SVE više ugostiteljskih i turističkih tvrtki od svojih zaposlenika očekuje razvijene tzv. meke vještine jer se pokazalo kako su one nužne za uspješnu karijeru u ovim sektorima. Meke vještine, koje još zovemo i socijalnim vještinama, uključuju dobru komunikaciju, ostvarivanje kvalitetnih odnosa u timu, prikladnu interakciju s klijentima i slična znanja nužna za uspjeh. Stoga u nastavku pročitajte koje su to još meke vještine važne za razvoj karijere i kako ih usvojiti što prije uz pomoć programa Raise the Bar Youth.
Ključ je u komunikaciji
Izražene komunikacijske vještine visoko su vrednovane u svim sektorima, no posebno se ističu u turizmu i ugostiteljstvu. Budući da se zaposleni na takvim poslovima svakodnevno susreću s mnoštvom različitih ljudi, izuzetno je važno sa svima znati komunicirati jasno i razumljivo i pritom imati na umu da svojom komunikacijom predstavljaju cijeli brend. Bilo da se radi o ponudi neke usluge ili pak proizvoda, u oba slučaja je krajnji cilj privući klijenta i motivirati ga da se i dalje vraća.
Kad za nekoga čujemo kako ima dobre komunikacijske vještine, većina nas pomisli kako se radi o nekome tko puno priča, no uglavnom se radi o ljudima koji prvenstveno znaju slušati. Važno je naučiti aktivno slušati sugovornika, a ne samo čekati da dođe red na vašu repliku. Pritom je potrebno biti strpljiv i empatičan i pokušati se staviti „u cipele” osobe s kojom komunicirate kako biste što bolje shvatili njezinu točku gledišta, neovisno o tome radi li se o komunikaciji s klijentom ili kolegom.
Iako nije uvijek lako imati pozitivan stav, u sektoru turizma i ugostiteljstva to je jedna od ključnih stvari, posebice u komunikaciji s klijentima. Osmijeh se osjeti čak i u telefonskoj komunikaciji i time se stvara bolji odnos s klijentom, ali i puno lakše rješavaju problemi. Nisu svi jednako vješti u komunikaciji, ali je važno pokazati volju i trud kako biste razvili svoju karijeru učeći neke nove vještine.
Zajedno je lakše, ali i učinkovitije
Dobre komunikacijske vještine olakšat će i rad u kolektivu i dobro uklapanje u tim, što je posebice važno u turizmu i ugostiteljstvu u kojima često rade veliki timovi i suradnja je od velikog značaja. Čak i kada se radi u manjim timovima, ako nema suradnje, neće se vidjeti ni rezultati. Svaka nova okolina i novi kolege od nas zahtijevaju određenu dozu prilagodbe. Potrebno je naučiti ostvarivati kompromise i ponekad odustati od svoje zamisli, ma koliko god mislili da je genijalna, kako bi kolektiv dalje dobro funkcionirao.
Valja imati na umu da koliko god se mi prilagođavali timu, toliko se i on prilagođava nama i pokazuje smisao zajedničkog rada - nadopunjavanje u vještinama i znanjima, priskakanje u pomoć kada nam neki zadatak ne ide, zajedničko rješavanje problema i slično.
Da bi nove snage turizma i ugostiteljstva jačale ove vještine, ali i usvojile važna znanja o samom poslovanju, Coca-Cola HBC Adria je u sklopu svoje strateške platforme Raise the Bar pokrenula edukativni program Raise the Bar Youth namijenjen srednjim školama s ugostiteljskim i turističkim usmjerenjima diljem Hrvatske.
Cilj ovog programa je unaprijediti vještine i znanja maturanata i uskladiti ih s potrebama poslodavaca u navedenim sektorima jer se pokazalo kako one nisu bile dovoljno zastupljene u redovnoj nastavi, a od velike su važnosti.
Program je osmišljen u pet modula u formi videopredavanja (Komunikacija, Rad u timu, Samozapošljavanje, Financijska pismenost, Poslovno planiranje) i svaki od njih kombinira praktično i teorijsko znanje, a dostupan je na platformi kojom upravlja Hrvatski ured za kreativnost i inovacije. Predavači su iskusni stručnjaci u svojemu području, među kojima su i sveučilišni profesori te profesionalci koji rade u restoranima s Michelinovim zvjezdicama.
Jedan od pet modula je Rad u timu koji vode Marko Gajski, glavni kuhar restorana s Michelinovom zvjezdicom LD Korčula, i Zrinka Suk, predsjednica i koordinatorica udruge Ocean znanja, a govore o važnostima i oblicima timskog rada, organizaciji rada u timu te upravljanju vremenom kako bi učenici upoznali osnovna načela timskog rada i razvili sposobnosti funkcioniranja u njemu.
Naučite biti prilagodljivi
Neki ljudi se prirodno puno lakše prilagođavaju novim situacijama od drugih, no i to je vještina koja se uči i s vremenom savladava. Promjene nisu uvijek ugodne, no pokušajte zauzeti stav koji vas orijentira prema rješenju problema i učenju iz promjena. Svaka nova situacija donijet će i neku novu informaciju i što je brže usvojite, lakše ćete se prilagoditi na novonastalu situaciju.
Isto tako, neke situacije na poslu zahtijevat će od vas da svoj zadatak prepustite kolegama. Čak i kada mislite da ćete ga odraditi bolje, pokušajte imati povjerenja u osobe s kojima radite; to jača timski duh, ali i olakšava prilagodbu cijelom kolektivu.
Poslodavci cijene radnike koji su fleksibilni budući da znaju da na njih mogu računati u svim nepredviđenim situacijama jer su orijentirani na rješenje problema i brzo uočavaju što je u novim situacijama prioritet.
Vrijeme je dragocjeno, dobro ga raspodijelite
U dobu u kojem je sindrom izgaranja na poslu sve češći, jako je važno naučiti upravljati svojim vremenom, a time i stresom kojemu se izlažete. Kako biste izbjegli nepotreban stres, dobro je isplanirati, organizirati i raspodijeliti svoje vrijeme i zadatke kako biste radili brže i učinkovitije. Posložite zadatke prema prioritetu i hitnosti i pokušajte procijeniti koliko će vam otprilike vremena trebati da ih obavite.
Ako neke zadatke ne stižete obaviti, zamolite kolegu iz tima da ih preuzme, kao što biste i vi njemu pomogli da posao ne bi zaostajao, a vi bili dodatno iscrpljeni. Pokušajte uočiti kako se ponašate kada ste pod prevelikim stresom kako biste mogli naučiti prikladno reagirati, ali i procijeniti koji vam zadaci izazivaju previše stresa i u kojima bi vam trebala pomoć.
Osim već opisanih vještina, za uspjeh je potrebno biti i inovativan, razviti liderske sposobnosti i poznavati trendove sektora u kojemu radite. Program Raise the Bar Youth dobra je prilika za maturante ugostiteljskog i turističkog usmjerenja da savladaju ove, ali i mnoge druge vještine i znanja koja će im biti od koristi u praksi.
Dodatna vrijednost ovog programa je i činjenica da tri škole koje prođu svih pet modula i ostvare najbolje rezultate na kvizovima poslije svakog modula, osvajaju masterclass predavanje uživo, a najbolja škola dobit će i novčanu nagradu od 6500 eura za kupnju opreme i materijala za izvođenje nastave u skladu s potrebama škole. Više o samom programu pročitajte ovdje.
Sadržaj donose Index i Coca-Cola HBC Adria u suradnji te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.