FILMSKA industrija već se neko vrijeme mijenja na bezbroj nepredvidivih načina i, premda se oduvijek radilo o biznisu koji je ovisio o milijun faktora, streaming u kombinaciji s pandemijom ubrzao je promjene od kojih su neke već bile u tijeku.
Godinu smo započeli jednim velikim flopom. Film Argylle Matthewa Vaughna, unatoč budžetu od 200 milijuna dolara i jakoj glumačkoj postavi, u svjetskoj distribuciji nije zaradio ni 100 milijuna dolara, a nije mu posebno naklonjena ni kritika.
No, nisu svi flopovi jednaki i ponekad je riječ o izvrsnim filmovima koji jednostavno nisu zaživjeli u kinima. Martin Scorsese još je prije nekoliko godina izjavio da je holivudska opsesija brojkama pogrešna jer sud o kvaliteti temelje na tome koliko su jako otvaranje filmovi imali.
"Od osamdesetih postoji taj fokus na brojeve. Odbojno je. Cijena filma je jedna stvar. Film ima određeni budžet i oni očekuju da toliko i vrate. Naglasak je na brojevima, cijeni, vikendu otvaranja, koliko je zaradio u SAD-u, koliko u Engleskoj, koliko u Aziji, u cijelom svijetu, koliko gledatelja. Kao filmašu i čovjeku koji ne može zamisliti život bez filma, to mi je uvijek bilo uvredljivo", rekao je.
Potpuno je razumljivo da umjetnici imaju drukčije razmišljanje od studijskih glavešina koji razmišljaju isključivo o financijama koje su, budimo realni, itekako bitne. Njihov je posao smanjiti rizik i stvoriti što više sadržaja koji donosi sigurnu zaradu. No, u pravu su i oni koji tvrde da vikend-otvaranje nije kraj priče o filmu. Neki od najvećih filmova svih vremena nisu bili hitovi u vrijeme izlaska. Tretirati film kao mliječni proizvod koji se kvari nakon određenog datuma je površno i pogrešno. Nekim će filmovima trebati nekoliko tjedana, a nekima desetak godina da vrate uloženi novac.
Primjerice, Waterworld, koji mnogi i danas smatraju jednim od najvećih flopova svih vremena, svoj je megalomanski budžet na kraju opravdao i čak zaradio.
"Što se mene tiče, vijek filma puno je dulji. Tuđe i vlastite filmove ne gledate u kontekstu vikenda, već desetljeća. Pogotovo u slučaju znanstvene fantastike jer to je žanr u kojem je dugoročno gledanje sve. Ljudi se vraćaju filmovima. Nitko nije obraćao pažnju na Blade Runnera kad je izašao. Radi se o poznatom flopu. No s vremenom su ga ljudi poput mene pronašli. Imao sam 13 godina kad sam ga prvi put pogledao na videokazeti", rekao je Christopher Nolan.
U nastavku je lista poznatih flopova koji već imaju ili će s vremenom tek dobiti poštovanje koje zaslužuju.
Fight Club
Fincherov Fight Club danas je jedan od njegovih najpopularnijih i najutjecajnijih filmova, ali u vrijeme izlaska gadno je podbacio na kinoblagajnama. S budžetom preko 60 milijuna, zaradio je samo 37 milijuna u Americi, da bi se na kraju dovukao do nešto malo više od 100 milijuna dolara u svjetskoj distribuciji.
Ono što isprva nije bilo magnet za publiku pretvorilo se u jedan od onih filmova koji su savršeno opisali jednu generaciju i trenutak u povijesti, a nakon što je dospio na DVD tržište, postao je jedan od najvećih hitova i naposljetku uspio opravdati i budžet.
Dumb Money
Budžet filma je bio "samo" 30 milijuna, ali biografska komedija Craiga Gillespieja nije uspjela zaraditi ni toliko. Unatoč izvrsnoj glumačkoj postavi i činjenici da se radi o nešto prohodnijoj verziji filma The Big Short, kombinacija štrajka i slabe promocije rezultirala je podbačajem na kinoblagajnama.
