rječnika, utrostručila u posljednjih 12 mjeseci.
Čak i ako niste čuli za sam izraz, gotovo je sigurno da ste mu bili izloženi. Oxford University Press definira "rage bait" kao "internetski sadržaj namjerno osmišljen da izazove bijes ili ogorčenje time što je frustrirajući, provokativan ili uvredljiv". Takav se sadržaj objavljuje s jasnim ciljem - povećati promet na web stranicama ili profilima na društvenim mrežama.
Sličan je svom internetskom rođaku "clickbaitu", gdje se naslov koristi kako bi privukao čitatelje da otvore članak ili video. Međutim, "rage bait" ima specifičniji fokus: namjerno razljutiti ljude. Iako se čini kao nov fenomen, izraz se prvi put pojavio još 2002. godine u jednoj internetskoj grupi, no tek je nedavno postao sveprisutan sleng za privlačenje pažnje na internetu.
@lizarragabooks Replying to @realrichbean Have you ever rage baited online? #ragebait #tiktokslang #sophierain #articulate ♬ original sound - 𝔢 <3
Odabir se temelji na dokazima iz Oxfordovog korpusa od oko 30 milijardi riječi prikupljenih iz vijesti diljem engleskog govornog područja. Tri riječi iz užeg izbora stavljene su na javno glasovanje, čiji su rezultati pomogli jezičnim stručnjacima u donošenju konačne odluke.
"Čak i ako ljudi nikada prije nisu čuli za taj izraz, odmah znaju što znači", rekao je Casper Grathwohl, predsjednik Oxford Languagesa. "I žele razgovarati o tome."
Grathwohl je dodao kako sama činjenica da riječ "rage bait" postoji i bilježi dramatičan porast upotrebe pokazuje da smo sve svjesniji manipulativnih taktika kojima smo izloženi na internetu. "Prije se internet fokusirao na privlačenje naše pažnje izazivanjem znatiželje u zamjenu za klikove, ali sada smo svjedoci dramatičnog pomaka prema utjecanju na naše emocije te na to kako reagiramo", objasnio je.
Grathwohl je istaknuo da pobjednici za 2024. i 2025. godinu dijele sličnu temu. Prošlogodišnja riječ godine, "brain rot" (truljenje mozga), opisivala je mentalnu iscrpljenost uzrokovanu besciljnim skrolanjem po Instagramu ili TikToku.
"Zajedno, oni čine snažan ciklus u kojem bijes potiče angažman, algoritmi ga pojačavaju, a stalna izloženost ostavlja nas mentalno iscrpljenima", rekao je. Među prethodnim riječima godine oksfordskog rječnika nalaze se i danas općepoznati pojmovi poput "selfie", "goblin mode" i "rizz".
@influicity Have you ever noticed how rage bait posts keep popping up in your feed? 🤔 It's a tactic some creators use to boost engagement by sparking strong reactions and heated debates. The more you react, the more their content spreads, gaining visibility and driving up their metrics. While it can drive views and comments, it often spreads negativity, misinformation, and can be quite manipulative. Understanding this strategy helps you recognize and resist the urge to engage. #socialmediamarketing #socialmediamanager #socialmediatips #socialmediastrategy #tiktoktips #socialmediaexpert #ragebait ♬ original sound - Influicity
I drugi veliki rječnici proglasili su svoje riječi godine. Cambridge Dictionary odabrao je izraz "parasocijalni", definirajući ga kao odnos koji osoba osjeća prema slavnoj osobi koju ne poznaje. Kao primjer naveli su golemi interes obožavatelja za zaruke pop zvijezde Taylor Swift i igrača američkog nogometa Travisa Kelceja.
U međuvremenu, Collins Dictionary odlučio se za "vibe coding", pojam koji opisuje umijeće izrade aplikacije ili web stranice opisivanjem željene funkcije umjetnoj inteligenciji, umjesto ručnim pisanjem programskog koda.