MICROSOFT kupuje Activision Blizzard za 68.7 milijardi dolara i to je vijest o kojoj ovih dana pišu svi svjetski mediji. Mnogo je teorija o tome što sve ovo znači, ne samo za Microsoft već i za kupljene kompanije, industriju, igrače, ali i tehnološki napredak u svijetu videoigara.
No, postoji i niz problema s kojima će se Microsoft svakako suočiti, a Polygon je objavio tekst u kojem se osvrnuo na pet najvećih.
Savezna trgovinska komisija i EU
Pripajanja ovakvih razmjera moraju proći kontrolu regulatornih tijela, a u prvom redu to podrazumijeva Saveznu trgovinsku komisiju, Američku komisiju za reguliranje i trgovinu vrijednosnim papirima, Ministarstvo pravosuđa SAD-a i vrlo vjerojatno EU. Iako poslove ovog tipa inače ne opstruiraju, i STK i EU sve su manje skloni ideji megalomanskih kupnji velikih kompanija zbog straha da to u konačnici ne dovede do monopola.
Pitanje je hoće li se Microsoftov potez tretirati kao tehnološka ili zabavna akvizicija. I dok se veliki tehnološki divovi redovito nađu na meti kritika, kupovine iz svijeta zabave, kao u slučaju Disneyja koji je kupio Fox, ne nailaze na isti tretman. Budući da je Microsoft nesumnjivo jedna od najvećih tehnoloških kompanija na svijetu, postoji mogućnost da će STK i EU ovo tretirati kao kupovinu koja spada u sferu razonode. No, Microsoft je najavio i da će ovo biti od itekako velike važnost za razvoj koncepta metaverzuma, a to je nesumnjivo bitna tema u svijetu velikih tehnoloških kompanija.
Stoga, sve ovisi o tome na koju će stranu prevagnuti prosudba regulatornih tijela, a budući da se na čelu STK-a trenutno nalazi Lina Khan, šanse su velike da će biti stroža prema tehnološkim divovima od prijašnjih voditelja te organizacije. Uz sve to, predsjednik Biden najavio je da će se njegova administracija konkretnije pozabaviti pitanjem zaštite konkurentnosti, posebno u tehnološkoj industriji. Štoviše, samo nekoliko sati nakon velike Microsoftove najave Savezna trgovinska komisija najavila je proces modernizacije smjernica spajanja u slučaju velikih kompanija, s naglaskom na digitalnim prostorima.
Drugim riječima, neće biti toliko jednostavno iako mnogi pravni stručnjaci tvrde da prevelikih problema ne bi trebalo biti.
Toksična radna atmosfera
Od srpnja prošle godine Activision Blizzard našao se na udaru kritika zbog optužbi za toksično i kažnjivo ponašanje na radnim mjestima. Slučajevi su postali medijski popraćeniji nakon što su razne pritužbe podnesene nadležnim regulatornim tijelima.
Uglavnom je riječ o seksualnom uznemiravanju, mobingu, ponižavanju i slučajevima seksizma i rasizma. Sve je to dovelo do štrajka zaposlenika, esport sponzora koji su povukli svoju podršku i otkaza i ostavki nekih bitnih zaposlenika iz različitih studija.
Activision Blizzard nakon toga se nagodio u nekoliko slučajeva.
Stvaranje sindikata
Od štrajkova u srpnju mnogi zaposlenici Activision Blizzarda osnovali su skupinu nazvanu Activision Blizzard King Worker’s Alliance čiji je cilj organizirati kolege i pomoći im da stvore bolje radno okruženje u kompaniji.
Pozivi na okupljanje u prosincu su postali još glasniji nakon što su zaposlenici Raven Softwarea (u vlasništvu Activisiona) krenuli u štrajk koji još uvijek traje, a cilj je bio izvršiti pritisak na kompaniju da ponovno zaposli neke od privremenih zaposlenika čiji su ugovori istekli prije praznika. Ista skupina tražila je i osnivanje sindikata.
Naime, ovo pitanje prisutno je već par godina u cijeloj industriji videoigara, a sindikalizacija je dugotrajan proces, što znači da će, ako se zaposlenici AB-a organiziraju na većoj razini, Microsoft biti prisiljen surađivati sa sindikatima.
Bobby Kotick
Izvršni direktor AB-a Bobby Kotick već je godinama kontroverzna figura, a kritike su postale još glasnije nakon što su isplivale spomenute optužbe i mnogi su tražili njegovu ostavku. Unatoč svemu, Kotick je i dalje izvršni direktor.
Istog trena nakon što se vijest o kupnji pojavila, mnogi su Microsoft podsjetili na važnost micanja Koticka, tim više jer je i sam šef Xboxa Phil Spencer bio kritičan prema onome što se događa u Activision Blizzardu. No, poslovanje je malo kompleksnija priča, a velike promjene u samom vodstvu rijetko se najavljuju usred akvizicija, velikim dijelom i zato što kompanija koja kupuje još uvijek nema kontrolu nad kompanijom koju pokušava kupiti.
Prema pisanju Wall Street Journala, od Koticka se očekuje da se makne nakon okončanja posla, a to znači da će na svojoj poziciji ostati vjerojatno do kraja 2023.
Imidž Blizzarda
Blizzard trenutno nije u najboljem stanju što se videoigara tiče. Iako ima impresivan katalog naslova, stanje u kojem se pojedine franšize nalaze daleko je od savršenog. World of Warcraft imao je dvije grozne ekspanzije koje su izazvale frustracije igračima, dok su Diablo 4 i Overwatch 2 suočeni s problematičnim razvojem. Njihov StarCraft uspavan je od 2015., a jedino što imaju u planu osim toga su verzije popularnih franšiza za pametne telefone.
Iako je ovo najgori period u povijesti te kompanije, to bi mogao biti problem za Microsoft. Unatoč problemima s novim Diablom i nastavkom Overwatcha, Blizzard nikada nije bio bliže prvim koracima od svog začetka, a to bi Microsoftu moglo dati priliku da studio podigne na noge i omogući mu da se vrati franšizama koje su ga proslavile. Još bitnije, Game Pass ove nove naslove, pa čak i WoW, može ponovno učiniti zanimljivim igračima.