Ovaj će film kad-tad pronaći svoj put do publike jer radi se o nepretencioznoj dramediji koja bi lako pronašla put do publike da je publika znala da film postoji.
Guy Ritchie’s The Covenant
Guy Ritchie je u kratkom vremenu prevalio put od jednog od najzanimljivijih britanskih redatelja do najamnog radnika koji je u stanju snimiti konfekciju bez jakog umjetničkog potpisa, bio to Sherlock Holmes, King Arthur ili Aladdin. I nije to negativan osvrt. Ritchiejevi izleti u blockbustere daleko su od loših, ali uvijek ga više volimo u filmovima u kojima se može razmahati. The Covenant je jedan od njih, ali, nažalost, i film koji je zaradio nešto malo preko 20 milijuna u svjetskoj distribuciji.
Jake Gyllenhaal, u jednoj od boljih uloga u karijeri, glumi američkog vojnika kojeg spašava afganistanski prevoditelj, da bi istog tog prevoditelja kasnije morao spašavati u napetoj misiji.
The Fabelmans
Spielberg je čovjek koji je de facto stvorio koncept blockbustera, ali već dugi niz godina tek tu i tamo nabasa na naznake stare blockbusterske slave. To ne govori apsolutno ništa o kvaliteti filmova jer uvijek ćemo prije prihvatiti jedan Munich nego deset filmova kao što je četvrti Indiana Jones. Ipak, od njegovog najosobnijeg filma u karijeri čak su i najveći pesimisti očekivali više.
S budžetom koji je za njegove prilike i više nego skroman (40 milijuna), film je diljem svijeta zaradio samo 42 milijuna. I prije nego što kažete "opravdao je budžet", morate biti svjesni računice.
Naime, budžet koji pronalazite na Wikipediji gotovo nikada ne uključuje marketing, koji u ekstremnim slučajevima zna biti u visini budžeta filma. Nakon toga u obzir uzmite da film od 40 milijuna dolara mora zaraditi 80 milijuna kako bi bio na nuli jer zaradu dijeli s kinoprikazivačima. Dakle, da bi bio na nuli, Spielbergov film trebao bi zaraditi stotinjak milijuna dolara (uzmemo li kao činjenicu da je marketing bio skromnije budžetiran).
Blade Runner 2049
I dok njegov nastavak Dunea ruši rekorde, izuzetno ambiciozni nastavak kultnog Blade Runnera bio je sve samo ne kinohit. Doduše, nije sigurno je li itko stvarno očekivao da će nastavak kultnog flopa čarobno pretvoriti u hit. S budžetom od gotovo 200 milijuna dolara teško je bilo povjerovati da će ikada opravdati troškove i objektivno nije. Film je stao na 267 milijuna, a budući da je DVD/Blu-Ray tržište mrtvo, trebat će mu puno više vremena da dođe do nule.
Za one financijski orijentirane film je bio ogromno i skupo razočarenje, a za sve ostale nastavak koji ne samo da je opravdao svoje postojanje nego je po mišljenju mnogih i daleko bolji film od izvornika. Usporedbe radi, Dune 2 je samo u prvom vikendu zaradio više u SAD-u nego Blade Runner tijekom cijelog prikazivanja.
Babylon
Radi se o filmu koji je 2022. podijelio i kritiku i publiku. Točnije, publiku nije podijelio jer je gotovo nije ni bilo. Za film s budžetom koji se prema nekim napisima popeo do gotovo 100 milijuna dolara 63 milijuna u svjetskoj distribuciji djeluju kao sramotan podbačaj. Tim više jer je u SAD-u zaradio jedva 15 milijuna dolara.
No, radi se o ambicioznom i hrabrom filmu talentiranog redatelja koji je odlučio snimiti svoje ljubavno pismo kinematografiji, što vrlo često nije posebno velik magnet za publiku. Za neke je bio previše, za neke savršen, ali energija ovog filma je nepobitna.
