Ostavio ženu zbog kobile! Transrodna osoba odsjekla noge! To je Jerry Springer Show

Foto: Press

Novi dvodijelni Netflixov dokumentarac o Jerryju Springeru - Fights Camera Action - zanimljiv je i značajan na više razina. Prvobitno kao nostalgična pilula svima onima koji se još sjećaju čuvenog talk showa koji je krajem devedesetih i početkom dvijetisućitih bio na vrhuncu popularnosti, da bi već tijekom prve dekade XXI. stoljeća nestao s radara, iako je otkazan tek 2018.

Osobno, ne mogu posvjedočiti da poznajem bilo koga tko je ovo zaista revno pratio i bio fan, ali ta emisija, gledana uglavnom preko satelita, činila nam je ponekad jednu od interesantnijih zanimacija prije škole ili nakon posla, i u tom smislu može nam izazvati uvjetnu reminiscenciju.

Jezgrovita rekapitulacija TV fenomena

Drugi, možda i bitniji razlog, jest što je ovo relativno kratka, ali izuzetno jezgrovita rekapitulacija jednog TV fenomena preko kojeg možemo vidjeti začetak, razvoj i kulminaciju kulturnih procesa čije utjecaje itekako osjećamo i danas, bilo da se radi o lokalnoj ili svjetskoj javnoj sceni i pop-kulturi.

FCA , da si olakšamo imenovanje, nije biografski dokumentarac o titularnom voditelju i njegovom ostvarenju američkog sna, kao što je to, recimo, bio dokumentarac o Marthi Stewart.

Jerry je, gledano iz naše perspektive, i prema svojem bogatstvu i slavi taj san zasigurno ostvario, ali on je u cijeloj priči bio tek paravan, lice za javnost, čovjek s minimalnim kreativnim unosom u stvaranje svojega showa. Glavni junak je, ustvari, sama emisija i nekolicina ljudi iz sjene koja ju je tijekom "zlatnog perioda" oblikovala.

Za neupućene ili one koji su nekoć tom programu poklanjali tek poneki trenutak, stavit ćemo stvari u kontekst. Jerry Springer show je, jednostavno rečeno, TV smeće.

To je kapitalni primjer tabloidizacije medija, kič-reality, populistička vulgarna razonoda zasnovana na animalnim porivima i niskim strastima u kojoj kao protagonisti sudjeluju uglavnom niža i neobrazovana populacija Amerike, koja bi (nominalno) trebala biti i glavna ciljna publika.

Ipak, enorman uspjeh koji je postigla krajem devedesetih, oborivši Oprah s trona po gledanosti, dokazao je da su je itekako pratili i mnogi visokoobrazovani i dobro situirani. Dakle, nešto poput cajki i reality emisija kod nas - nitko ih ne gleda i ne sluša, a svi znaju o čemu se radi.

Formalno, show je trebao prikazivati zanimljive ljude “iz naroda” i njihove neobične priče i probleme - na stolicama pred publikom sjedili su obično gosti u nekakvom sukobu, najčešće obiteljskom i emotivnom, ali često i ideološkom, vjerskom i, naravno, rasnom.

"Jerry, Jerry, Jerry!"

Umjesto da se razgovorom, uz posredovanje voditelja, taj sukob riješi i prevlada, on bi se pred uzbuđenom publikom i huškački nastrojenim Jerryjem, koji je funkcionirao kao zbunjeni stup američke normalnosti naspram "čudaka", intenzivirao i kulminirao često u vrlo brutalnim tučama.

Zaštitni znak u takvim trenucima bilo je frenetično skandiranje studijske publike - “Jerry, Jerry, Jerry!”

FCA kronološki prati povijest emisije, kombinirajući kazivanja ili ispovijesti sudionika iza scene - producenata koji su osmišljavali sadržaj i birali teme i goste - s arhivskim materijalom, tj. kolažem najžešćih trenutaka golotinje, vrijeđanja, pljuvanja i tučnjava.

