DA JE internet ponekad odvratna toksična baruština i nije neka vijest. No, ponekad se morate zapitati isplati li se uopće raspravljati o razmjerima te toksičnosti jer čini se kao da dodatna pažnja hrani takvo ponašanje i pretvara ga u nešto veće od onoga što uistinu jest.
Vjerojatno najpoznatiji YouTuber Jimmy Donaldson, poznatiji pod imenom MrBeast, nedavno je odlučio iskoristiti svoju popularnost kako bi pomogao onima kojima je to uistinu potrebno, a njegov potez rezultirao je raspravom o kojoj se ovih dana raspravlja u medijima.
S preko 130 milijuna pretplatnika na YouTubeu i još milijunima na TikToku i Twitteru, Donaldson je novi "Kralj YouTubea" nakon što je u studenom prošle godine prešišao Felixa Kjellberga, poznatijeg pod imenom PewDiePie. Štoviše, MrBeast toliko je popularan da ga je nemoguće izbjeći čak i ako nikada niste pogledali niti jedan njegov video.
S tolikom popularnošću dolaze i brojni negativni komentari, a posebnu je pozornost privukao njegov video s kraja siječnja kada je izabrao tisuću slijepih ljudi kojima je odlučio platiti operaciju koja im je vratila vid.
Kako pomoći slijepima i ispasti negativac
MrBeast i neimenovani kirurg u videu su objasnili da su izabrali ljude koje će biti podvrgnuti desetominutnoj operaciji kako bi riješili problem s težim oblikom katarakta koji pogađa ljude svih uzrasta.
Osim što je svaku operaciju platio 10 tisuća dolara, jednom od njih kupio je novi automobil marke Tesla, a drugom je nakon operacije dao 50 tisuća dolara za školarinu. I nije se radilo samo o Amerikancima. Pomogao je i ljudima iz Brazila, Hondurasa i Meksika jer u nekim zemljama ljudi nemaju pristup operacijama koje bi riješile izlječivu sljepoću.
I dok je većina ovaj potez pohvalila, postoje i oni kojima se njegov filantropski potez nije svidio.
Najveći broj kritika vezan je za to da Donaldson tuđu nesreću iskorištava zbog popularnosti i zarade. Budući da se radi o dobročinstvu, mnogi smatraju da Donaldson od toga ne bi trebao zarađivati niti snimati videe koji samo privlače pažnju na njega. Točnije, trebao bi to odraditi tajno, bez previše samopromocije.
Internet je prepun online celebova koji svoj uspjeh ne koriste za apsolutno ništa drugo nego da isti taj uspjeh prolongiraju, a samopromocija ovog tipa samo će mu omogućiti da nešto slično čini još češće. Je li to mogao odraditi tiho i bez pompe?
Definitivno, ali uz tu "galamu" dolazi i poruka drugim youtuberima da danas sutra učine nešto slično. Osim toga, sve na internetu je samopromocija. Neki objavljuju svoje selfije, drugi laprdaju o politici, a treći pišu ljutite komentare. Nusprodukt niti jednog od tih oblika samopromocije nije pomoć drugima.
Pogrešno usmjerene kritike
Osim što su kritike ovog tipa užasno "kratkovidne", totalno promašuju poantu jer problem nije promocija filantropije, već sustav u kojem je ovako jednostavna operacija toliko skupa i nedostupna većini onih koji s tim problemom žive. Pogotovo u Americi gdje se troškovi boravka u bolnici zbog ovakve operacije mogu popeti i do nekoliko desetaka tisuća dolara.
Osim toga, to je jednim dijelom i poruka videa u kojem se youtuber pita zašto vlada ne pomogne.
Uz sve to, milijuni pregleda ovog i sličnih videa donijet će dodatnu zaradu kojom će financirati daljnji dobrotvorni rad koji nije nužno tema videa i odrađuje se bez znanja javnosti. Na kraju krajeva, mnogi influenceri i kreatori online sadržaja svoju platformu ne koriste za apsolutno ništa osim kompletnih besmislica, a ponekad i promociju preparata koji su štetni za zdravlje.
Dobro djelo nije savršeno djelo
No, ovo nije ni problem kreatora/influencera jer sve ove kritike ili pohvale u većoj slici neće promijeniti činjenicu da sustav ne funkcionira. Youtuberi mogu i ne moraju ukazivati na to da problem postoji, ali bilo bi nerealno očekivati, kao što mu neki spočitavaju, da će tvorac običnog zabavnog sadržaja započeti s pokretanjem (još jedne) organizacije koja bi radile na bitnim zakonodavnim promjenama koje će iz korijena mijenjati društvene boljke.
On je napravio ono što smatra dobrim djelom i to je generalno gledajući zanemariv korak prema boljem društvu, ali ljudima kojima je pomogao je to itekako velika stvar.
Prosječnom čovjeku milijun djeluje kao ogroman iznos i kao financijska pozicija s koje možete raditi "velike stvari". I to je smiješno kada o tome razmislite dulje od milisekunde. Neki smatraju da je Donaldson "mogao učiniti više". Možda nije savršeno, ali dovoljno je dobro i ne smijemo dopustiti da savršeno postane neprijatelj dobrog.
Na kraju krajeva, niti jedno dobro djelo nije dovoljno dobro za one koji ne rade apsolutno ništa.