Killers of the Flower Moon
Najnoviji film s liste svakako je Killers of the FLower Moon, jedan od najboljih filmova koje je legendarni Scorsese snimio u karijeri prepunoj vrhunskih filmova. Iako će neki reći da se tehnički ne radi o flopu, ipak govorimo o 160 milijuna zarade na uloženih 200. Razlika je u tome da je film zapravo imao prilično kratku distribuciju (kako bi opravdao nominaciju za Oscara), da traje preko tri sata (što mu osjetno smanjuje broj dnevnih prikazivanja), a i riječ je o Appleovom filmu od kojeg se očekuje da uloženi novac opravda ne u kinima, već na streaming servisu. U starom sustavu film bi bio flop, ali u današnje vrijeme teško je odrediti.
Bilo kako bilo, Scorsese je zakucao u posljednjoj fazi karijere i snimio remek-djelo koje će publika vjerojatno cijeniti jednom kad prestanu kukati zato što su, zamislite užasa, pogledali film od 206 minuta.
The Last Duel
Scottov film jedan je od najvećih pandemijskih gubitnika sa samo 30 milijuna zarade na uloženih 100 milijuna, a podbačaj je tim veći ako u obzir uzmemo velike zvijezde i legendarnog redatelja u epskoj povijesnoj drami. No, ovaj nam je slučaj dao nekoliko lekcija. Velike zvijezde više gotovo da i ne postoje i nisu mamac za publiku, povijesne drame rijetko prolaze i Scott ne bi trebao napadati publiku nakon što mu film propadne u kinima.
Naime, Scott je za sve okrivio "mlade ljude koji sve gledaju na svojim telefonima", a taj je bumerski osvrt naišao samo na podsmijeh. Sve to ne mijenja činjenicu da je Scott snimio fenomenalan film koji biste trebali pogledati.
Ali
Iako je Will Smith Oscara dobio za sportsku dramu King Richard, trebao ga je dobiti za ulogu Muhammeda Alija u filmu Michaela Manna. Iako je 87 milijuna dolara više nego dobar rezultat za biografsku sportsku dramu, problem je bio megalomanski budžet koji je napuhan do gotovo 120 milijuna dolara.
Rezultat je izvrsna biografija o velikom sportašu u briljantnoj izvedbi Willa Smitha, ali ako je gubitak na kinoblagajnama cijena koju trebamo platiti za vrhunski film - isplatilo se.
Children of Men
Neki od najboljih znanstvenofantastičnih filmova nisu nužno i veliki hitovi. Children of Men bez ikakve je sumnje jedan od najboljih filmova svih vremena, a njegova važnost raste kroz desetljeća, kako to i treba biti s kvalitetnim ZF-ovima. Teško je uopće nabrojati načine na koje iz godine u godinu postaje sve relevantniji za ponovno gledanje.
Ipak, danas ga neki možda smatraju jednim od najboljih svih vremena, ali započeo je kao ogroman flop koji u svjetskoj distribuciji nije pokrio ni troškove produkcije. Kritičari su ga masovno hvalili, zaradio je i tri nominacije za Oscara, a ljubitelji filma i budući redatelji i dalje ga aktivno proučavaju, ne samo zbog umjetničke težine već i zbog čisto tehničkih razloga. Točnije, savršeno orkestriranih dugih kadrova i vještog korištenja CGI-ja.
The Suicide Squad
Da nije bilo pandemije, ovo bi bio blockbuster jer objektivno je zabavniji od većine superherojske konfekcije. No, nemoguće je krivnju svaliti samo na pandemiju. Problem je to što je David Ayers prije ovoga snimio film koji je nosio više-manje isti naziv i bio je kriminalan. Ne možete okriviti pandemiju za DC-jev katastrofalan tretman predloška zbog kojeg su gledatelji izbjegavali kinodvorane kao da ih je tamo netko silovao.
Kritika je bila zadovoljna, publika također, ali film je uspjeh pronašao tek na HBO Maxu nakon što je spin-off serija Peacemaker postala veliki hit.