Tim je ljudima dan prostor da opravdaju sebe zbog sudjelovanja u stvaranju jednog od najsramotnijih TV čudovišta u američkoj povijesti, dok je nama ostavljen prostor da im na kraju presudimo, suočeni po tko zna koji put s dilemom - je li za loš sadržaj kriva TV stanica i njezini producenti ili je kriva sama publika koja taj sadržaj traži, gleda i "guta" u neograničenim količinama.

Kao olakotnu okolnost svakako možemo uzeti potpunu iskrenost ovih ljudi, koji se slažu da su svjesni loše kvalitete svoje kreacije i njezine moralne niskosti.

Bez zadrške, priznaju da su ciljano birali najbizarnije priče, trudeći se sa svakom sljedećom "pomaknuti granice" - žena koja će ogoliti međunožje, pripadnici Ku Klux Klana koji će uzvikivati Sieg Heil Židovima i crncima u publici, pa na kraju i čovjek koji ponosno izjavljuje da je ostavio ženu zbog kobile, koja će potom dokasati na scenu da bi se s njim "ljubila" na opće ushićenje i zgražanje prisutnih.

Također, bez uvijanja, ističu da im je glavni dio metoda i srž umijeća zbog kojeg su bili tu gdje jesu bila vještina psihološkog utjecaja na sudionike. Da ih dobro napiju i izdrogiraju, a onda u odvojenim role-play seansama simuliraju ono što će se na sceni dogoditi, tj. da u njima zapale iskru sukoba i izvuku srž konflikta na površinu, koja bi potom trebala kulminirati u susretu sa suprotnom stranom.

"Ako moram ubiti pred kamerama da bih dobio rejting, to ću napraviti"

Njihov cilj - po priznanju svih - nikada nije bilo rješenje niti su nudili mir i utjehu. Otuda i naslovna subverzija čuvene redateljske fraze iz ere nijemog filma “Lights, Camera, Action”; ovdje je dakle tuča kvintesencijalna i počinje prije paljenja reflektora i uključivanja kamera.

"Ako moram ubiti čovjeka pred kamerama da bih dobio rejting", kaže u jednom trenutku Richard Dominick, glavni producent emisije i mastermind iza zavjese, "ja ću ubiti čovjeka pred kamerama."

Nažalost, to se na kraju i dogodilo jer je jedna od sudionica završila ubijena, doduše ne tijekom samog showa, već nakon njegova emitiranja, i to ju je ubio muž oko kojeg se pred Springerovim kamerama sa suparnicom svađala.

Sam epicentar dokumentarca upravo je ispovijest njezina traumatiziranog sina o ovoj nesretnoj ženi, samohranoj majci iz malog mjesta čija je tužna mala priča o pogrešnom ljubavnom izboru završila u prime timeu i ispunila stupce crne kronike.

Njegov glas, uz glas Roberta Federa, uglednog kolumnista Chicago Sun Timesa, dva su opozicijska kritička narativa koja u filmu stoje naspram uglavnom samoopravdavajućih glasova nepokajanih producenata, upotpunjujući balans suprotne vizure.

A zaslužuje li na kraju sam klaun Jerry sa svojom turbofolk bandom katran, perje i lomaču, ostavljeno je svakome da sam zaključi. Sve te priče postojale su, postoje i postojat će i izvan njegova studija, a većina publike zaustavit će - kako to Richard Dominick lijepo objašnjava - šaltanje stotina kanala na prizoru golih grudi prije nego na nekom sveučilišnom profesoru ili koncertu klasične glazbe. I zašto ne priznati - većina nas tako funkcionira.

Da je drukčije, predsjednik Amerike (i mnogih drugih zemalja) vjerojatno bi bio netko drugi, a vi sada ne biste čitali ovaj tekst niti biste gledali ovaj dokumentarac, niti bi vam on bio tako vraški zanimljiv.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.