Kako je marketinški genijalac hrvatskih korijena stvorio jednu od najuspješnijih kompanija na svijetu

Foto: Getty Images

IAKO ste barem jednom u životu popili piće iza kojeg stoji, velika većina čitatelja vrlo vjerojatno ne zna kako izgleda niti tko je Dietrich Mateschitz.

Jedan od osnivača Red Bulla, inače hrvatskih korijena, težak je preko 16 milijardi dolara i najbogatiji je čovjek u Austriji, a svoje bogatstvo, očekivano, duguje energetskom piću koje je 1987. de facto stvorilo tržište energetskih napitaka.

Mateschitz i suosnivač Red Bulla, Tajlanđanin Chaleo Yoovidhya tijekom godina stvorili su jedinstvene načine kako promovirati ovaj uspješni brend. Od Formule 1 do sklapanja partnerstva s Felixom Baumgartnerom koji je 2012. izveo skok s ruba svemira i odradio vrhunsku reklamu za kompaniju.

Prema pisanju Forbesa, samo 2016. prodano je preko šest milijardi limenki Red Bulla.

Trideset godina na čelu uspješnog biznisa

Ovaj povučeni 72-godišnjak rijetko se pojavljuje pred kamerama, ali u otvorenom intervjuu za austrijski list Kleine Zeitung otkrio je mnogo toga, a i iznio mišljenje o američkom predsjedniku Trumpu za kojeg je izjavio da "ne vjeruje da je toliko idiot kao što ga mediji žele prikazati", ali i kritizirao austrijsku vladu zbog velikog priljeva izbjeglica.

Otkrio je i da planira pokrenuti novi news portal Nä her an die Wahrheit (Bliže istini) što bi mogao biti još jedan veliki pogodak za čovjeka koji već 30 godina uspješno vodi jedan od najuspješnijih brendova na svijetu.

Business Insider nedavno je objavio i članak u kojem opisuje njegov poslovni uspjeh.

Mateschitz je rođen u Sankt Marein im Mürztalu u Štajerskoj u obitelji hrvatskih doseljenika (Matešić) koji su se razveli kad je bio dijete. Studirao je marketing na sveučilištu u Beču, a diplomirao je s 28 godina. Nakon toga zaposlio se kao direktor marketinga u Blendaxu, gdje je radio na promoviranju toaletnih proizvoda.

Posao u Blendaxu doveo ga je i do Tajlanda gdje se po prvi puta susreo s bezalkoholnim pićem Krating Daeng koje mu je pomoglo kod jet laga, prolaznog kliničkog sindrom koji se javlja kao posljedica dužih letova.

Imali odličan proizvod za koji nije postojalo tržište

Oduševljen pićem, Mateschitz je upoznao vlasnika kompanije Yoovidhya i predložio mu da piće počne prodavati u Europi. Nakon što je Tajlanđanin pristao, Mateschitz je dao otkaz, a obojica u su u svoj novi poslovni potez uložili 500 tisuća dolara.

Oba osnivača držala su 49% kompanije, a preostalih 2% bilo je u vlasništvu Yoovidhyevog sina Vorayutha, ali dogovorili su se da će Mateschitz voditi kompaniju. Do 1987. piće se našlo na policama trgovina u Austriji. Yoovidhya je umro u 90. godini 2012.

Iako isprva nije postojalo tržište za ovo piće, kompanija je ubrzo započela sa širenjem na ostala tržišta kao što su Mađarska, Njemačka, Velika Britanija i 1997. SAD. No, u promociji kompanije oslanjao se na gerilske taktike.

Gerilska kampanja

Počelo je s posluživanjem pića na tulumima, a ideja je isprva bila stvoriti dojam da se ne radi o još jednom korporativnom proizvodu već piću koje ima "ono nešto" što ne možete pronaći u ostalim bezalkoholnim napicima. Za početak, ograničio je ponudu što se isprva smatralo suludim potezom, a tek je nakon četiri godine pustio dovoljno limenki na tržište.

Red Bul Flugtag još je jedan od odličnih marketinških poteza, a radi se o natjecanju u kojem sudjeluju letači koji su stvorili vlastite letjelice. Osim toga, često su se povezivali s ekstremnim sportovima, a Red Bull kupio je i vlastitu F1 momčad koja bi se povezivala s imenom kompanije.

Osim toga, Red Bull u svom vlasništvu ima čak četiri nogometna tima.

Nedaleko Salzburga, Mateschitz je otvorio i avio kompleks Hangar-7 u sklopu kojeg se nalaze i tri restorana. Vlasnik je luksuznog odmarališta na otoku Laucala u Fidžiju, a gostima je na raspolaganju 25 vila s privatnim bazenima. Naravno, i cijene su paprene, a noćenje u jednoj od ovih vila košta preko 10 tisuća dolara.

1998. pokrenuli su i Red Bull Music Academy, a akademija okuplja glazbenike iz različitih žanrova koji sudjeluju u radionicama, predavanjima i nastupima uživo. Od 2007, djeluje i Media House, a kompanija izdaje Red Bulletina, časopis koji se bavi umjetnošću i sportom.

Novi projekti

Tim iza njegovog novog news portala regrutirao je i austrijske novinare Michaela Fleischhackera i Judith Denkmayr koji su prije toga radili na razvoju Vicea.

Naravno, njegove nedavne izjave pobudile su sumnje kod nekih koji tvrde da će novi portal slijediti ideološke smjernice vlasnika, iz Red Bulla Media Housea poručuju da to jednostavno nije točno već da će se raditi o nezavisnoj multimedijskoj platformi koja će se fokusirati na kvalitetno istraživačko novinarstvo.

Rad na projektu još je svjež, a kako će sve izgledati, doznat ćemo uskoro.

Komentare možete pogledati na ovom linku.

Pročitajte više

 
Komentare možete pogledati na ovom linku.